Provkörning vid försäljning?

Det är inget ovanligt fenomen.

På min tid var det direkt vanligt vid mopedförsäljning.
Nu blev jag aldrig drabbad själv. Jag hann inte så långt som till försäljning. De lyckades alldeles utmärkt att sno den ändå.

Folk är inte tillräckligt försiktiga vid försäljning. Tråkigt dock att det finns folk som blåser andra på det visat och spelar på folks goda vilja.

En gång när jag skulle köpa en cross och inte hade tillgång till bil när jag skulle kolla på den så dök jag upp med buss. Hade klartgjort för försäljaren att det inte blir affär idag eftersom jag inte hade bil med mig. Trots det så insisterade han på att jag skulle prova hojen utan att ha visat leg eller gett honom några pengar alls.
Provkörde, kom tillbaka och skakade hand. Hämtade hojen efter två dagar med bil och släp.

Det hade jag aldrig vågat som säljare :gnissla

När jag skulle sälja bilen kom det ett yngre par och tittade på den. Dom verkade okej så jag lät dom provköra... 1 timme och 15 minuter kom dom tillbaks. Då var jag måttligt förbannad eftersom jag trodde att bilen var borta för alltid. :huvet

Vart dom hade varit ville dom inte svara på och självklart hade dom nollat trippen också. :huvet Blev ingen affär :rofl

Snart dags att sälja hojen också. Hur ska man göra för att slippa bli av med den? :3freak

Snart dags att sälja hojen också. Hur ska man göra för att slippa bli av med den? :3freak

Ha en liter soppa i hojen som ska provköras samtidigt som du kör bakom med din kompis hoj som är fulltankad.

Inte toksäkert men det kan hjälpa.

Sitta bakpå när det blir dags för provkörning eller följa efter på en annan hoj. Alternativt hålla till på ett inhägnat område eller att du hyr en hangar eller något. :tungan

Dessutom kan det ju vara en ganska bra idé att inte ha hojen fulltankad.

cash is king, hur kommer det sig att det inte räknas som stöld?

låter mes som en ursäkt så försäkringsbolaget inte ska behöva betala. Det är ju viss skillnad på att prova o behålla en sak. Annars kan man ju bara välja ut valfri annons på blocket o sticka o "provköra" när man vill ha ny bil om det inte blir några konsekvenser?

För att man frivilligt lämnat ifrån sej nyckeln.

mjaa, så egentligen så 'provkör' han alltså hojjen fortfarande? :va

det kan ju 'tjyvven' hävda om du har rätt...

att försäkringen inte täcker 'stölden' kan jag förstå, men att det är en stöld, är ju en självklarhet.

låter mes som en ursäkt så försäkringsbolaget inte ska behöva betala. Det är ju viss skillnad på att prova o behålla en sak. Annars kan man ju bara välja ut valfri annons på blocket o sticka o "provköra" när man vill ha ny bil om det inte blir några konsekvenser?
olika i ur lagens synvinkel också, skulle gissa att det är egenmäktigt förfarande(eller nått) istället för stöld.

så mao bör man säga ngt i stil med "Du får provköra i max en halvtimma" för att kunna få det som stöld?

olika i ur lagens synvinkel också, skulle gissa att det är egenmäktigt förfarande(eller nått) istället för stöld.

...men det jag gör efter, säg väntat 1 eller 2h, är att gå till farbror polisen för att anmäla en stöld och inte egenmäktigt förfarande. fast menar du då att farbror polisen då omformulerar min anmälan till tex 'egenmäktigt förfarande'?

och varför skulle det inte vara stöld? när, isåfall, är det en stöld i dessa sammanhang - när en vecka har förflutit eller?

mjaa, så egentligen så 'provkör' han alltså hojjen fortfarande? :va

det kan ju 'tjyvven' hävda om du har rätt...

att försäkringen inte täcker 'stölden' kan jag förstå, men att det är en stöld, är ju en självklarhet.

Det jag svarade på vad väl egentligen att försäkringsbolaget räknar det ju inte som en stöld. Men ska polisen räkna det som stöld så måste man ju bevisa att han tagit den o inte tänkt lämna tillbaka. Om provköraren säger att nä vi kom överens om att jag skulle få långtidstesta den eller jag fick ju låna den o ord står mot ord så kan det nog bli knöligt:confused:
Borde ju finnas någon lagvrängare på forumet som har svaret:)

o ord står mot ord så kan det nog bli knöligt:confused:

mina ord (som mc-ägare som vill sälja sin hoj), måste ju väga mer än den andres. det sunda förnuftet säger ju, att jag inte 'lånar ut min hoj i 1.5år för provkörning'...eller ens mer än en (1) timme...

nåväl, det är inte dig jag hackar på, utan DAS(S) SYSTEM...om det nu är så, vill säga...

mina ord (som mc-ägare som vill sälja sin hoj), måste ju väga mer än den andres. det sunda förnuftet säger ju, att jag inte 'lånar ut min hoj i 1.5år för provkörning'...eller ens mer än en (1) timme...

nåväl, det är inte dig jag hackar på, utan DAS(S) SYSTEM...om det nu är så, vill säga...

Nä det är ju helt sjukt:(

...men det jag gör efter, säg väntat 1 eller 2h, är att gå till farbror polisen för att anmäla en stöld och inte egenmäktigt förfarande. fast menar du då att farbror polisen då omformulerar min anmälan till tex 'egenmäktigt förfarande'?

och varför skulle det inte vara stöld? när, isåfall, är det en stöld i dessa sammanhang - när en vecka har förflutit eller?
Nått sånt..

"BrB 8 kap.
8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles,
olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för
egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller
bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller
ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att
kvarhålla eller taga något."

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.

att sno min hoj, är beyond grovt.

straffet är, att under en 10-års period, föra ett enda långt samtal, nonstop (förutom toalettbesök), med bruno k. öijer. fågelfrön finnes för att knapra på.

ska nån provåka gäller cash i handen eller bankväxel utställd på ägaren av hojjen inge cash eller bankväxel=inge åka.En seriös spekulant bör inte tveka på dom kraven,sen gäller det att ha ett papper som klart visar att krashar du så har du köpt hojjen!

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026