Provkörningsdag H-D Helsingborg

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var uppe på HD i Helsingborg idag för att se vad det är man egentligen snackar skit om hela tiden... :)

Av mig provkörda hojar: Buell XB12X Ulysseus, Buell XB12R Firebolt, HD Night Rod.

XB12X:en var ju en intressant upplevelse, halvmotard/halvfighter av nåt slag, hög som bara tusan, ganska tyst och höll på att skaka sönder under 3000 varv. 5 växlar - definitivt en för lite - och rödmarkering vid 7000 varv. Rätt bra vrid men när man kom upp strax över hundra och ville lägga i 6:an så fanns inte den. Bromsarna var väl sådär, hela bakänden wobblade när man bromsade med frambromsen men bakbromsen tog rätt schysst.

XB12R var också intressant. Samma motor som XB12X:en men annat avgassystem, mycket trevligt ljud i den faktiskt, i alla fall på lägre varv. Även på denna saknade man en sjätte växel, att dra från 120 till 200 på samma växel var inte så roligt och, som sagt, rödmarkering vid 7k varv var inte heller så kul. Trögstyrd som bara tusan, Buells marknadsföring "Own the Corners" tror jag inte ett ögonblick på, den ville ju inte styra själv för fem öre. En större toppkåpa kunde de ha satsat lite på också, all vind satt i övre bröstkorgen och halsen, hur mycket man än kröp ihop... :3freak

Night Rod:en var dagens höjdpunkt - faktiskt. Bekväm att sitta på, lättkörd och ganska bra drag faktiskt. Lättsvängd, lagom högljudd och HD:s vibrationer märkte man inte så mycket av. Blir det nånsin glajder för mig så blir det en Night Rod, den var kul att köra och det var inte jättetungt att hålla i sig runt 150 heller...!

Dagens kommentar ang. HD:s Street Rod: "Den bara inbjuder till att köra fort, inget man ligger och fiser med inne i stan." :hihi

Sen gick jag till min Mille och hon fick sig en ordentlig genomgång på vägen hem. Nä, amerikanska hojar var inget för mig, dyrt, tråkigt och allmänt fel bara...

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen