prutar inte folk?

200+ skrev:
2105586 :fakta

Dessutom kan en fighter vara högre pris på en en i orginalskick...

Priset överlag är sjukt högt i dag utan anledning verkar det som om det är svårt att sälja. Handlarna är ofta billigare än privatmarknaden. :huvet

För två år sen kostade en R1 -00 ca 50kkr i fint skick nu hittar man ingen under 60. (sanning med modifikation) två år senare. Inte konstigt att ni inte säljer era cyklar.

:3freak
Word!

Tog ett tag innan jag fick min zx9r -98a med dynojet, slipon och lite extra gott för 43500kr. Flera ville ha mellan 50 - 56k för sina 98/99or. Oprutbart dessutom!

:felämne
josman skrev:
2105486 Lite offtopic men.....bla bla bla..
Jo, själv försöker man ju att pruta såklart...

Att pruta ca: 10% är ju ganska normalt.

Men att försöka pruta 30% på ett redan schysst pris, utan att ens titta på objektet, det är bara rent oförskämt.

Jag menar... Om hojens pris är satt till t.ex. 60 papp, inte fan skulle en normalt funtad människa bjuda 40 papp för den, när priset redan ligger på en rimlig nivå, och man inte ens tittat på hojen.

Sen blir dom skitotrevliga och oförskämda när man inte accepterar deras skambud.
En schysst affär för en svensk är när bägge känner sig nöjda med affären.
En invandrare verkar bara bli nöjd, om den andre känner sig rånad.
Det är ju knappast trevligt att göra affärer med såna människor.

Det verkar som dom skiter i vad dom köper, så länge dom får det för typ halva priset å gör ett klipp.
Men skulle man sälja med sån "kompisrabatt" så skulle man ju hellre sälja grejorna till just en kompis.

Sist så visste jag vad som skulle hända, men jag ville ändå ta en sväng med hojen, och även kolla om mina "fördomar" stämde.
Det är ganska fantastiskt att man aldrig blir bevisad fel på den punkten.
Under 12 års tid har jag köpt & sålt ett stort antal fordon.
Inte en enda gång har en invandrare någonsin motbevisat mina "fördomar".

Nästa gång så kommer jag inte ens göra mig besväret att ens försöka sälja till såna. Det är inte värt besväret helt enkelt.
Man blir bara otrevligt bemött, och om man inte skänker bort grejorna, så blir det ingen affär iallafall.

Det är synd att så många invandrare ska bekräfta folks fördomar, det hjälper ju inte deras kamp mot rasismen precis.

:backontop

Jo, en fighter byggs ju ofta som en billig nödlösning efter en klotning.

Själv kan jag tycka dom är rätt coola ibland, men skulle inte köpa en sån om inte priset var mycket lägre än en orginalhoj.
Att återställa orginalskick & kåpor är ju mycket dyrare än att bygga en fighter.
(Även om många pimpar sina fighters.)

som sagt, de prutar säkert, men priserna ligger sjukt mycket högre än vad hojen är värd i dag, kollar man på blocket så ser man att säljarna begär i snitt nästan 10.000 mer än vad hojen skulle kunna vara värd. och så mycket är nog inte folk inställda på att pruta.
kolla ex på R1 som de snackas så mycket om. du får idag tag i en Yamaha R1 -06 modell för 117.900 i hojbutik, å då har den gått max 10 - 15 mil (=provturer)
kollar man på en begagnad 04 så har säljarna satt ut ett pris på nästan 95.000!!!? å då har de ändå gått 1600 - 2000 mil. helt orimligt enligt mig. Fantasipriser brukar de visst kallas..
å kollar man på en 02-03 så får man ju räkna med 85.000... suck

men som sagt va, sen vet jag ju inte hur pass mycket säljarna tar i och tänker, "nä de kan helle få pruta 10k då"..
eller om de bara rent allmänt är lyckosökare. å visst får de ut de priserna så förstår jag dem som säljer. bara att gratulera dem. jag förstår som sagt va samtidgt säljaren..

