Provkörning vid försäljning?

Därför är nog någon typ av GPS tracker på hojen en bra sak.
Kommer sen provföraren tillbaka kan man ju förklara vart han varit och plocka av grejorna för att eventuellt montera på sitt nästa fordon osv.

Känns som att pengar i handen eller någon slags pant, deras bil eller motsvarande lär funka i 99.9999999999999999999999999999999999999% av fallen :tummenupp

De bilar jag har sålt har jag hakat på i baksätet på provturerna, om jag skulle sälja min hoj skulle jag vilja se pengar i handen

När jag skulle sälja bilen kom det ett yngre par och tittade på den. Dom verkade okej så jag lät dom provköra... 1 timme och 15 minuter kom dom tillbaks. Då var jag måttligt förbannad eftersom jag trodde att bilen var borta för alltid. :huvet

Vart dom hade varit ville dom inte svara på och självklart hade dom nollat trippen också. :huvet Blev ingen affär :rofl

Var det imma på rutorna, och var provkörarna lite rödblossiga i ansiktet?

Last edited:
Känns som att pengar i handen eller någon slags pant, deras bil eller motsvarande lär funka i 99.9999999999999999999999999999999999999% av fallen :tummenupp

De bilar jag har sålt har jag hakat på i baksätet på provturerna, om jag skulle sälja min hoj skulle jag vilja se pengar i handen

Var det imma på rutorna, och var provkörarna lite rödblossiga i ansiktet?
De som tänker stjäla hojen kommer väl ofta i stulen bil, eller utan bil.

ska nån provåka gäller cash i handen eller bankväxel utställd på ägaren av hojjen inge cash eller bankväxel=inge åka.En seriös spekulant bör inte tveka på dom kraven,sen gäller det att ha ett papper som klart visar att krashar du så har du köpt hojjen!

Har du eller någon lyckats sälja hoj använt sig av detta?

Själv skulle jag rata en säljare pga detta, eftersom "prisförhandling" vilket sker efter provkörning blir ju inget vidare....

Samt är säljaren den riktiga säljaren? Med alla dessa skenförsäkringar...

En bra pant kan ju vara
Bilnycklar och kolla reg nr med sms
Körkort och ett kontokort en mobil kanske
och ta en bild på killen / tjejen
och ett papper där det står att provköraren skall ersätta krockskador till
fulla värdet

Då borde man väl va helsafe

det var visst några brandmän som fått sten på sig i malmö eller ???

Båda hojarna jag köpt har säljaren avböjt cash i handen och legitimation ???
Jag har dock lämnat leg hos dom i alla fall under provkörningen :)

När jag sålde var det ingen diskussion, jag bad om leg & kollade det och släppte iväg honom, det var helt självklart från bådas håll.

/Danne

Trodde att jag själv höll på att råka ut för detta för ett år sen. Skulle byta min can-am ds450x sportmaskin mot en bil.
Killen ber att få provköra och jag släpper iväg honom, alldeles för lättvindigt om jag får säga det själv.
Snubben svänger ut på vägen och börjar plötsligt dra mot e4an, där började jag bli nervös, vilken människa provkör 4-hjuling på motorvägen?
Men det visade sig att han inte hittade i den här staden, så det var bara en felkörning.

Men hade det inte varit så, hade jag i alla fall gått plus eftersom hans volvo v70 från -03 stod kvar med nycklarna i och även busbilen jag skulle byta mot så han hade förlorat på det. :)

Båda hojarna jag köpt har säljaren avböjt cash i handen och legitimation ???

Lite samma sak för mig när jag köpte min hoj. Jag frågade om de ville se leg eller ha nåt i pant under provkörningen. Tjejen som körde bilen upp stod iofs kvar, så ja sa att de fick henne i pant iofs, så det var lugnt :hihi

Har alldrig lämnat nått i pant eller åkt dit för någon tjuv häller. Iofs så är det nog lugnare här uppe än i södra sverige, och i större städer. Vem ska stå för böterna om man lämnar körkortet som pant och farbror blå stoppar en och vill se körkortet, vissa gånger kommer man undan utan böter. Om nu den som ska sälja hojen kräver körkortet som pant så borde ju denne stå för böterna... :gnissla

Själv skulle jag rata en säljare pga detta, eftersom "prisförhandling" vilket sker efter provkörning blir ju inget vidare....

Jag har gjort så och fick hojen såld dagen efter annonsen kom upp på blocket. Kommer göra likadant i fortsättningen och rekommenderar även andra att göra det. Jag går hellre miste om en köpare än att få hojen stulen.

Prisförhandling var det heller inget problem med eftersom köparen hade med sig kontanter.

Om en provkörare kör så långt och så att polisen får ögonen på honom
då kanske det är välförtjänt med en penningbot för avsaknad av körkortshandling
så då får han nog stå för det själv
dessutom om man blir stoppad och säger att man är ute på
en provkörning -- så skriver nog inte länsman

Samt är säljaren den riktiga säljaren? Med alla dessa skenförsäkringar...

Jag lämnade en postväxel med nästan hela beloppet till säljaren innan jag provkörde!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet