Provkörning av 2007 Ducati 1098

Eldstorm skrev:
2668241 Kommer Ducati inte med någon "R" av 1098?

Nästa år ryktas det om att det kommer en 1200cc variant som kommer kvala in under en uppdatering av WSBK reglementet som skall tillåta 1200cc för 2 cyllars maskiner. Ex. Spanska SBK reglementet tillåter redan detta.

vet dock inte om det kommer heta 1098R eller 1198R.. Det ryktas fram o tillbaka.. vissa menar 1189R.. Andra 1199R osv.. Den kommer iallafall att ha mer effekt och det sägs även att R modellen INTE skall ha singelsving, utan dubbelsving men annars vara snarlik 1098 i utseende.

Behöver verkligen Ducati denna extra cylindervolym för att vara konkurrenskraftiga?

Swedie skrev:
2668358 Behöver verkligen Ducati denna extra cylindervolym för att vara konkurrenskraftiga?

De vill spara pengar..

999an van ju SBK iår fast det kostar så mycket o trimma upp den
till den nivån.. mer kubik, mindre trimningsgrad = billigare..

Osså var det slut på siffror efter 999, kan ju inte ha en hoj
som heter 999,9... :D

2öre

Sandstrom skrev:
2667263 S-versionen kostar $19.995. Med dagens dollarkurs ca 138.000 kr. Med svensk moms 173.000 kr. Man bor ju i fel land. :huvet

Jamen, flytta då...

emullo skrev:
2668511 De vill spara pengar..

999an van ju SBK iår fast det kostar så mycket o trimma upp den
till den nivån.. mer kubik, mindre trimningsgrad = billigare..

Tror inte hela sanningen ligger i att Ducati vill spara pengar.

Om jag inte missminner mig helt så klagades det en hel del från övriga deltagande SBK-märken under säsongen på att Ducati just plöjde ner alldeles för mycket stålar i sina hojar, vilket gjorde att även de andra måste satsa mer pengar...

Last edited:
PeGe skrev:
2668520

Om jag inte missminner mig helt så klagades det en hel del från övriga deltagande SBK-märken under säsongen på att Ducati just plöjde ner alldeles för mycket stålar i sina hojar, vilket gjorde att även de andra måste satsa mer pengar...

Ja, kan nog stämma det..
Någon är snål iaf..

*Superlight* skrev:
2668265 Du är inte så intresserad av MotoGp va.... :hihi

Alltid retar det någon tänkte jag och va rätt jag hade :D
Såklart de kan producera 4or precis som japanarna visst kan producera twinnar.
Och det är klart att jag vet vad en MVagusta är och Moto GP oxå för den delen :arsele :)

PeGe skrev:
2668520Jamen, flytta då...

Jag tror att du hänger för mycket på sporthoj.com. I livet utanför får man utgå från att de självklara lösningarna redan är övervägda. Du kunde dock inte veta att det förhåller sig på det viset så jag tackar ändå ödmjukast för ditt försök att hjälpa mig. Det var väldigt vänligt av dig.

PeGe skrev:
2668520

:D , helt rätt !

amullo skrev:
2668349 Nästa år ryktas det om att det kommer en 1200cc variant som kommer kvala in under en uppdatering av WSBK reglementet som skall tillåta 1200cc för 2 cyllars maskiner. Ex. Spanska SBK reglementet tillåter redan detta.

vet dock inte om det kommer heta 1098R eller 1198R.. Det ryktas fram o tillbaka.. vissa menar 1189R.. Andra 1199R osv.. Den kommer iallafall att ha mer effekt och det sägs även att R modellen INTE skall ha singelsving, utan dubbelsving men annars vara snarlik 1098 i utseende.

Låter inte så troligt att namnet blir 1099/1199 för R-modellen eftersom man valde namnet 1098 för att den nya hojen inte skulle förknippas med 999 som man ville "ta avstånd" ifrån med den nya modellen. 1098 är faktiskt på 1099-kubik även i nuvarande utförande.

Ang. svingen så hade man heta diskussioner mellan Ducati Corse och marknadsavdelningen om man skulle ha enkel eller dubbelsving på vanliga 1098 och som synes vann marknadsavdelningen. Det vore ju inte ett direkt lyckat drag ur marknadsföringsperspektiv om man skulle välja en dubbelsving på R-modellen eftersom hela imagen för 1098 bygger på att den har race-gener och då kan man ju inte ha en annan sving på R-modellen eftersom man med det säger att basmodellen inte egentligen är någon racehoj.

Ett tips: köp senaste numret av engelska BIKE som har ett stort (32 sidor) reportage om 1098 och hur den kom till, mycket intressant läsning utlovas!

Sandstrom skrev:
2667263 S-versionen kostar $19.995. Med dagens dollarkurs ca 138.000 kr. Med svensk moms 173.000 kr. Man bor ju i fel land. :huvet

Det är inte omöjligt att det tillkommer skatt till det amerikanska priset. Eftersom det är olika Sales tax i de olika delstaterna brukar man ofta redovisa priser exklusive den lokala skatten.

Du får ju även ha i åtanke att arbetar du i USA så tjänar du i genomsnitt mindre pengar än i Sverige. Jag skulle tro att det går på ungefär ett ut i slutänden.

PeGe skrev:
2668520

Är det inte så att Ducati under den gångna säsongen har fått ändra mer på hojarna än övriga? Det handlar alltså i så fall inte om snålhet från de andra utan om regler. Jag kan förstå Ducati. Bättre att köra med större motor och köra efter samma regler som alla andra. Blir bra mycket billigare då.

Fred00 skrev:
2668997 Är det inte så att Ducati under den gångna säsongen har fått ändra mer på hojarna än övriga? Det handlar alltså i så fall inte om snålhet från de andra utan om regler. Jag kan förstå Ducati. Bättre att köra med större motor och köra efter samma regler som alla andra. Blir bra mycket billigare då.

Identiska regler 2006

DR-Zätare skrev:
2668862 Du får ju även ha i åtanke att arbetar du i USA så tjänar du i genomsnitt mindre pengar än i Sverige.
Kanske om du jämför jobb på McDonalds. Kvalificerade jobb är betydligt bättre betalda i USA.

emullo skrev:
2669174 Identiska regler 2006
Jag hittade det här på ett forum (ska se om jag kan gräva mer):

"Regarding the WSBK Rules:

At present the World Superbike grid allows engines prepared to three standards. The ubiquitous four-cylinder 1000cc bike is allowed less modification that the three-cylinder 900cc Petronas or the 1000cc twin-cylinder Ducati.

The Ducati 999 twin, exhausts the possibilities afforded to twin-cylinder 1000cc machines. The Ducati, like the Petronas 900cc triple, is allowed unlimited inlet diametrer and alternative throttle bodies along with other freedoms. Basically, then, the Japanese 1000cc fours compete with moderately improved production engines against radically modified twins.

is that enough....I have more:

Ducati engineers say that the 999 is on the ropes as far as development is concerned. In order to compete against 1000cc fours Ducati not only needs to take full advantage of compensations in the current regulations, they also must take full advantage of the Magnetti Marelli electronics package that they share with Desmosedici MotoGP machine.

more?

Recent statements from Honda and Yamaha executives in the World Superbike paddock indicate that there is general acceptance of the homologation of a 1,200cc Ducati twin. Carlo Fiorani of Honda Europe said at the Valencia World Superbike round, “We understand that Ducati intend to replace the 999 with a 1,200cc twin and that they want to race this bike. This makes sense as long as the rules which currently give more preparation freedom to twins are no longer applied and that Ducati race their 1,200 twin under rules that are fair.”"

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2668862 Det är inte omöjligt att det tillkommer skatt till det amerikanska priset. Eftersom det är olika Sales tax i de olika delstaterna brukar man ofta redovisa priser exklusive den lokala skatten.

Du får ju även ha i åtanke att arbetar du i USA så tjänar du i genomsnitt mindre pengar än i Sverige. Jag skulle tro att det går på ungefär ett ut i slutänden.

Jag är 99,9% säker på att det inte tillkommer mer avgifter i USA än de 25% moms vi har i Sverige. Och när jag lagt på den svenska momsen på det amerikanska priset skillde alltså 40.000kr mot det svenska. Det är en hel del. Dessutom får man tänka på att det är någon procent tull inräknat i det amerikanska priset. Det är ju ingen tull för att föra in italienska hojar i Sverige som bekant.

Vad gäller lönerna håller jag med Neutral i hans svar. Kundunderlaget för 1098:an är nog inte den som vänder hamburgare på den lokala syltan. Och när det gäller kvalificerade jobb betalas det mycket bättre än i Sverige.

Men men... det är bara att bita ihop. För en 1098 ska jag köpa mig om jag känner att ekonomin tål det under våren :).

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back