Kom på att jag skulle sälja min ZX9R -98, slängde ut en blocket annons, och satte ett pris på 43, rimlig peng för en sån, hojj... 2 dagar sen är den borta... Man måste ju vara lite realistisk hur mycket grejjerna är värd som ni sagt tidigare... Ok att man hade den till sin mormors 90års kalas å alla sånna minnen... Då skall man inte sälja :banana

Förstår att man blir lite sur när man får ett skambud men å andra sidan är man ju inte skylldig att sälja, dessutom handen på hjärtat - det finns väl inte så många som inte först tänker sig ett pris och sen lägger på några procent för att just kunna ha en prutmån?

Som någon tidigare talare sade så är det vi i sverige som har en annorlunda syn på affärer gentemot hela resterade delar av världen. Det finns inget som heter juste affär utanför norden/norra europa. Det handlar om att maximera sin egen vinning, det är vad affärer går ut på! Jag tycker naturligtvis om det affärsklimat vi har men ta det inte för givet, ju mer vi kommer handla med omvärlden destu mer kommer vi att annama världens syn på affärer, kom ihåg att det är vårt lilla hörn av världen som är den onormala, hur bra vårt synsätt än nu är!

Angående fighters så tänker i alla fall jag att det finns väl ingen som slaktar en ny sporthoj om den inte är rejält skadad? skulle aldrig köpa fighter,...

Hur som helst, ha det gött och lycka till med försäljningen

sevehem skrev:
2105809 Förstår att man blir lite sur när man får ett skambud men å andra sidan är man ju inte skylldig att sälja, dessutom handen på hjärtat - det finns väl inte så många som inte först tänker sig ett pris och sen lägger på några procent för att just kunna ha en prutmån?

Som någon tidigare talare sade så är det vi i sverige som har en annorlunda syn på affärer gentemot hela resterade delar av världen. Det finns inget som heter juste affär utanför norden/norra europa. Det handlar om att maximera sin egen vinning, det är vad affärer går ut på! Jag tycker naturligtvis om det affärsklimat vi har men ta det inte för givet, ju mer vi kommer handla med omvärlden destu mer kommer vi att annama världens syn på affärer, kom ihåg att det är vårt lilla hörn av världen som är den onormala, hur bra vårt synsätt än nu är!

Angående fighters så tänker i alla fall jag att det finns väl ingen som slaktar en ny sporthoj om den inte är rejält skadad? skulle aldrig köpa fighter,...

Hur som helst, ha det gött och lycka till med försäljningen

Håller med. Sköter själv mina affärer i Sverige på ett helt annat sätt gentemot de i USA. Här är klimatet stenhårt, medans det i Sverige är lite mer "ge och ta". Antagligen mindre risk att bli blåst också.

RR_larsson skrev:
2105116 Slöa? Inte vill jobba? Min generation är inte välkommna att arbeta! En jävla skillnad :huvet

Så rätt så! Enda möjligheterna att få nå jobb är att ha gått en rent praktisk utbildning (och även då är det svårt).
Eller som en polare sa: "Enda jobben man kan få, är där man torkar arslet på folk som inte klarar det själva"

Ja kan köpa en R1:a 98/99 för 40.000kr, blir det affär i veckan isåfall..

Alla hojar är intressant, bara priset är mkt rätt! Gärna Östergötland med en omkrets på 20 mil. Supermotard,Sporthoj, spelar ingen roll.

Max 45000kr!

Maila Henrik.Eng@hotmail.com
Mob 070-7594475
Eller PM: Henren på Sporthoj!

War-psycho skrev:
Bla bla skitprat bla bla.....Det är synd att så många invandrare ska bekräfta folks fördomar, det hjälper ju inte deras kamp mot rasismen precis......

Äggen som röstar på Sverigedemokraterna drar ju inte direkt heller sitt strå till stacken för minskad rasism.

Hur som helst så behöver man ju inte ta skambud personligt, det är ju bara att tacka nej så är det inte mer med det.
Jag söker gärna efter bästa priset när jag handlar, jag har redan kompisar så jag klarar mig så om säljaren tycker jag är en snåljåp så är det inget jag förlorar någon sömn över. Har man kontanter som bränner i fickan så vill man ju få så mkt hoj/bil som möjligt.

Å andra sidan när jag säljer så säljer jag billigt och när den ev köparen vill pruta så förklarar man bara vänligt att det redan är ett bra pris.
Brukar renderar snabba och smidiga affärer.

När jag tittat på hoj, surfar runt ganska hårt eftersom jag ska byta i år ( så fort jag kan ), så går fighter hojjar bort. Om dom inte är orginal fighters, min hjärna defaultar till att det är en klotad hoj. Säkert inte alltid rätt men säkert ganska ofta.

Caffe skrev:
2106148 Äggen som röstar på Sverigedemokraterna drar ju inte direkt heller sitt strå till stacken för minskad rasism...+ mer skitsnack
Va ere för j-vla påhopp... :finger

Ägg kan du f-n vara själv, din skenheliga besserwisser. :fatta!

Allt jag gjorde var förmedla mina erfarenheter, om du blir så kränkt av det, så kan du skita på dig helt enkelt.
Jag har inte sagt att jag saknar fördomar, men det verkar du minsann tycka om dig själv.

Den största och farligaste fördomen, är att tro att man inte har några fördomar.

Jag sa bara att jag jag tycker det är synd att så många ska bekräfta folks fördomar, när det gäller olika folks "affärsmetoder".

Det gör inte mig till rasist, ej heller det faktum att jag i år kommer rösta som jag gör.
Däremot har jag gott om fördomar, men det har jag mot ganska mycket.
Jag är dock medveten om det, och försöker att inte låta mig påverkas av det för mycket.

Men hycklare som du, tror att ni inte har några fördomar, ändå så gör du precis samma sak själv, när du drar mig över samma kant som andra.

Så se på dig själv, innan du börjar racka ner på andra, Bror Duktig. :7peta
Jag står iallafall för vad jag tycker, medans du mest pekar finger mot andra.
Du är inte ett dugg bättre själv.

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
2105045 1-3 dagar brukar det ta på blocket. Sporthojs annonsmarknad verkar dock tyvärr inte va särskilt het............ :huvet
Med rätt pris så .... 5-6st på 3 dagar .... säljs imorron. Det är lite av köparens marknad iår... inte som vanligt på våren. Äldre hojjar som är billiga och försäkra är lättare och sälja. Vill man sälja får man sänka priset ....

Mr K skrev:
2106598 Med rätt pris så .... 5-6st på 3 dagar .... säljs imorron. Det är lite av köparens marknad iår... inte som vanligt på våren. Äldre hojjar som är billiga och försäkra är lättare och sälja. Vill man sälja får man sänka priset ....
Jo, samtidigt verkar dom flesta sträva efter så nytt som möjligt för sina pengar, så det tar nog ut varandra.

Men visst, jag tror också att det är ovanligt svårt att sälja i år, det verkar som det finns gott om hojar till salu.
Man får anpassa priset därefter helt enkelt, inge mer med det. :)

Caffe skrev:
2106148 Äggen som röstar på Sverigedemokraterna drar ju inte direkt heller sitt strå till stacken för minskad rasism.

Hur som helst så behöver man ju inte ta skambud personligt, det är ju bara att tacka nej så är det inte mer med det.
Jag söker gärna efter bästa priset när jag handlar, jag har redan kompisar så jag klarar mig så om säljaren tycker jag är en snåljåp så är det inget jag förlorar någon sömn över. Har man kontanter som bränner i fickan så vill man ju få så mkt hoj/bil som möjligt.

Å andra sidan när jag säljer så säljer jag billigt och när den ev köparen vill pruta så förklarar man bara vänligt att det redan är ett bra pris.
Brukar renderar snabba och smidiga affärer.
och efterlyst är rasister! :tummenupp

War-psycho skrev:
2106536 Va ere för j-vla påhopp... :finger

Ägg kan du f-n vara själv, din skenheliga besserwisser. :fatta!

Allt jag gjorde var förmedla mina erfarenheter, om du blir så kränkt av det, så kan du skita på dig helt enkelt.
Jag har inte sagt att jag saknar fördomar, men det verkar du minsann tycka om dig själv.

Den största och farligaste fördomen, är att tro att man inte har några fördomar.

