Neutral skrev:2669212Kanske om du jämför jobb på McDonalds. Kvalificerade jobb är betydligt bättre betalda i USA.
Berätta gärna mer vad du menar med kvalificerade jobb. Index för löner är lägre i USA än i Sverige om man räknar så att du tar månadslönen för en amerikan och räknar om den till SEK och jämför med motsvarande arbete i Sverige. Då pratar jag löner generellt. Läkare, proffsidrottare, övre delen av företagsledningen (middle management och uppåt) osv tjänar BETYDLIGT mer i USA än i Sverige. Det kanske är de du menar med kvalificerade jobb? De jobben är dock inte särskilt representativa för löneläget i ett land eftersom de utgör en ganska liten del av den totala arbetskraften och de lägsta lönerna i USA är lägre än de lägsta lönerna i Sverige.
Om du däremot sätter lönen i relation till KPI så ligger vi på ungefär samma nivå, det vill säga lönen i USA jämfört med priserna i USA är ungefär densamma som lönen i Sverige jämfört med priserna i Sverige.
Sandstrom skrev:2669473Jag är 99,9% säker på att det inte tillkommer mer avgifter i USA än de 25% moms vi har i Sverige.
Det är helt riktigt det du skriver. Vad jag menar är att när man läser ett pris i USA så är det inte alltid som alla skatter är inräknade i priset. I Sverige är vi ju vana att när man läser ett pris så ingår moms och alla eventuella andra skatter medans i USA är det inte ovanligt att priser presenteras helt utan skatter eftersom dessa som sagt kan variera mellan olika delstater.
Däremot är ju som bekant det generella skattetrycket betydligt lägre i USA än i Sverige, VAT (moms) är väl i USA ungefär hälften av momsen i Sverige om jag inte missminner mig?
Last edited:
.
.
Verkligen perfekt på alla sätt. så jävla snyggg! BAKGRUNDSBILD DIREKT!!!