Min näsa

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
525 + pitpro 125cc
Fick en smäll på näsan igår, man ser inget utanpå att det är nåt fel med den, men om man kollar upp i den ser man att den e sne... då kommer min fråga här, hur lång tid tar det innan den börjar läka? Man skall till läkaren så fort som möjligt ju...men jag har inte möjlighet till det förrens på torsdag... skall man slå tillbaks skiten eller? Snälla hjälp!! :)

Skit asså, kan knappt andas med näsan nu... :huvet

Aleksander skrev:
Fick en smäll på näsan igår, man ser inget utanpå att det är nåt fel med den, men om man kollar upp i den ser man att den e sne... då kommer min fråga här, hur lång tid tar det innan den börjar läka? Man skall till läkaren så fort som möjligt ju...men jag har inte möjlighet till det förrens på torsdag... skall man slå tillbaks skiten eller? Snälla hjälp!! :)

Du bör nog svänga förbi en läkare imorgon faktiskt.

Aleksander skrev:

Klart att du ska slå tillbaka den. :tummenupp eller sök upp en läkare.

Fan asså, får nog ta o gå till läkaren imon iallafall...
Eller så super jag ner mig o slår tillbaka den :hihi

Fick själv en riktig smäll på näsan när jag var 16år. Dagen efter röntgade jag den och då sa de att det var helt okej och att den skulle läka fint. Men fick en brosk bildning på ena sidan och bara en näsborre fungerar i taget. Samt att jag har ett sår som blöder dagligen i ena näsborren. Kan berätta att den kan driva mig till vansinne ibland.

Men jag har inte ännu fått tummen ur röven å få den opererad.

Jag erbjuder självkalrt min hjälp att slå den åt andra hållet.. du kan få den plattare samtidigt om du vill det :lol

Skämtåsido.. Du bör åka till en läkare snarast. De brukar kunna mosa tillbaka den om man inte väntar förlänge.. Läkeprocessen börjar ju direkt och risken är då att den fortsätter va sne och det måste opereras (liten op ifs) men ändå.

Varför fick du en smäll på näsan :va

Master_ skrev:
Jag erbjuder självkalrt min hjälp att slå den åt andra hållet.. du kan få den plattare samtidigt om du vill det :lol

Skämtåsido.. Du bör åka till en läkare snarast. De brukar kunna mosa tillbaka den om man inte väntar förlänge.. Läkeprocessen börjar ju direkt och risken är då att den fortsätter va sne och det måste opereras (liten op ifs) men ändå.

Varför fick du en smäll på näsan :va

Oprovocerat våld! Kom fram ett gäng killar till mig, och började tjöta om nåt... sen så sa det bara PANG och man hade fått en skalle på näsan. :huvet
Kändes som att det rann ut en liter blod :gnissla

Argyle skrev:
Fick själv en riktig smäll på näsan när jag var 16år. Dagen efter röntgade jag den och då sa de att det var helt okej och att den skulle läka fint. Men fick en brosk bildning på ena sidan och bara en näsborre fungerar i taget. Samt att jag har ett sår som blöder dagligen i ena näsborren. Kan berätta att den kan driva mig till vansinne ibland.

Men jag har inte ännu fått tummen ur röven å få den opererad.

Samma här, kan oxå bara andas med en borre åt gången... kan man fixa det eller? :näsblod

Adde-Gbg skrev:
Samma här, kan oxå bara andas med en borre åt gången... kan man fixa det eller? :näsblod
Ja det kan man, jag krossade nässkiljeväggen när jag krockade -94.
Hade väl inga större problem med detta, då det avfärdades som lindriga skador vid olyckstillfället. Många år senare sökte jag för problem med sömnen, pga att jag snarkar.
Då upptäckte man att min ena näsborre var i princip helt täppt, detta åtgärdades genom att brosket "snidades" till och rätades upp.
( Jag vill inte göra om den operationen om det inte är av livsnödvändiga skäl, SATAN, vilken smärta! ) Men iofs var det rätt givande, jag har ju två fullt fungerande näsborrar. Lite som att plocka på ett slipon på biken, jävlar vilket ös i pipan :D
//Tobbe

Om jag varit som du så skulle jag berätta en massa lögner å då rätar nog sig näsan ut ska du få se.

Jag fick veta av läkaren som drog min snok rak att det inte är jätteviktigt att du uppsöker läkare direkt så länge du kan andas genom näsan. Men väntar du för länge med att dra den rätt blir det svårare att få den rak.

Btw, sprutorna man får i ansiktet för att bedöva snoken innan tillrättaläggning är inte så jäkla nice. :död

Neb Jones skrev:
Jag fick veta av läkaren som drog min snok rak att det inte är jätteviktigt att du uppsöker läkare direkt så länge du kan andas genom näsan. Men väntar du för länge med att dra den rätt blir det svårare att få den rak.

Btw, sprutorna man får i ansiktet för att bedöva snoken innan tillrättaläggning är inte så jäkla nice. :död

Sprutor är inget problem för mig... men bara tanken på att läkarn ska upp i näsan o gräva... :huvet

Det borde finnas gör-det-hemma-kit när det gäller sånt här :tummenupp

1 flaska vodka och en hammare kanske :hihi

Aleksander skrev:
Sprutor är inget problem för mig... men bara tanken på att läkarn ska upp i näsan o gräva... :huvet
Har du tur kan dom dra den rätt istället för att köra upp en Dremel i näsborrarna och rota runt. Sen får du gå med en schyst näsbrygga i gips kommande veckan. :hihi

Adde-Gbg skrev:

Samma här, ena näsborren är nästan konstant täpt efter att jag skallade asfalten när jag åkte skateboard som ung. Hela ansiktet var som köttfärs och jag upptäkte inte att näsan hade varit bruten förän den läkt fel. Har inte känt för att få den "fixad".

Neb Jones skrev:
Har du tur kan dom dra den rätt istället för att köra upp en Dremel i näsborrarna och rota runt. Sen får du gå med en schyst näsbrygga i gips kommande veckan. :hihi

Jag hoppas det ska gå bra :tummenupp Men nu e man faneme nervös!! :)

Adde-Gbg skrev:

Jo man kan fixa det. Har både assisterat och varit "offer" för en sån operation. Jag bröt näsan utan att jag visste det..jag menar jag anade ju det men jag kollade aldrig upp det..och följden blev att det var jefligt svårt att andas genom näsan emellanåt.

Operationen går till så att de korrigerar brosket i näsan och tar ev bort vad som inte behövs och om man har extra känsliga slemhinnor i näsan så bränner de till blodkärlen och minskar påsåvis blodtillförseln..som bidrar till att näsan känns täppt.

Det första ingreppet heter Septoplasti och det andra kan göras samtidigt eller separat..men jag kommer inte på det korrekta namnet.

Jag rekomenderar att om ni skall göra septoplasti...ta full narkos..bara mina två :gnissla

Jag tittade på hjärnkontoret för år och dagar sen. Där sade de att näsan växlar mellan borrarna ungefär var tredje timme. Men växlingen är ju inte hundraprocentig. Man kanske använder 75% av den högra och 25% av den vänstra vid ett tillfälle, och vid nästa växling kör 75 på vänstra och 25 på högra. Tänkte på det under en dag och det kändes vettigt. Det kan ju vara så att om man har smällt kranen så blir det 100% på ena och 0% på den andra?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan