Psykning på apoteket

Visst kan man mäta placeboeffekten.

:fakta
Jo men som du kanske vet så om man ska ha en hög grad av evidens bakom sina forskningsresultat så skall man köra en dubbel blind studie.
Detta innebär att man mäter resultat på testpersoner under lika förhållanden, men vare sej testpersonen eller testledaren vet om testpersonen har fått en verksam substans eller ett tompiller, mao det du kallar placebo.

Som du förstår funkar inte detta när det handlar om att ha en tejpbit på näsan, då det är uppenbart för alla vem som har tejp och vem som inte har.

Däremot kan man om man vill hävda att en tejbit på näsan ger förbättrade prestationer i det enskillda fallet, men i vetenskapliga sammanhang har det inte mer impact än en skröna dragen efter tre bärs i bastun.

Som du skrev så visst kan man mäta placeboeffekten, och detta görs alltid då man tar fram ny medicin, inget konsigt med det.

Men som jag uppfattde ditt första inlägg så menade du att plåstret har en reell fysiologisk effekt, men det är ju en helt annan sak än den sk placeboeffekten.

Nu ska jag sticka ut och springa, det blir en 12 km runda idag.
Dock utan tejp.

Placebo är bra.
Det får verkligen folk/maskiner att prestera bättre.
Se bara på Slick 50.
RWS flytande motorrenovering
STP
Piller och kurer för människor

Tron kan försätta berg.

Visserligen vill man ju tro - att om man sätter en tejpbit eller klämma på näsan så trycks den ju ihop och det skulle rent reoretiskt gå TYNGRE att andas....
Men moder natur har gjort nåt fel här...
Prova sjäv att trycka näsvingarna lite uppåt med ex.vis tummarna.
Voi´la!
Den i plåstret inbyggda deformationsremsan gör precis samma sak som dina tummar då den söker sig till viloläget.

Jag köpte såna i fjol men har ännu inte testat dem, hoppas de gör 4-5 sekunder per varv... :yoparty

Jag har gjort en egen av pianotråd (man kan ta en gammal trådgalge också om man inte har nåt piano att plundra), den kan användas hur många gånger som helst man kör den bara i diskmaskinen vid varja sässongslut.

Men som jag uppfattde ditt första inlägg så menade du att plåstret har en reell fysiologisk effekt, men det är ju en helt annan sak än den sk placeboeffekten.
Jag menade att "Breathe Right" verkligen har en högst påtaglig effekt och att den i sin tur kan ge föraren ett lyft (placeboeffekt) som kan påverka resultatet. Bara spekulationer.

Nu ska jag sticka ut och springa, det blir en 12 km runda idag. Dock utan tejp.
Låter skönt. Testa med "nosal tape" någon gång och försök se om du blir mindre andfådd.

Last edited:
Om du har varit elitidrottare så vet du att individens maximala syreupptagningsförmåga dvs. din kondition inte har något med hur trånga dina näsgångar är.
Självklart inte, men menar att om du får i dig mer syre, så blir du piggare och mer uthållig, dvs. om du andas genom både näsa och mun..
Och därför kanske testa att använda "plåstret" för att se om det hjälper dig!?
För vi är ju i Racingforumet, där hälsa och prestationsförmåga är A och O för att lyckas!? :)

Varför tror du t.ex. skidåkare tränar på hög höjd där det är mindre syre i luften?
För att få högre mängd röda blodkroppar och öka deras syreupptagnings förmåga, så dom klarar högre påfrestning på kroppen, och kan prestera bättre i sina tävlingar på lägre höjd, samt att dom återhämtar sig snabbare efter en urladdning!
Nästan samma princip, bara det att här behöver du inte klättra upp på Mount Everest för att göra armhävningar..

Testa att tejpa igen munnen och ge dig ut och spring, så får du se hur långt du kommer innan du måste stanna.
Gör samma sak dagen därpå, men den gången med "plåstret", kan nästan lova att du kommer längre sträcka än dagen innan..
Men som jag sa tidigare, det funkar mer eller mindre bra från person till person..

Aja.. Funkade på mig iaf, jag är ingen läkare så jag går på mina egna erfarenheter av hur min egen kropp fungerar.. :)

Jag tror som crashtestdummy att det handlar om att få ut så mycket utandningsluft ur näsan som möjligt och inte genom munnen för att minska riskerna för imma på visiret.
Testa Pinlock, Fogcity eller en Foggy!
Okej, dom kostar mer än ett "näsplåster", men då kan ni andas hur och när ni vill! :tummenupp

Last edited:
Varför tror du t.ex. skidåkare tränar på hög höjd där det är mindre syre i luften?
För att få högre mängd röda blodkroppar och öka deras syreupptagnings förmåga, så dom klarar högre påfrestning på kroppen, och kan prestera bättre i sina tävlingar på lägre höjd, samt att dom återhämtar sig snabbare efter en urladdning!

Ja, men du måste hålla isär begreppen syreintag och syreupptagningsförmåga.
Den svagaste länken i din maximala syreupptagningsförmåga är inte hur stor mängd luft du kan dra upp och ner genom lungorna utan som du själv skriver oftast mängden röda blodkroppar.

Aja.. Funkade på mig iaf, jag är ingen läkare så jag går på mina egna erfarenheter av hur min egen kropp fungerar.. :)
Upplever man en skillnad vare sig det är en placeboeffekt eller inte så ska man givetvis använda näsplåster.

Testa Pinlock, Fogcity eller en Foggy!
Okej, dom kostar mer än ett "näsplåster", men då kan ni andas hur och när ni vill! :tummenupp
Ok, om näsplåstret inte har nåt med att få bort uttandningsluften från visiret att göra så har jag ingen aning om vad dom använder det till.

När jag kör cross/enduro då jag är förkyld eller det är taskigt väder (-20 och torr luft) så att slemhinnorna får jobba hårt kör jag med sådana och man har betydligt lättare att få luft. Men att använda det för RR vid normala temperaturer är nog precis lika mycket placebo som verklig effekt men allt för GP looken.

Den f d F1-föraren och Eurosportkommentatorn John Watson sade en gång att bland det värsta han visste när han körde var att få torr-mun-känslan som kommer av att näsan inte räcker till för att få i sig tillräckligt med inandningsluft, utan man börjar andas genom munnen också, kanske p g a ansträngning eller svullna slemhinnor i näsan.

Torr i munnen kommer väl också av rädsla/adrenalin, jag blir alltid torr i munnen när man börjar ta i. Flåset har jag dock inga större problem med, nu är jag ju rookie så jag hoppas det ger med sig med lite erfarenhet.

Jag provade näsplåstren för kanske 10 år sedan när jag spelade innebandy och det kändes som att det blev lättare att andas men det är svårt att känna efter så mycket när man är koncentrerad på något annat.

Som psykning/höjning av det egna psyket kan det nog fungera.

jag skall köpa näs-plåster för årets mckörning!
för det andra så borde jag operera näsan med! har på tok för trånga näsväggar!

Ok, så kontentan av detta är att nu är det fritt fram att ha dessa på RR-banorna i Sverige. Jag ser det framför mig nu - 40 personer på gridden, samtliga med näsprytteln på sig (Humlan kör dock med tre stycken samtidigt, eftersom "det är kitt-nästejp för mer effekt").

Ok, så kontentan av detta är att nu är det fritt fram att ha dessa på RR-banorna i Sverige. Jag ser det framför mig nu - 40 personer på gridden, samtliga med näsprytteln på sig (Humlan kör dock med tre stycken samtidigt, eftersom "det är kitt-nästejp för mer effekt").
Det är lätt att göra sig lustig över "nasal tape", jag vet. Men egentligen är de inte löjligare eller mer överflödiga än några andra tillbehör som används i depån och som GP-förarna varit föregångare med att använda.

2947101 Det är lätt att göra sig lustig över "nasal tape", jag vet. Men egentligen är de inte löjligare eller mer överflödiga än några andra tillbehör som används i depån och som GP-förarna varit föregångare med att använda.
Vad jämför du med nu? :va
Nasal tape är nog av väldigt liten vikt i slutändan, den psykologiska effekten torde vara oerhört mycket större än den rent fysiologiska.

Jag skall köpa sånnadäringa och tejpa på min luftburk :hojraket

Hur många extra HK kan jag förvänta mig? :va

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken