prutar inte folk?

Orca69 skrev:
2105059 Själv så brukar jag gå efter utgångspris, är det för högt gallrar jag bort. Pruta räknar jag bara med att göra om det visar sig finnas någon defekt som säljaren missat att informera om.
Samma om jag säljer själv, sätter priset nära det jag vill ha. Mest bara en symbolisk prutsumma så man kan säga "du får den för".
Tänkte säga samma sak. Alla köpare räknar inte med att man måste pruta ner priset. Själv tittar jag bara på dom annonser som det sitter ett rimligt pris på från början, och om hojen är lika fin som beskrivet så är det bara att slanta upp.
Testa att sätta ut ett "pok-pris", kanske fler som nappar då.

mini-knutten skrev:
2105083 Annars är det väl så att fighters fortfarande är lite av ny mark för de flesta hojåkare...

En fighter är en klotad sporthoj som ägaren inte hade helförsäkrat och inte hade råd att fixa till orignalskick igen...

Så är det i MINA ögon och säkert många andras med! Och det är inte så värst många vanliga snubbar som gillar tanken på en klotad hoj. Oavsett om den är i kanonskick igen!

Micke_Nilsson skrev:
2104911 Nää det tror jag är den bidragande faktorn...den yngre generationen är lite slöa med att vilja jobba....kolla statistiken på vv.se så ser man en dalande kurva på hur många som tar jörkort genom åren.

Slöa? Inte vill jobba? Min generation är inte välkommna att arbeta! En jävla skillnad :huvet

RR_larsson skrev:
2105116 Slöa? Inte vill jobba? Min generation är inte välkommna att arbeta! En jävla skillnad :huvet

Håller med dig, visst finns de dem som inte orkar jobba och bara sitter framför datorn, men ungdomarna har de fan inte lätt idag. ett heltidsjobb kan man ju glömma, näst intill omöjligt att få tag i i dag som ungdom så skyll inte på våran generation!! Själv har man lyckats skrapa ihop en bra lön genom att ha 3 jobb... :3freak

Sålde min gamla GPZ900R för några dar sen.

Andra personen som tittade på den köpte den utan konstigheter, men jag fick mina fördomar bekräftade ännu en gång med den första "spekulanten".

Första spekulanten, en invandrare (taxichaffis dessutom).
Tittar inte ens på hojen, sätter sig försöker starta med nyckeln, jag förklarar att man måste trycka på knappen åxå.
Han startar å lägger i växel, men jag stoppar honom å tar nyckeln.

- "Tror du jak inte har tjörkort va, jak sör ju taksi", frågar han.

Jag förklarar att jag inte släpper iväg folk utan hjälm, utan säkerhet, på en plan full med rullgrus, förrän spekulanten visat att han är seriöst intresserad (t.ex. visar stålar).
Det är ju knappast att han lär köpa hojen, eller ens ersätta mig, om han lägger den på rullgruset.

Han kliver av å lägger ett bud...prutar 30% !!! :mad:
(Fortfarande utan att ens ha tittat på hojen, och annonsen sade "skambud undanbedes".)

Jag var iofs beredd på detta, så jag bara garvade å åkte därifrån, med mina fördomar bekräftade ännu en gång.

Nästa spekulant är en svensk, som kommer med stålar, gör en ordentlig koll, och tar en lugn provtur med sin egen kruka.
Köper hojen, fast prutar 10% = båda nöjda.
Inga konstigheter alls. (Hojen billig & lättsåld.)

Summering: Nog finns det idioter i bägge lägren, men varenda gång jag låtit en "kamelprutare" titta på något av mina säljobjekt, så har det alltid blivit skambud, och utebliven affär.

Dra era egna slutsatser, men aldrig mer jag gör mig besväret att visa upp hoj/bil för en "nysvensk" igen. (Har försökt i 12 år, blir alltid samma resultat.)
Det är helt enkelt inte värt besväret.

Visst, "fördomsfullt".
Men när samma sak hänt varenda gång, under 12 års tid, utan undantag.
Då är det inte fördomar, då är det f-nimig ett faktum.

Last edited:
Samma här.
Jag sätter det pris jag vill ha PoK, det är för jobbigt med folk som prutar. Detta leder till att det oftast är ett rimligt pris från början.

Titta på blocket, en vanlig -98 R1a för 60 000:-!!!!!
Då kan man inte förvänta sig en uppsjö av köpare.

Botte skrev:

Kanske något kort som visar hela cykeln, gärna i snygg omgivning samlar fler blickar. Annonstexten kunde även varit mer detaljerad så man vet vad som är gjort och vilken utrustning. På en fighter är det oxå som sagt intressant at veta varför den är omgjord. Är det gjort i rent intresse och originalkåpor sålda vid sidan av kan det vara bra att veta.
Är den tidigare klotad vill man naturligtvis vara säker på att den är ok fixad och ej ramsne...

Söker jag fordon så kollar jag på ursprungspriset. Skall jag kolla på ett fordon räknar jag i värsta fallet att inte kunna pruta och då får man vara beredd att ge vad som står i annonsen. Därför kollar jag på annonser med lågt pris... Har man fått dit en spekulant så brukar man kunna komma överens om han verkligen vill ha den, även om prutmånen är låg.

Det var några synpunkter från min sida.

Visst kan det vara svårt att sälja hoj men allt handlar om priset. De två senaste hojarna jag sålt sålde jag på samma dag och dagen efter annonsen kom ut. Det var en Honda Hornet 600 och en Suzuki GSX750f. Sätter man ut tillräkligt lågt pris så är det inga problem.
Jag kände att det var skönare att bli av med hojarna än att ha dom stående ett bra jävla tag och få några loppor till.

Jag har aldrig varit med om att sälja något utan prut. Är man intresserad så kollar man väl upp objektet. Hade jag satt ut 50000kr t.ex. så hade folk prutat på det med! Det är väl helt enkelt så att ingen vill ha PURE POWER!

crashtestdummy skrev:
2104938 men vad kostar ett körkort idag?? jag tyckte det var skitdyrt med nästan 5-10000 när jag tog det för 13 år sen.
:näsblod
Jag betalade 2500kr för mitt A-kort :) Då är _allt_ inräknat

War-psycho skrev:
2105212 Sålde min gamla GPZ900R för några dar sen.
blablabla :tungan

Han kliver av å lägger ett bud...prutar 30% !!! :mad:
(Fortfarande utan att ens ha tittat på hojen, och annonsen sade "skambud undanbedes".)

Jag var iofs beredd på detta, så jag bara garvade å åkte därifrån, med mina fördomar bekräftade ännu en gång.

Nästa spekulant är en svensk, som kommer med stålar, gör en ordentlig koll, och tar en lugn provtur med sin egen kruka.
Köper hojen, fast prutar 10% = båda nöjda.
Inga konstigheter alls. (Hojen billig & lättsåld.)

Summering: Nog finns det idioter i bägge lägren, men varenda gång jag låtit en "kamelprutare" titta på något av mina säljobjekt, så har det alltid blivit skambud, och utebliven affär.

Dra era egna slutsatser, men aldrig mer jag gör mig besväret att visa upp hoj/bil för en "nysvensk" igen. (Har försökt i 12 år, blir alltid samma resultat.)
Det är helt enkelt inte värt besväret.

Visst, "fördomsfullt".
Men när samma sak hänt varenda gång, under 12 års tid, utan undantag.
Då är det inte fördomar, då är det f-nimig ett faktum.

Lite offtopic men.....

Jag är själv "nysvensk" och håller med dig till 150%!!!! Jag säljer ALDRIG till invandrare. Deras policy är oftast: "allt jag har är värt guld och allt du har är värt skit...."

Oftast brukar dom iofs vara vana vid att pruta kraftigt från sina hemländer, men hur brukar man säga, man tar seden dit man kommer eller??
Svenskar brukar oftast vara vana att åka och kolla på något och kanske pruta några tusingar. Han blir glad och jag blir glad, brukar alltid säga: en bra affär har två lyckliga personer, säljaren och köparen".

Ett liknande ex. som du har har är när man ska sälja bilen (byter ofta bil då jag kör 5-10' kr bilar) då kommer dessa roliga människor och DÖDAR min telefon, då jag oftast sätter ett lite lägre pris för att få en snabb affär men UTAN prut, när dom väl kommer då förklarar dom att bilen man har är rena rama skitet, och att man inte kan få dom pengarna, jag har några ggr kontrat med, ska du sälja din bil?? och när som svarar ja så ger jag dom ngt sketet skambud på deras bil, och dom blir chockade, så säger jag typ men du ser väl, den är skiiit, bla bla. Nu kanske man inte ska göra såhär om man är svensk, för i detta jävla land blir man ju anklagad för rasism så fort man är lite kritisk. Men jag har ALDRIG haft problem med att göra såhär. Roligast var när jag hade en Mazda 323 91:a, ganska fin men kpl var slut. Satte ut den bes + skatt, fin men kpl slut för 2000:- EJ PRUT (jävligt bra pris kolla själva) och jag fick en massa samtal (problemet är ju också att billigt = drar till sig skit), så iaf, det kom en "nysvensk" som lovade att inte pruta, och lik förbannat skulle han pruta för att kpl var slut. Under tiden ringde det som sjutton (jag hade kanske 50 samtal på en dag) så av en slump så ringde en kille som bodde precis där bilen stod, bad honom komma direkt, medans den andra bad och bönade, ja sa till honom NEJ, det blir ingen affär, inte ens om du ger mig 3000:-. Den andra spekulanten kom, tittade på bilen snabbt, medan den första bad och bönade och helt plötsligt gav mig 2500:-, men jag sålde den till den andre för 2000:-. (Iofs också nysvensk men mer civiliserad).

