Provkörning av Speed Tripple

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Jag skall ev. iväg ikväll med en kompis och provköra en speed tripple som han är intresserad av. Han har nämligen inget körkort än.
Vad skall man kontrollera?
Är det något speciellt man skall titta på?

Tacksam för hjälp!

Kolla så det inte e en trajja... Har hört två som haft problem med vevlager och stakar, en stod på tomgång vid "rölyset" när vevstaken gick rätt av och peka ur blocket.. den andra fick ett rasslande ljud och det va vevlagren.
Det KAN ju va otur men så vanliga e dom ju inte..
Jag skulle satsat på en japps för jag har ju inte har råd att chansa.

Mogge70 skrev:
Jag skall ev. iväg ikväll med en kompis och provköra en speed tripple som han är intresserad av. Han har nämligen inget körkort än.
Vad skall man kontrollera?
Är det något speciellt man skall titta på?

Tacksam för hjälp!

År? Mil?

Är det en tidig T509 så kolla att det inte är något skumt med fyrans växel. På vissa av dom har växellådan lagt ner. Dock är detta ett garantiärende som ska ha fixats.
Ett annat garantiärende som ska vara åtgärdat på äldre Speed Triple och Daytona är att fästena för bränsleslang i tanken är för svaga och kan ha gå sönder. Dessa skall ha ersatts med nya i metall.

Annars ska det inte vara några problem.
Lyssna inte på "sannturs" anektoter - Triumph har haft bra kvalité på sina grejer sen de öppnade Hinkleyfabriken.

Jag har haft en TT600 som förra hoj och var rätt nöjd då men hade lite bekymmer med att få den att gå bra i hela registret trots flera "ommappningar". Jag tror inte att man helt ska avfärda att japs som görs i grymt stora serier kan vara mer problemfria. Har dock inte läst nåt speciellt om motorras och liknande på TT600 eller stora Daytona som många slänger sig med (inte oljespill heller för den delen).

xyx skrev:
Lyssna inte på "sannturs" anektoter - Triumph har haft bra kvalité på sina grejer sen de öppnade Hinkleyfabriken.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park