Provköra mc hos handlare ?

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
Brukar man få göra det?

Är det nån minimiålder?

För jag skulle gärna provköra några olika typer av hojjar innan jag bestämmer mig...

Om nån vet nåt ställe i och runt Västerås så vore det nice :)

MVH Erik.

Du bör nog inte gå dit och säga att du vill prova lite allt möglitt. Gå dit som "spekulant" och provkör ist.

Sen är det bra om du säger till ett tag innan så att de har hojen klar med batteri o soppa i osv. Dvs boka en dag/tid med handlarn.

När jag jagade ny hoj så funkade det så här. (i våras)
Kolla, cheka, se på hojen ett tag säg sen till en försäljare att du är intresserad av hojen och att du vill provköra den. Vill dom sälja så låter dom kunderna provköra oxså. Man får ibland skriva på ett papper, godkänna en hög självrisk vid ev skador på hojen i samband med provkörningen.
Lycka till med letandet efter drömhojen.

Inga problem för mig att provköra..
Fick visa körkortet och skriva på ett försäkringspapper.

Jag tycker att det är helt fel att utnyttja en handlare för att få prova dennes hojar... Är man inte intresserad utav just den hojen man ska prova bör man även avstå från detta! Oseriösa spekulanter som vill provköra är det absolut jobbigaste som finns! :argpådato

Zindelin skrev:
2347822 Jag tycker att det är helt fel att utnyttja en handlare för att få prova dennes hojar... Är man inte intresserad utav just den hojen man ska prova bör man även avstå från detta! Oseriösa spekulanter som vill provköra är det absolut jobbigaste som finns! :argpådato
Fast han lär ju inte bara gå dit o köra allt som finns... Man tar väl o kör de hojar man är intresserade av...sen kanske nån är skit o man trivs inte alls på den, då är man ju självklart inte intresserad längre...:)

Linuus skrev:
2347840 Fast han lär ju inte bara gå dit o köra allt som finns... Man tar väl o kör de hojar man är intresserade av...sen kanske nån är skit o man trivs inte alls på den, då är man ju självklart inte intresserad längre...:)

Nej det är ju klart, detta tycker jag man kan göra om man åker till en märkeshandlare. De ska ju på sätt och vis kunna visa upp vad de har till allmänheten.

Men åker man till en oberoende märkes handlare så är denna oftast rädd om sin hoj och vill helst inte att någon provkör den om inte intresset ligger på topp. Jag kan berätta att det hade känts ungefär som om någon kom hem till dig och provade din hoj fastän du vetat att han inte är intresserad utav att köpa utan bara vill få en uppfattning av hur den går...

Var på yamaha center igår ( kalhäll ) där fanns det inte en chans ( finns inte provhojar ) att testa R1:a eller FZ1:a ?!

De sa, för att för att ordna en sån provkörning så ska i princip affären redan vara klar, kanske skiljer sig mellan olika handlare! :va

Zindelin skrev:
2347822 Jag tycker att det är helt fel att utnyttja en handlare för att få prova dennes hojar... Är man inte intresserad utav just den hojen man ska prova bör man även avstå från detta!

Jag fick provköra utan några diskussioner. Sa med en gång att jag inte var intresserad av hojen de hade i butiken, men däremot av modellen.

Detta var iofs hos märkeshandlare, det slutade med köp av likadan hoj, men inte där.
Nu tjänar de pengar på service o tillbehör.

Så ska en seriös handlare agera...

Zindelin skrev:
2347822 Jag tycker att det är helt fel att utnyttja en handlare för att få prova dennes hojar... Är man inte intresserad utav just den hojen man ska prova bör man även avstå från detta! Oseriösa spekulanter som vill provköra är det absolut jobbigaste som finns! :argpådato
Det var det dummaste jag hört. Vad ska du med en handlare till om du inte får testa grejerna du är intresserad av? Säg att du är sugen på en viss typ av hoj som råkar kosta 150 papp. Klart du måste få klämma och känna på varan då. Det tar seriösa handlare med i beräkningarna. De är dessutom försäkrade så de riskerar inget.