Jag sa bara att jag jag tycker det är synd att så många ska bekräfta folks fördomar, när det gäller olika folks "affärsmetoder".

Det gör inte mig till rasist, ej heller det faktum att jag i år kommer rösta som jag gör.
Däremot har jag gott om fördomar, men det har jag mot ganska mycket.
Jag är dock medveten om det, och försöker att inte låta mig påverkas av det för mycket.

Men hycklare som du, tror att ni inte har några fördomar, ändå så gör du precis samma sak själv, när du drar mig över samma kant som andra.

Så se på dig själv, innan du börjar racka ner på andra, Bror Duktig. :7peta
Jag står iallafall för vad jag tycker, medans du mest pekar finger mot andra.
Du är inte ett dugg bättre själv.

Känner vi varandra?
Du förefaller ju veta väldigt mkt om mig, som den skenheliga, hycklande besserwissern jag är!?
Eller är det som så att du känner till min sort/typ, precis som du känner till "nysvenskarna"?

Är det så?? :pannkyss

För att lägga till något som även du kan skratta åt så kan jag berätta att jag har hört tre olika historier om en kille (givetvis en svartskalle ggrr :kulspruta:mad:;)) som kommer och provkör, skambjuder och sen när han får nobben plockar fram ett set köksknivar och vill sälja det till "bästa priset", restparti från stor mässa, kommer snart på TV etc etc :banana

Tänk vad kul om jag fick höra den storyn en fjärde gång och det var du, W-P som drog den, kryddat med alla floskler om "vi och dom" hoho

peter the great skrev:
2106811 och efterlyst är rasister! :tummenupp

Fråga War-Psycho, han kanske känner till deras sort och har ett par fördomar som blivit bekräftade GÅNG på GÅNG!!?

Caffe skrev:
2107486 Känner vi varandra?
Du förefaller ju veta väldigt mkt om mig, som den skenheliga, hycklande besserwissern jag är!?
Eller är det som så att du känner till min sort/typ, precis som du känner till "nysvenskarna"?

Är det så?? :pannkyss

Fråga War-Psycho, han kanske känner till deras sort och har ett par fördomar som blivit bekräftade GÅNG på GÅNG!!?
Som sagt... Du är väldigt duktigt på att racka ner på andras fördomar. :klappar
Caffe skrev:
2106148 Äggen som röstar på Sverigedemokraterna drar ju inte direkt heller sitt strå till stacken för minskad rasism. (= Caffes svar på mitt inlägg.)
Själv har du ju inga fördomar mot andra. :rolleyes:

(Man kan ju tydligen inte rösta på Sverigedemokraterna om man inte är rasist/skinnskalle/nazist m.m.)
Det känns som mina påståenden om dig är bekräftade iallafall. :arsele

Skillnaden mellan dig och mig är att jag är medveten om mina fördomar, och försökar att inte låta dom göra mig till en rasist (eller motsvarande för andra saker jag har fördomar mot)

Som i det här fallet: Hade jag sagt att invandrare är alla dumma i huvudet, för att dom är just invandrare. Då kan man kalla mig rasist.
Men så sa jag inte.

Jag sa att jag har fördomar mot bl.a. invandrare, som vill köpa mina säljobjekt.
Men istället för att ge vika för mina fördomar, så ger jag dom iallafall chansen.
Då tycker jag det är synd att jag varenda gång fått mina fördomar bekräftade på just den punkten.
Det hjälper ju som sagt inte mig att bli av med mina fördomar.

Det gör inte mig till rasist, och det gör heller inte min politiska övertygelse.

Men folk som du, som ska peka finger åt allt folk som inte tycker som du, och måla ut dom som idioter/rasister m.m. :4skrika
Det är ni som är dom största hycklarna, och dessutom har dom största fördomarna.
Ni tror att ni inte har fördomar, bara för att ni kan hänga ut nån annan som som rasist.

Så ta och se lite till dig själv, och dina egna uttalanden, innan du börjar racka ner på andras fördomar.
För som sagt, du är inte ett dugg bättre själv, bara för att du pekar finger på nån annan.
Snarare tvärtom. :3freak

Last edited:
Back