Skulle gärna ge er lite tips om vilka "nysvenskar" man ska sälja till och vilka man ska inte sälja till men det kan nog bli hets mot folkgrupp så....

Puf lång historia.... Sorry...

Som svar till orginalskaparen av tråden, sätt ett attraktivt pris, allt handlar om tillgång och efterfrågan!

Jag tror det handlar mycket om att folk tänker mer och mer på månadskostander istället för kontantpriser där man räknar med försäkringen eftersom det är en minst sagt ansenlig del i hojägandet numera, framförallt för den typen av hojar som föredras i detta forum. Här kommer ett litet räkneexempel:

För enkelhetens skull räknar jag både avbetalningarna som en annuitet men på fightern utan kontantinstats eftersom det egentligen borde vara ett reverslån och där behöver man inte lägga någon kontantinsats, sammanlagt borde betalningarna bli ungefär desamma trots att reversen borde vara med rak amortering istället för annuitet. Jag har även antagit försäkringspremierna eftersom det blir omöjligt att räkna annars.

Bägge avbetalningarna på hojarna är på 36 månader, 20% kontantinsats på Triumphen (0:- på fightern) och 6% ränta. Som sagt, bara för jämförelsens skull.

Fighter
Pris: 60 000:-
Månadskostnad lån: 1825:-.
Försäkring: 2000:- månad (inte en orimlig premie för en man, -30, hyfsat stor ort, helförsäkring).
Månadskostnad totalt: 1825 + 2000 = 3825:-

Speed Triple (Ny -06)
Pris: 110000:-
Kontantinsats: 22000:-
Avbetalningsbelopp: 110 000 - 22 000 = 88 000:-
Månadskostnad avbetalning: 2677:-
Försäkring: ca 1000:-/månad helförsäkring via Triumphs märkesförsäkring, den är något dyrare egentligen men jag kommer inte ihåg det exakta priset.
Månadskostnad totalt: 2677 + 1000 = 3677:-

Som sagt så är detta ingen exakt uträkning utan syftet är bara att förutom kontantinsatsen kan du alltså välja mellan en splitterny hoj om den har förmånlig försäkring eller en -00 med 3500 mil för UNGEFÄR samma månadskostnad. Även om det visar sig att Triplen är 500:-/dyrare per månad så blir det ett par hundralappar i månaden och du kan köra en ny hoj.

Jag tror hojsverige står inför en förändring vad gäller våra hojköparvanor nu när försäkringarna börjar bli lika dyra som hojarna...

//Eric

Jag tycker folk ringer oavbrutet på min annons.

Dock så är inte jag så bra på att sälja.... vill ju helst inte sälja...

Fick detta samtal i onsdags. (Jag skämtar inte ens.)

- Tjena kompis, jag ringer på den här R1 - är den kvar

- Ja, ska du köra gata eller bana?

- Jag ska köra fort som fan på gata, värsta snabba.

- Jaha, köp en annan hoj, detta är en tävlingshoj.

- Men, vadå - går det inte köra gata?

- Joo...

- Men vadå, e det special eller?

- Precis, ingen hoj för dig!

- vådårå, dom e ju värsta feta...

- Jaja, men detta är en tävlingshoj - inget för dig.

- Jaha, tack då kompis.

- Tack, tack.

*klick*

Edit: http://www.blocket.se/vi/7763572.htm?ca=11_s

Last edited:
@WebSpy: :hihi

Förtroendet faller direkt om de börjar med "Tjena kompis" eller "Hallå mannen".

Webspy skrev:
2105521 Jag tycker folk ringer oavbrutet på min annons.

Dock så är inte jag så bra på att sälja.... vill ju helst inte sälja...

Fick detta samtal i onsdags. (Jag skämtar inte ens.)

"Precis, ingen hoj för dig!" :rofl

Webspy skrev:
2105534 R1:or drar till sig idioter.....

Ja, det är väl den sporthojen som flest folk känner till. Folk som har NOLL koll på mc vet iaf oftast vad en R1:a är. "Det är den snabbaste va?"

:hihi

Lucius skrev:
2105115 En fighter är en klotad sporthoj som ägaren inte hade helförsäkrat och inte hade råd att fixa till orignalskick igen...

Så är det i MINA ögon och säkert många andras med! Och det är inte så värst många vanliga snubbar som gillar tanken på en klotad hoj. Oavsett om den är i kanonskick igen!

:fakta

Dessutom kan en fighter vara högre pris på en en i orginalskick...

Priset överlag är sjukt högt i dag utan anledning verkar det som om det är svårt att sälja. Handlarna är ofta billigare än privatmarknaden. :huvet

För två år sen kostade en R1 -00 ca 50kkr i fint skick nu hittar man ingen under 60. (sanning med modifikation) två år senare. Inte konstigt att ni inte säljer era cyklar.

:3freak

kan d inte va så också att många vill bygga sin egen fighter...och inte köpa en redan färdigbyggd...lite av nöjet är väl att bygga och ändra som man själv vill

Back