Pruta på en GSX-R600

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Tjena.

Ska köpa en GSX-R600 -02 om några dagar och behöver lite tips på grejer att "få med" istället för att pruta i affären.
Den är helt original så en bolt-on borde man väl kanske kunna tigga till sig, vilken vill jag ha i så fall?
Är det något annat jag kan tigga om istället?

Dessutom behöver jag stövlar och ställ, några tips på bra nybörjargrejer?
Allväder eller skinn?

(Det är min första hoj så jag känner mig lite lost i djungeln av prylar).

Jag skulle köpt ett skinnställ den saken är klar. Har provat allvädersställ och personligen så gillade jag det inte.

Tja, du kan väl hävda lite försynt att det är vinter och du minsann vill ha lite mer grejer med hojen.

Alt. kan du köra med den att "minsann har jag fått ett pris på en liknande hoj som är xx kr lägre"... Funkar inte det får du väl köpa den för det priset handlaren begär...

Jag hade köpt skinn. Har båda delarna, men trivs bra mycket bättre med skinnstället. Det är nästan så att skinnet håller sig bättre vid regn än "allvädersstället". Nu är det förvisso rätt dåligt, men ändå.

Lycka till.

om jag förstår rätt så ska du köpa hojen av handlare. Jag köpte ingen hoj men fick ändå bra rabatt när jag handlade utrustning. köpte ställ, hjälm, stövlar, ryggskydd, handskar och extra visir. slutade med att jag fick 22% rabatt. vilket gjorde säkert 5000:- Om du ska köra sporthoj tycker jag helt klart att du ska köra med skinnställ. passa på att kolla nu, kan få bra pris på förra årets modeller om du inte tvunget måste ha det nyaste!
Lycka till med allt! :tummenupp

Last edited:
Handlar du cash brukar man kunna kräva en hel del. Annars så är dom väl inte så villiga skulle jag tro. Iofs så får dom ju sina pengar direkt ändå.

Är det gsxr -02 på blocket??? Prutningsgraden beror på mycket, skicket, värdet på hojen och ägarens lust och behov att bli av med den.

Joe Schmoe skrev:
Handlar cash från en affär.

Bolt-on då? Det borde väl få att få med, vilken vill jag ha?
Ja, det du får, om du får nåt. Finns ju en jäkla massa olika. Alla (de flesta) låter ju bättre än orig, ser bättre ut och väger förhoppningsvis lite mindre.

Kom med den slant du vill betala för hojen kontant o släng upp dom framför näsan på säljaren så kanse han ger med sej ???

Klart du ska försöka få det dyraste. Ett helsystem från akropovich i kolfiber.
Då kommer handlaren säga: E du helt jävla galen eller?
Och då säger du: Vad tycker du verkar rimligt då?
Och då säger han: Ett bolt on från micro
Och då säger du: Sån skit skrammlar ju sönder efter en vecka
Och då säger han: Jaja, ett slipon i alu från acropovich kan du väl få då

Så nu har jag löst problemet
Gå ut hårt :tummenupp

Som alltid handlar det om att samsas.

1.Tänk över vad du vill ha till.

2.Tänk över vilka av dessa grejer du kan släppa på vid ev förhandling.

Tänk också på att det som företaget bjuder dig på i ev kläder/tillbehör bara har ett värde för dom på ca 50% av vad som står på deras prislapp.

Dvs ett ställ för 12 000 ger dom ca 5000-6000 för (om ens det)

EDIT: Då det var lite av en strategifråga med i bilden .

Jag skulle gå på den ärliga varianten.

Säga som det är ,du har ett problem ,du är ny på detta och behöver utrustning till. Och som du ser det så skulle du gärna köpa dom hos handlaren men pengarna räker inte till.Så om ni kunnde samsas om en lösning tex att baka in lite utrustning i priset eller att helt enkelt sänka priset på hojen.

Grundtanken bakom det hela är att det är alltid billigare att skicka med saker än att sänka priset på en dyr vara.

"Pengaförlusten" på att sänka hojpriset ger större förlust än att ge bort "billigare" saker för handlaren.

Farbron.

Last edited:
Nu vet jag varför ingen vill sälja sin Honda XR till dig Långa Farbron.... Du är ju en hal jävel... :tungan

Men som säljare håller jag med dig Långis... Det är alltid lättare att släppa med kringutrustning än att pruta rakt av på priset.

En sak till. Har du visat att du är köpkåt så är du körd...
Säljaren vet ju då att du kommer att handla iallafall...

Som att gå in i en bilaffär och säga:
"Detta är den bästa bil jag någonsin kört, en sån måste jag bara ha!
Ehhh, kan jag få vinterdäck och stereo med i priset...?"

Knappast då va? :huvet

Maverick_ou812 skrev:
Nu vet jag varför ingen vill sälja sin Honda XR till dig Långa Farbron.... Du är ju en hal jävel... :tungan

Men som säljare håller jag med dig Långis... Det är alltid lättare att släppa med kringutrustning än att pruta rakt av på priset.

En sak till. Har du visat att du är köpkåt så är du körd...
Säljaren vet ju då att du kommer att handla iallafall...

Som att gå in i en bilaffär och säga:
"Detta är den bästa bil jag någonsin kört, en sån måste jag bara ha!
Ehhh, kan jag få vinterdäck och stereo med i priset...?"

Knappast då va? :huvet

Kanske i så hal,men småslemmig :rolleyes:

Meckar lite med inköp/försäljning till vardags och har så gjort dom senaste 10 åren.Så något har jag förhoppningsvis lärt mig.

Men alla affärer handlar om att komma överens,säljaren har ju sin smärtgräns han med,går man över den så kommer han ju att tacka nej till affären,eller ännu värre genomföra den men då bara halvhjärtat och dåligt.
Tex han slänger på ett par gammla däck istället för dom nya fina som satt på,han ger dig en plasthjälm istället för den fina Shoein osv.

Hmm... Går nog på att försöka få ett ställ eller i alla fall få ett riktigt bra pris på det. Bolt-on kan jag ju köpa senare men ställ vill jag ju ha direkt när jag kan börja åka.
Något märke man ska akta sig för eller är det bara "du får det du betalar för" som gäller här med?
Jag är 189cm/80kg och det verkar inte som om det finns 100-storlekar på ställ vilket är lite bökigt.

Joe Schmoe skrev:
Hmm... Går nog på att försöka få ett ställ eller i alla fall få ett riktigt bra pris på det. Bolt-on kan jag ju köpa senare men ställ vill jag ju ha direkt när jag kan börja åka.
Något märke man ska akta sig för eller är det bara "du får det du betalar för" som gäller här med?
Jag är 189cm/80kg och det verkar inte som om det finns 100-storlekar på ställ vilket är lite bökigt.

När det kommet till ställ så finns det en massa trådar som avhandlar detta(om du har ett par dagar över så finns det mycket att läsa,sök) ,min erfarenhet av dessa är att det skiljer på viktiga saker som sömmar,skydd och utformning.

Lädret kan också vara tunnare eller tjockare.

Kort sagt en djungel,men reglen man får det man betalar för gäller upp till 7000-8000 skulle jag tro.(olla mig om jag har fel)

Glöm inte RYGGSKYDD och RIKTIGA HANDSKAR.

Last edited:
Klokt av dig att välja ställ framför ljud (tycker jag iaf...)
Ang. storlek: Tänk på att du har stövlar och långa handskar, så det kan vara klokt att köpa ett kort "tight" ställ istället för ett långt (som nog känns naturligare om du inte haft skinnställ så ofta...) Det är INTE kul när det fladdrar!
Det är då vad jag tycker, funkade bra för mig iaf (195 cm)
Sen det säkert alla redan sagt, köp en DYR hjälm, det är billigare än att måsta byta för att du blir galen av att det lever om.
Gissa om jag köpte en dyr från början... :huvet

Försök få med ett bolt-on istället och en hjälm om du inte har en redan, eller bättre pris på de grejerna iaf.
Skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd.. Allt detta finns på blocket till ganska bra priser. (ar nagra manader kvar anda sa till sommaren sa du hinner valja)

Givetvis om du vill ha allt nytt så är det bättre att köpa det samtidigt som hojen som alla andra säger..
Men Kraschpuckar X3 (framgaffel, sving, motor) Kan ju vara ganska bra att ha om du nu ar helt ny. Dessa kostar inte skjortan heller men kan spara tusenlappar. (Dom SKA du ha med pa kopet!!!) :)

Hoppas allt gar din vag.. :tummenupp

(Mitt tangentbord har for tillfallet forvandlat sig till ett engelskt, darav inga prickar pa vissa a,a,o) :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT