Sålde min gamla GPZ900R för några dar sen.
Andra personen som tittade på den köpte den utan konstigheter, men jag fick mina fördomar bekräftade ännu en gång med den första "spekulanten".
Första spekulanten, en invandrare (taxichaffis dessutom).
Tittar inte ens på hojen, sätter sig försöker starta med nyckeln, jag förklarar att man måste trycka på knappen åxå.
Han startar å lägger i växel, men jag stoppar honom å tar nyckeln.
- "Tror du jak inte har tjörkort va, jak sör ju taksi", frågar han.
Jag förklarar att jag inte släpper iväg folk utan hjälm, utan säkerhet, på en plan full med rullgrus, förrän spekulanten visat att han är seriöst intresserad (
t.ex. visar stålar).
Det är ju knappast att han lär köpa hojen, eller ens ersätta mig, om han lägger den på rullgruset.
Han kliver av å lägger ett bud...
prutar 30% !!!
(
Fortfarande utan att ens ha tittat på hojen, och annonsen sade "skambud undanbedes".)
Jag var iofs beredd på detta, så jag bara garvade å åkte därifrån, med mina fördomar bekräftade ännu en gång.
Nästa spekulant är en svensk, som kommer med stålar, gör en ordentlig koll, och tar en lugn provtur med sin egen kruka.
Köper hojen, fast prutar 10% = båda nöjda.
Inga konstigheter alls. (
Hojen billig & lättsåld.)
Summering: Nog finns det idioter i bägge lägren, men
varenda gång jag låtit en "kamelprutare" titta på något av mina säljobjekt, så har det
alltid blivit skambud,
och utebliven affär.
Dra era egna slutsatser, men aldrig mer jag gör mig besväret att visa upp hoj/bil för en "nysvensk" igen. (
Har försökt i 12 år, blir alltid samma resultat.)
Det är helt enkelt inte värt besväret.
Visst, "
fördomsfullt".
Men när samma sak hänt
varenda gång, under 12 års tid, utan undantag.
Då är det inte fördomar, då är det f-nimig
ett faktum.