Provkörning av 2007 Ducati 1098

Neutral skrev:
2669212 Kanske om du jämför jobb på McDonalds. Kvalificerade jobb är betydligt bättre betalda i USA.

Berätta gärna mer vad du menar med kvalificerade jobb. Index för löner är lägre i USA än i Sverige om man räknar så att du tar månadslönen för en amerikan och räknar om den till SEK och jämför med motsvarande arbete i Sverige. Då pratar jag löner generellt. Läkare, proffsidrottare, övre delen av företagsledningen (middle management och uppåt) osv tjänar BETYDLIGT mer i USA än i Sverige. Det kanske är de du menar med kvalificerade jobb? De jobben är dock inte särskilt representativa för löneläget i ett land eftersom de utgör en ganska liten del av den totala arbetskraften och de lägsta lönerna i USA är lägre än de lägsta lönerna i Sverige.

Om du däremot sätter lönen i relation till KPI så ligger vi på ungefär samma nivå, det vill säga lönen i USA jämfört med priserna i USA är ungefär densamma som lönen i Sverige jämfört med priserna i Sverige.

Sandstrom skrev:
2669473 Jag är 99,9% säker på att det inte tillkommer mer avgifter i USA än de 25% moms vi har i Sverige.

Det är helt riktigt det du skriver. Vad jag menar är att när man läser ett pris i USA så är det inte alltid som alla skatter är inräknade i priset. I Sverige är vi ju vana att när man läser ett pris så ingår moms och alla eventuella andra skatter medans i USA är det inte ovanligt att priser presenteras helt utan skatter eftersom dessa som sagt kan variera mellan olika delstater.

Däremot är ju som bekant det generella skattetrycket betydligt lägre i USA än i Sverige, VAT (moms) är väl i USA ungefär hälften av momsen i Sverige om jag inte missminner mig?

Last edited:
Fred00 skrev:
2669398 Jag hittade det här på ett forum (ska se om jag kan gräva mer):

"Regarding the WSBK Rules:

At present the World Superbike grid allows engines prepared to three standards. The ubiquitous four-cylinder 1000cc bike is allowed less modification that the three-cylinder 900cc Petronas or the 1000cc twin-cylinder Ducati.

The Ducati 999 twin, exhausts the possibilities afforded to twin-cylinder 1000cc machines. The Ducati, like the Petronas 900cc triple, is allowed unlimited inlet diametrer and alternative throttle bodies along with other freedoms. Basically, then, the Japanese 1000cc fours compete with moderately improved production engines against radically modified twins.

is that enough....I have more:

Ducati engineers say that the 999 is on the ropes as far as development is concerned. In order to compete against 1000cc fours Ducati not only needs to take full advantage of compensations in the current regulations, they also must take full advantage of the Magnetti Marelli electronics package that they share with Desmosedici MotoGP machine.

more?

Recent statements from Honda and Yamaha executives in the World Superbike paddock indicate that there is general acceptance of the homologation of a 1,200cc Ducati twin. Carlo Fiorani of Honda Europe said at the Valencia World Superbike round, “We understand that Ducati intend to replace the 999 with a 1,200cc twin and that they want to race this bike. This makes sense as long as the rules which currently give more preparation freedom to twins are no longer applied and that Ducati race their 1,200 twin under rules that are fair.”"

Hittade ännu mer..

Inte identiska för 2004,
det som verkar skilja är insugs begränsningen.
Fast det finns en begräsning för både 2 och 4 cyllar..
2 cyl får ha 50mm diameter per insug area 3925mm2
4 cyl får ha 32,5 per insug. area 3316mm2

http://en.wikipedia.org/wiki/Superbike_racing

Dock hittar jag ingen info om efter 2004... har för
mig att alla begränsningar togs bort 2006..

emullo skrev:
2669926 Hittade ännu mer..

Inte identiska för 2004,
det som verkar skilja är insugs begränsningen.
Fast det finns en begräsning för både 2 och 4 cyllar..
2 cyl får ha 50mm diameter per insug area 3925mm2
4 cyl får ha 32,5 per insug. area 3316mm2

http://en.wikipedia.org/wiki/Superbike_racing

Dock hittar jag ingen info om efter 2004... har för
mig att alla begränsningar togs bort 2006..
Jag har kollat lite men jag hittar ingen vettig info heller. Ett foruminlägg (min info) utan källhänvisning kan man ju inte lita på. Ja ja, skit samma. :)

Rätt kul intervju med Claudio Domenicali på Ducati om utvecklingen av 1098:an

Q: Ultimately then, how would you equate or compare Ducati's involvement in racing worldwide with the latest street bikes like the 1098? Obviously the street going machines continue to evolve and become more advanced technologically.

A: Obviously Ducati is heavily involved in racing and it is very important to us. We are using the knowledge that we gain from racing to help us develop our motorcycles like the one you are riding today. For me personally I view product development as a very exciting challenge. With product development we are taking knowledge gained from racing and now applying them directly to develop our new and specialized motorcycles. With the 1098 one of our most important tools was the stopwatch, it played a big part in the development of the motorcycle. If a part didn't help the motorcycle perform better on the stopwatch, we didn't use it.

Hela intervjun här:
http://www.superbikeplanet.com/2006/Dec/061222dom.htm

Fred00 skrev:
2669398”This makes sense as long as the rules which currently give more preparation freedom to twins are no longer applied and that Ducati race their 1,200 twin under rules that are fair.”

Kul att folk tycker det är orättvist att man får trimma en klenare motorkonstruktion mer än än som ger mer effekt generellt. Det såg man ju i WSBK i år att trots all denna trimning så hängde Duccen med nöd och näppe med på rakorna, vilket man även fick höra ett par gånger av kommentatorerna, särskilt på Magny-Cours. Suzukis bågar verkar dock vara brutalt starka och såg ut att kunna plocka vem som helst såfort 6:an låg i efter lite slip-stream.

Hade kontakt med Ducati Stockholm och de meddelade att 1098:an ska vara med på mässan - På två hjul - i januari. Kanske kan vara av intresse för någon.

Vad gäller dyno-filmen. En orginal 1098s har alltså 148hk på bakhjulet och helsystemet man kan köpa till via Ducati ger 8% extra effekt -> ca 160 hk på bakhjulet. Från min synvinkel ser det riktigt riktigt bra ut :yoparty.

imaster skrev:
2673713 Kul att folk tycker det är orättvist att man får trimma en klenare motorkonstruktion mer än än som ger mer effekt generellt. Det såg man ju i WSBK i år att trots all denna trimning så hängde Duccen med nöd och näppe med på rakorna, vilket man även fick höra ett par gånger av kommentatorerna, särskilt på Magny-Cours. Suzukis bågar verkar dock vara brutalt starka och såg ut att kunna plocka vem som helst såfort 6:an låg i efter lite slip-stream.

Var inte WSBK-Suckorna i stort sett fabrikshojar? Dvs de tillverkades helt av Suzuki i Japan och skeppades sedan färdiga till teamen som bara packade upp och fyllde på soppa? De andra teamen fick väl utgå ifrån vanliga butikshojar och sedan fick de delar från Japan med vilka de själva byggde sina hojar?

Swedie skrev:
Mysigt med twin, men lite låga i effekt.

Stämmer väl inte riktigt när det gäller 1098?
I alla fall inte om man ser till bänkad effekt och inte specifikationerna.

xyx skrev:
2674432 Stämmer väl inte riktigt när det gäller 1098?
I alla fall inte om man ser till bänkad effekt och inte specifikationerna.

Han syftar väl på att de de japanska tusenkubiksradfyrorna ligger kring 160 bakhjulshästar. Eftersom Duccen förmodligen måste anses konkurrera med dessa hojar så har Duccen ett visst underläge vad gäller toppeffekt.

