Pumpa tillbaka oljan från turbon...

Färnbo skrev:
2697957

Du behöver inte ens ha returen ovan oljenivån.

Tror man ska ha det ändå, annars kan oljan rinna tillbaka när man inte kör.

Jag behöver nog inte ens en pump, en parallell twin är ju en pump i sig, så min backventil räcker nog. Ska testa det en dag..
 
Vevaxelmonterad returoljepump. Passar Suzuki GSX-R -98 och framåt...

//Mikael
 

Bifogat

  • pump_delad_1.jpg
    pump_delad_1.jpg
    69.8 KB · Visningar: 110
  • pump_manga_1.jpg
    pump_manga_1.jpg
    70.1 KB · Visningar: 89
Vevhusventilation m backventil sänker (på en stånka/boxer/parallelltwin) trycket
i vevhuset.
Men det är ju därifrån oljan kommer; på vad sätt spelar absoluta trycket där någon roll ?
Du måste ju öka på nån tryckSKILLNAD som trycker/suger tillbaka oljan, om det ska hjälpa.
Inte början oljan cirkulera själv bara för att trycket i vevhuset sjunker :va
/u
 
Nja, eftersom en turbo inte är absolut tät så funkar det nog med undertryck i vevhuset. Hade den vatt tät så hade vi inte behövt bry oss alls. Tryckskillnad är där ju så det räcker och blir över. Tanken är att man bygger en liten burk under turbon, med en avluftning om det behövs, då sugs returoljan in i vevhuset av undertrycket
 
Last edited:
Vevaxelmonterad returoljepump. Passar Suzuki GSX-R -98 och framåt...

//Mikael


Är det MC-xpress eller Krister som man ska vända sig till eller säljer du dom
själv.

Jag läste om din pump på NLR och dom verkar vara helnöjda med den.:tummenupp
Eller vad säger du Andersson.
 
Nja, eftersom en turbo inte är absolut tät så funkar det nog med undertryck i vevhuset. Hade den vatt tät så hade vi inte behövt bry oss alls. Tryckskillnad är där ju så det räcker och blir över. Tanken är att man bygger en liten burk under turbon, med en avluftning om det behövs, då sugs returoljan in i vevhuset av undertrycket

Fortfarande tveksam till att du verkligen får större tryckskillnad av det. Borde bara betyda
att turbon läcker mer eftersom tryckskillnaden över den 'läckan' ökar m lägre tryck i vevhuset.
Och har du (som du säger) tryckskillnad 'så det räcker och blir över' så är du redan hemma sas. :va

Men, men strunt i det. Saker och ting som funkar, gör det helt oberoende av om nån fattar hur det går till eller inte. :)
/u
 
Nänä, vi struntar inte i nått här förrän vi vet hur det fungerar :)

Tryckskillnaden är på olja in och ut, men det hjälper inte oss eftersom problem är att oljan läcker igenom lagerna vid avslag och när motorn inte är igång om oljenivån är för hög, därför bygger man en burk (med luftning) under turbon som man sen suger tom med en pump, kvittar ju om den pumpen suger oljan direkt eller om den bygger vakuum i vevhuset, sug som sug, är bara motorn tät så blir suget lika stort i båda fallen. Använder man vevhustrycket till att suga med så är det nog lämpligt med en lite backventil på avluftningen oxå så allt tryck går på rätt håll. Jag kör med en variant på detta redan fast med turbon ovan oljenivån. Utan backventil på vevhuset så ryker det satan eftersom mina kolvar då även bygger tryck, som då trycker upp oljan i turbon och ut igenom lagerna, med ventil så ryker det inte ett dugg
 
Fortfarande tveksam till att du verkligen får större tryckskillnad av det. Borde bara betyda
att turbon läcker mer eftersom tryckskillnaden över den 'läckan' ökar m lägre tryck i vevhuset.
Och har du (som du säger) tryckskillnad 'så det räcker och blir över' så är du redan hemma sas. :va

Men, men strunt i det. Saker och ting som funkar, gör det helt oberoende av om nån fattar hur det går till eller inte. :)
/u

Ja tryckskillnaden över "läckan" ökar men åt det postiva hållet vilket gör att oljan rinner ut genom turbons retur istället för att passera tätningarna och läcka ut i kompressor och turbinhus.


Om någon har en lämplig sprängskiss på ett agg. så och kommer man att se och förstå hur det fungerar.

Om man lycka skapa tillräckligt undertryck i vevhuset (vilket troligen räcker till på en paralelltvin som jojje har) kommer det att fungera alldeles utmärkt.
 
Jävligt tveksam, oljan befinner sig i en sluten krets sas. Vandrar man med oljan ett varv
är man tillbaka på samma tryck, vevhustrycket. På vad sätt en ändring i det skulle påverka
oljan fattar jag inte.

Men det är ju solklart att det är stor skillnad på att ha returpump eller inte,
helt oberoende av om den trycker eller suger.

Men allvarligt, det är nog nåt jag inte fattar, men det accepterar jag.
Är ni övertygade att det funkar så är det bra så.

EDIT: tror efter att läst Jojjes inlägg igen att returburken är luftad m atmosfärstryck.
DET gör isf stor skillnad. Isf fattar jag (tror jag).
/u
 
Att skapa undertryck i vevhuset kan man ju bara göra med
ett torrsumpssystem

Separat oljetank med stor evakueringspump i motorn, samt en tryckpump för smörjning av vev och kamaxlar

Att använda detta undertryck som skapas att evakuera turbon är inget nytt

Dock MÅSTE turbon ha ett avluftat kärl innan oljan kan sugas upp i tråget
för att sen sugas vidare till oljetanken

I och för sig så kan man ju koppla in sig direkt på suget från evak pumpen


Man måste dock väga in att vid överladdning så har man mer leakdown ner till vevhuset vilket i sin tur gör att pumpen måste klara mer
 
Jävligt tveksam, oljan befinner sig i en sluten krets sas. Vandrar man med oljan ett varv
är man tillbaka på samma tryck, vevhustrycket. På vad sätt en ändring i det skulle påverka
oljan fattar jag inte.

Men det är ju solklart att det är stor skillnad på att ha returpump eller inte,
helt oberoende av om den trycker eller suger.

Men allvarligt, det är nog nåt jag inte fattar, men det accepterar jag.
Är ni övertygade att det funkar så är det bra så.

EDIT: tror efter att läst Jojjes inlägg igen att returburken är luftad m atmosfärstryck.
DET gör isf stor skillnad. Isf fattar jag (tror jag).
/u

Smörjningen till turbon kan du inte betrakta som en sluten krets. Funktionen är lika som smörjningen för tex vevaxeln. Det är tryck fram till lagren (förhopningsvis mer än 2 bar), oljan passerar lagren (nu är den ute i atmosfärtryck eller det övertryck som är i vevhuset) och förlorar där hela sitt tryck och rinner ner i i tråget eller på turbon ner i returen, endast med gravitationens hjälp.

Om inte oljan från turbon har möjlighet att rinna ner pga av att oljenivån i tråget är så hög att turbons lagerdel redan badar i olja kommer oljan att rinna ut i turbin och kompressorhus vilket ger kraftig rökutveckling. De enda typ av tätning i turbon som skiljer oljan från att komma i kontakt med t och k-huset är en kolvringsliknande tätning (finns kanske fler typer nån som vet?)

Funktionen med evakuering med hjälp av undertryck i vevhuset förutsätter, som du säger att returen under turbon är förbunden med atm tryck.

Att skapa undertryck i vevhuset kan man ju bara göra med
ett torrsumpssystem

Separat oljetank med stor evakueringspump i motorn, samt en tryckpump för smörjning av vev och kamaxlar

Att använda detta undertryck som skapas att evakuera turbon är inget nytt

Dock MÅSTE turbon ha ett avluftat kärl innan oljan kan sugas upp i tråget
för att sen sugas vidare till oljetanken

I och för sig så kan man ju koppla in sig direkt på suget från evak pumpen


Man måste dock väga in att vid överladdning så har man mer leakdown ner till vevhuset vilket i sin tur gör att pumpen måste klara mer

Inget problem för jojje att skapa undertryck i vevhuset, han har ju en pump som pumpar 9m3/min vilket gott och väl borde kompensera för genomblåsningen.

Om vi pratar motorer utan egen pumpfunktion (radfyror),
kan jag inte se någon anledning till att man inte kan skapa undertryck med våtsumpsystem, det som behövs är ju en tillräckligt kraftig vacuumpump som kan kompensera för genomblåsningen.
 
Last edited:
Smörjningen till turbon kan du inte betrakta som en sluten krets. Funktionen är lika som smörjningen för tex vevaxeln. Det är tryck fram till lagren (förhopningsvis mer än 2 bar), oljan passerar lagren (nu är den ute i atmosfärtryck eller det övertryck som är i vevhuset) och förlorar där hela sitt tryck och rinner ner i i tråget eller på turbon ner i returen, endast med gravitationens hjälp.
Det betraktar jag i högsta grad som en sluten krets, där oljan går runt. Pss strömmen går runt
i en sluten elektrisk krets, utan att försvinna. Men begreppet var bara tänkt att förklara,
och gör det inte det så skippar jag det bara. Mer än så är det inte med det.:)
/u
 
Som många har varit inne på så producerar turbon en hel del gas, blow-by, som tar sig in via tätningarna. Denna gas måste man evakuera, det handlar således inte bara om oljans tillbakapumpande. Alla kanske visste detta, men iaf. Så det är helt klart en god idé att bygga upp ett svagt undertryck i motorns vevhus för att hjälpa till denna evakuering. Har man tillräckligt grovt rör nedströms lagerhuset som mynnar ut ovanför oljenivån så kommer blow-bygaserna från tubon att kunna evakueras via vevhuset "som vanligt", annars så bör man bygga så som bilderna i tråden visar, dvs en separat väg för gasen.

Vill man krångla ordentligt kan man skita i att ha en vakuumpump för att bygga upp undertryck i vevhuset och genom att koppla en avluftning från vevhuset dels upp till insugsplenum (och i denna slang sätter man en backventil så att man inte trycksätter vevhuset vid laddtryck) samt en slang på ett ställe där man får t.ex. venturi-verkan av höga massflöden. Sedan får man "kalibrera" systemet genom att variera små strypningar så att man får ca 5-10 kPa undertryck i vevhuset konstant, i alla driftsfall. Eller så köper man en pump och ser glad ut.

/J
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top