Givetvis måste du ge ett seriöst intryck och kanske varit på stället mer än en gång, vad vet jag. Jag håller mig till vissa ställen där folket känner mig. Har aldrig varit något snack om saken. Tvärtom brukar handlarna vilja att jag provkör hojar och locka med det ena o de andra. De ska ju förtjäna sitt levebröd också, och det gör de genom att sälja hojar.

Iväg och provkör nu! :yoparty

Dark_Messenger skrev:
2347977 Det var det dummaste jag hört. Vad ska du med en handlare till om du inte får testa grejerna du är intresserad av? Säg att du är sugen på en viss typ av hoj som råkar kosta 150 papp. Klart du måste få klämma och känna på varan då. Det tar seriösa handlare med i beräkningarna. De är dessutom försäkrade så de riskerar inget.

Givetvis måste du ge ett seriöst intryck och kanske varit på stället mer än en gång, vad vet jag. Jag håller mig till vissa ställen där folket känner mig. Har aldrig varit något snack om saken. Tvärtom brukar handlarna vilja att jag provkör hojar och locka med det ena o de andra. De ska ju förtjäna sitt levebröd också, och det gör de genom att sälja hojar.

Iväg och provkör nu! :yoparty

Jo men det är klart, det håller jag med om till max... har inte påstått något annat heller. Är man seriöst intresserad så ska man provköra... Och kostar hojen 150 000- så är den antagligen ny, och då har ofta handlaren ett prov-ex som man får provköra... Du missuppfattade nog mitt inlägg!

Rudis skrev:
2347755 Brukar man få göra det?

Är det nån minimiålder?

För jag skulle gärna provköra några olika typer av hojjar innan jag bestämmer mig...

Om nån vet nåt ställe i och runt Västerås så vore det nice :)

MVH Erik.

De flesta handlare har demohojar som man får provköra. De brukar ha ett par eller några fler demos. Har själv nyligen varit runt och provkört en hel del hojar. Bara gå in och fråga vilka hojar de har för provkörning, visa körkort och skriva på papper.
Har provkört i år:
Yamaha FZ-1S (Yamaha Center, HBG) lite tråkig hoj, kommer inte igång förrän på lite högre varv. Skön körställning.
Yamaha MT-01 (YC, HBG) Rå, häftig hoj. Grymt vrid men extrema vibrationer, glöm att se något i backspeglarna. Kroknar snabbt efter 150...
Honda CB1300SA (Honda Center, HBG) Mycket bra mc, kraft i hela registret. Suverän kåpa, kan köras hur länge som helst i 200 knyck utan att någon vind tröttar. Hänger med bra på krokiga vägar.
Kawasaki Z750 (Kawa Center, Löddeköpinge) Perfekt bushoj, bra drag i hela registret men inget för längre turer. Körställning anpassad för bus. (Hade inte en chans att hänga med nedan kommande Kawa, vare sig på motorväg eller krokig landsväg)
Kawasaki ZZR1400 (Kawa Center, Lödde) Helt outstanding på alla områden :))
Gör dig lycklig!
BMW K1200S (Förenade Bil, Malmö) Suverän mc. Nästan i klass med ZZR:n men bara nästan. Kändes aningen klumpigare på riktigt krokig småväg.
Triumph 675 Daytona (Triumph Center, Lund) Hur rolig som helst på krokiga småvägar. Kan köras mycket snabbt i kurvorna. Känns som man kan lägga ner den hur långt som helst.
:yoparty

Zindelin skrev:
2347984 Jo men det är klart, det håller jag med om till max... har inte påstått något annat heller. Är man seriöst intresserad så ska man provköra... Och kostar hojen 150 000- så är den antagligen ny, och då har ofta handlaren ett prov-ex som man får provköra... Du missuppfattade nog mitt inlägg!
Precis så. Ofta finns ju prov/demo-ex. Hur det är på icke-märkes ställen vetefan. Har aldrig handlat på något sånt, men det borde väl vara samma princip!? :va

Dvs är man intresserad av en hoj får man provåka lite? Känns ju som att pynta upp, säg 70 000 eller vad nu en halvny japs kan kosta, för något man inte åkt på är lite galet de också... Inte så att man kan trolla fram pengar. 70 långschalar får man en hel del annat för.. Om handlaren vägrar en spekulant att provköra känns det som han lägger krokben för sig själv..?! :tummenupp

Back