DR-Zätare skrev:
2674537 Han syftar väl på att de de japanska tusenkubiksradfyrorna ligger kring 160 bakhjulshästar. Eftersom Duccen förmodligen måste anses konkurrera med dessa hojar så har Duccen ett visst underläge vad gäller toppeffekt.

Jo, det är kanske en liten skillnad. 2006 R1an liger 152rwbhp och 1098an på 148. Tveksamt dock om det finns någon banraka här i Sverige där det kommer synas, ens om man lägger på en 3-4 extra hästar för R1 07 :)

Mja, Ducati 1098 har ju enligt testvideo 146 bakhjulspållar original.
RSV1000 R har 130-35 en vacker dag.
Nya R1an har säkert 155-160 bakhjulshästar original.
GSXR1000 har nog... umh... 155-160 oxå.
Kawa ZX-10R oxå 155-160.

Dock vet jag inte om Ducce och Aprilia som twins ökar mest i effekt när helsystem installeras. Har ett vagt minne av att någon mekaniker eller insatt har sagt detta... att twinnar har mest effektökning vid byte till helsystem. Är det så? Då kanske de kommer ifatt lite vid den "billiga" trimningen.

Swedie skrev:
Mja, Ducati 1098 har ju enligt testvideo 146 bakhjulspållar original.

App app app, när vi ändå klyver hår så var det 148,2 i videon :mattias.

Angående helsystem så har jag för mig 1098 landade på eller strax under 160-strecket.

Finns nog mycket mer information tillgänglig inom en månads tid, när fler hunnit testa hojen på egna vilkor och inte bara kring ducatis utvalda banor.

Men jag tror iaf inte effekten är något problem.

Swedie skrev:
2674722 Mja, Ducati 1098 har ju enligt testvideo 146 bakhjulspållar original.
RSV1000 R har 130-35 en vacker dag.
Nya R1an har säkert 155-160 bakhjulshästar original.
GSXR1000 har nog... umh... 155-160 oxå.
Kawa ZX-10R oxå 155-160.

Dock vet jag inte om Ducce och Aprilia som twins ökar mest i effekt när helsystem installeras. Har ett vagt minne av att någon mekaniker eller insatt har sagt detta... att twinnar har mest effektökning vid byte till helsystem. Är det så? Då kanske de kommer ifatt lite vid den "billiga" trimningen.

Bara nyfiken, hur mycket max vrid (och vid vilket varv) har R1 gixxer o kawan i bänken ?

Kanske skull starta en tråd till sommaren och försöka få ihop en orginal av varje och banka på samma bänk så får vi svart på vitt hur det ligger till..

Last edited:
Kan 1098:an utrustas med antispinn? Läste följande på bike.se:

"Ducatis nya vapen i superbikeklassen kommer att kunna utrustas med antispinn - åtminstone om man får tro deras egna instruktionsbok...

Enligt instruktionsbokens felsökningsschema kan nya modellen 1098 utrustas med antisladd från Ducati Performance. Tekniken är enligt uppgift plockad direkt från racemaskinerna och passar rakt in i 1098:ans motorstyrning från Magneti Marelli".

http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=862&PHPSESSID=7a57a29e80b55c497d51fa95756745b3

emullo skrev:
2674756 Bara nyfiken, hur mycket max vrid (och vid vilket varv) har R1 gixxer o kawan i bänken ?
Antar att du redan kollat din brors tråd som visar exakt vad 1098S och Suzukis R1000 -06 har för vrid och hk på bakhjulet. Bättre vrid i 1098S men mindre betydligt mindre Hk än R1000.

Vet inte om den här testen varit med i någon annan tråd men Alex Gobert har testat 1098S på Eastern Creek (Sydney, Australien):
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=4154

EDIT: Man blir ju inte lite sugen på att testa en 1098 efter alla positiva tester :gnissla

App app, ska du bli sugen på att testa den? Tänk dig då hur vi
Ducati freaks känner.. :gnissla

PS Nummer 13 i r1000, starkt vågat (lucky for some eller)
iof, Hojar från japan ska inte ha nummer 4 eller 9 så 13 kanske funkar

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back