Puckelns vara eller inte....???

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Tjoho, ska inhandla ett nytt skinnställ inför säsongen men vad ska man välja??:va Helställ eller delat?? Kollar man på Beriks Laguna seca ställ så är det helt rätt pris på men en stor puckel på halva ryggen, den lär det inte gå nån ryggsäck utanpå!!:gnissla
Kom igen ni som har puckel, är det skit eller bra???:va
Får ni på en ryggsäck eller inte, jag har hojjen som bruksfordon och åker med ryggsäck 4-5 dar i veckan.:)

Fördelen med puckel där bak är att man slipper vinddrag. Mycket skönare med ställ med pucken nej jag mena puckel:rodnar

Delat ställ ser jag bara nackdelar med, sämre säkerhet och betydligt obekvämare. Att knäppa av ovandelen och gå omkring i underdelen är ändå bara för posörer. Skall man gå omkring där man inte kan ha stället på sig så medtag byxor istället.

Ryggpuckel är rätt meningslöst ur funktionssyfte om du inte åker RR och även då är poängen rätt tveksam

Fast det är kanske svårt att hitta helställ utan puckel....:va

jodå jag får på min vanliga ryggsäck, man får släppa axelbandet lite bara. Bra om man har en midjerem på väskan oxå om man ska köra hoj.

Det finns oxå specialgjorda ryggsäckar som är formade för att passa bättre över en puckel.

I övrigt får man väl kolla vad man gillar själv. Jag är för puckel, både aerodynamiskt och som ett extra skydd. Men här är det smaken som får avgöra, finns en hel del som inte alls gillar puckel.

Skulle jag själv dock ha hojen som bruksfordon och inget annat hade jag valt ett ställ utan puckel och delbart för att kunna ha en väska och lite "avklädnings" alternativ när man stannar.

Jag kör själv bara bana och ett par gånger även till och rån banan men ftast fraktar jag numera hojen på släp så ryggsäck är inget jag tänker på längre.

Delade ställ är idag riktigt säkra och har dragkedjor som håller bättre än förr så ur den synvinkeln kan du vara helt trygg, det är farligare att köpa ett rejsställ som inte sitter som ett extra skinn än ett delbart ställ som sitter riktigt bra. Ser ofta folk med rejsställ som är en storlek för stora för att dom tycker det blir för tajt och man inte kan röra sig riktigt, det är inte smart.

Last edited:
Delat ställ ser jag bara nackdelar med, sämre säkerhet och betydligt obekvämare. Att knäppa av ovandelen och gå omkring i underdelen är ändå bara för posörer. Skall man gå omkring där man inte kan ha stället på sig så medtag byxor istället.

Ryggpuckel är rätt meningslöst ur funktionssyfte om du inte åker RR och även då är poängen rätt tveksam

Fast det är kanske svårt att hitta helställ utan puckel....:va

Ja, det är just det som är problemet. Hitta ett helställ utan puckel, sepang stället har en liten puckel som tydligen inte märks men alla berik verkar ha "monsterpuckel"

Jag hade definitivt skippat puckeln om jag varit du, speciellt om du åker med ryggsäck. Det är jobbigt nog att få på sig ryggsäcken utanpå skinnstället utan puckel.

Funkar helt ok med rygga och puckeln. Kör själv laguna seca stället och tycker det funkar bra. Däremot ser man ut som en Quasimodo och ryggan hamnar längre upp i fartvinden....

Borde inte puckeln bidra till ökad säkerhet, som ett extra ryggskydd? Dessutom borde det väl skydda nacken så att inte huvudet trycks framåt om man landar på rygg? Bara fördelar :tummenupp

Puckel ger jag inte mycket för, man ser ut som ringaren i Notre Dame! :näsblod

Jag kör delat ställ själv. För mig är det bara fördelar som jag ser det eftersom jag inte kör RR, varken på bana eller i City, så tror jag säkerheten är nog.

Dessutom rätt skönt att kunna ta av sig överdelen när man stannar till på rastplatsen och solen gassar med 30+. :näsblod

I tillägg har man ju plånbok, nycklar, mobil, ev. snusdosa, osv osv som skall med på färden och vill man då inte köra omkring med Fjällkånken på ryggen så är det rätt skönt med lite fickor eftersom stuvningsutrymmet på en R1:a är fullt när kedjesmörjning, keps och skivbromslåset är nedtryckt. :gnissla

I ett helställ får man plats med ett VISA och några sedlar, that´s about it.

Borde inte puckeln bidra till ökad säkerhet, som ett extra ryggskydd? Dessutom borde det väl skydda nacken så att inte huvudet trycks framåt om man landar på rygg? Bara fördelar :tummenupp

Skydd eller inte har debatterats i båda riktningarna, själv anser jag att den ev skyddande effekten inte uppvägs av problematiken när ambulanspersonalen skall spänna fast dig på en spineboard. Men det är bara mina egna teorier.....

Efter mitt senaste ställ-inköp så är jag för puckel. Hade inte det på det gamla stället men det nya blev med puckel. Det är en jävla skillnad i luftmotstånd. Inte alls lika jobbigt att åka hoj med som utan. Visserligen kör jag motard så jag påverkas väl mer av vinden men man sitter ju ganska upprätt på en monster också...?

jag kör med tvådelat berikställ och jag har ångrat mig. jag delar nästan aldrig på det, varken när jag tar på eller av mig det. dock har jag fått en känsla utav att ett delat ställ är längre och därför passar mig bättre (2 meter lång)

En annan aspekt med helställ med puckel är att eftersom dessa huvudsakligen är tänkta för tävlingsbruk är de ordentligt perforerade. Vilket betyder mindre svettigt vid träning men oxå jävligt kallt för gatkörning väderlek under 20 grader.

Delade ställ är idag riktigt säkra och har dragkedjor som håller bättre än förr så ur den synvinkeln kan du vara helt trygg, det är farligare att köpa ett rejsställ som inte sitter som ett extra skinn än ett delbart ställ som sitter riktigt bra.

Min erfarenhet säger nå helt annat. Jag har öppnat ett och en vän har lyckats även han. För mig var stället var knappt skrapat då jag mest rulla omkring, men dragkedjan var allt annat än "hållbar". 60-70km/h.

Puckel på gat-/muttardåkare tycker jag är lite som mjäll: Det ser jäkla festligt ut på andra, men inget man vill se på sig själv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT