Provkört KTM 640 LC4 VS YAMAHA XT660X

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Hejsan alla ni som står i samma tankar som mig att välja någon av nämnda hojar.Var för 30 min sen å provkörde båda hojarna hos en yamaha återförsäljare.Kan väll bara säga att KTM:n var mer racing men var ingen fröjd att åka i mer än 100km/h på mototrvägen.Yamahan gick också bra men inte samma tryck i den.Dock tycker jag den absolut inte var slö som många andra pratar om Iofs så satt det nått annat avgassystem på men det borde ju kanske inte göra så stor skillnad?Så för min del lutar det åt Yamahan för man vill ju kunna dra upp på motorvägen å dra på i 110 utan att röven skakas sönder.Yamahan var årsmodell 07 å KTM:n var 06 å hade gått 150mil.KTM:n var 4000 billigare en en helt ny YAMAHA så ingen stor skillnad i pris å samma försäkringskostnad. Kom gärna med egna erfarenheter om dessa hojar.

Vad vill du ha ut av hojen då? En kompis till mig kör yamaha och den är ju betydligt tyngre än KTM:en. Själv tycker jag inte att det är något problem att åka motorväg även om det inte är så skoj. Då skulle jag nog satsat på en sporthoj istället om man mest ska åka 110-väg.

3056525 Alla ggr att jag valt KTMén :tummenupp :tummenupp
Samma här.

Var en kille med och körde med mig och några andra motarder för ett tag sen, han hade en sån där yamaha, efter den gången så bytte han till en 660 för han skulle hänga på bättre. :hihi

Jo sport hoj hade man ju gärna åkt om man hade haft råd med försäkringen :( bor tyvärr i en äcklig förort till Sthlm så funkar nog inte tyvärr.Nä men e verkligen sugen på motard nu när man provkört några .Fan så kul det var Kändes som när man var ute å åkte runt på crossen ju :) Jo visst KTM:n e väl det det luta åt just nu men så kommer ju frågan upp ska man köpa 640 eller 660?Enligt KTM:s hemsidan har ju 640 nästan dubbla KW men det e väll för att 660 e strypt eller? Å man borde ju kunna ta bort strypningen å sen få ut mer pulver ur en 660 än en 640 LC4?

Jo sport hoj hade man ju gärna åkt om man hade haft råd med försäkringen :( bor tyvärr i en äcklig förort till Sthlm så funkar nog inte tyvärr.Nä men e verkligen sugen på motard nu när man provkört några .Fan så kul det var Kändes som när man var ute å åkte runt på crossen ju :) Jo visst KTM:n e väl det det luta åt just nu men så kommer ju frågan upp ska man köpa 640 eller 660?Enligt KTM:s hemsidan har ju 640 nästan dubbla KW men det e väll för att 660 e strypt eller? Å man borde ju kunna ta bort strypningen å sen få ut mer pulver ur en 660 än en 640 LC4?

Ja en 660 har mer hk, väger mindre,bättre förgasare och mer kubik.
Men ingen elstart

Ok då e jag inte helt ute å cyklar då.28hk på 660.Ussh så stryp den måste va. Kan man verkligen få upp den i samma prestanda som 640?E ju rätt stor skillnad på 660 28hk till 640 54hk?

Ok då e jag inte helt ute å cyklar då.28hk på 660.Ussh så stryp den måste va. Kan man verkligen få upp den i samma prestanda som 640?E ju rätt stor skillnad på 660 28hk till 640 54hk?

660 har ostrypt ca 60 hk, efter den kommer 625 sen 640. 640 är tyngst av dessa, har större tank, annan touringsadel + sämre förgasare = köp 660 om du orkar kicka, annars 625:tummenupp

Hehe jo då fan visst orkar man kicka Problemet e bara att knät e paj sen uppkörningen för ca 2 veckor sen då jag låste framhjulet vid 90 bromsningen så fick ett kast på hojen så jag skadade knät på nått jävla sett Men fick kortet så det var det värt (å knät läker Hoppas jag iallafall) :) Får kolla upp om det finns nån billig 660 på blocket då :) Tack för alla svar på mina dumma frågor.Men frågar man inte så får man inget veta

sen om jag har läst rätt här på sh så e ju 640n bäst komfort i om man jämför ktm modellerna. men de beror ju lite på vad man ska använda hojjen till... bara lek så e ju ktm 660 antagligen bäst..bara komfort så e ju yaman bäst...lite av varje kanske 640....

Skaffa en 625/660.
660 helt klart om du orkar kicka.

Ser faktiskt ingen större mening med 640 då du kmr snabbt vilja ha "riktig" förgasare o kanske annat system.
Sparar du ett antal slantar av att välja 625/660 samt slipper mecket.

Ja nu såg jag på KTM:s hemsida att 625+660 har samma förgasare ja.E den lättare att trimma än 640ins förgasare? Om jag förståt allt rätt e då 625 strypt + att den bättre förgasare än 640?

Ja nu såg jag på KTM:s hemsida att 625+660 har samma förgasare ja.E den lättare att trimma än 640ins förgasare? Om jag förståt allt rätt e då 625 strypt + att den bättre förgasare än 640?

BST40 som 640 har orig är inge bra om du ska trimma lite och ja 625 är stryp orig likaså 660 + bättre förgasare "FCR41"

Får säkert lägga 2000-3000:- om du ska sätta på en flatside som t,ex TM40 men du får lägga till några tusenlappar om du vill ha FCR41!

Alltid bra att lägga lite extra pengar så man får med allt!

Kan rekommendera dig en 625 varmt ! bra mos, bra serviceintervall, bra kompromiss mellan 640 och 660. Jag är dock bara för gammal, lat och tjock för att kicka. Du skulle dock inte bli missnöjd med någon av hojarna, det vågar jag mig nog på att lova. 640 går även den att få riktigt bra mos ur. Det är inte jätteskillnad mellan hojarna. Se till hur du kommer vilja köra...

Elstart. Längre aktionsradie, lite mer landsvägskomfort etc = 640, (625cc)
Elstart. kortare aktionsradie, lite mer mos = 625 (625cc)
Ingen elstart. kortare aktionsradie mest mos = 660 (654cc)

Tips och råd för diverse övrigt finns sen sedan här inne på forumet, med massor av kunnigt och intresserat folk...

Du kan kika i denna tråd kring diskussionen 640 624 660
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161197

Tack för tipsen legionRider+Gnutten Nu klarnade allt upp :) E väl en 625 man skall ha då :) Men ussh om den har mindre komfort än en 640 då blir det inga längre turer :) Komforten e väl det ända som talar för Yamahan jag körde men känns lite som att den skulle man kanske ledsna fortare på en en rolig men obekväm KTM

Tack för tipsen legionRider+Gnutten Nu klarnade allt upp :) E väl en 625 man skall ha då :) Men ussh om den har mindre komfort än en 640 då blir det inga längre turer :) Komforten e väl det ända som talar för Yamahan jag körde men känns lite som att den skulle man kanske ledsna fortare på en en rolig men obekväm KTM

skillnaden är minimal.

Ja det e halt sant.
Gnutten har din dubbla utblås eller kom det senare än 04?

Jupp min har dubbla blås men det är något som jag monterat själv. dubbelblås kom först på -05/06!

Det jag har på min är exakt samma system som på de nyare dock lite öppnat!

Min kommer ut för försäljning nästa vecka.

Säg vad vore en hojtur utan vispgrädde i kulpåsen... Kan inte minnas något annat :hihi

Oftast blir man ganska rörlig på en motard. Vid längre turer får man vifta lite med benen, stå upp ibland osv... Inget man slipper på någon hoj egentligen, även om detta är i kubik... ;)

Är det mycket strul med kick (man måste kicka mycket och länge) om man jämför med elstarten?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D