Provköra hoj hos handlare med nytaget körkort?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hej,

Har sökt men inte hittat svar på det jag söker...
Kirrade uppkörningen i torsdags (3 dagar sedan) och funderar på vilken hoj jag skall sikta in mig på.
De jag är intresserade av är först och främst Honda Hornet både beggad och ny, Honda CBF även den ny och beggad och sen har nån illsinnad (eller kanske inte:) ) medlem här börjat få mig att flukta lite på Suzuki 600 Bandit S och har också blivit tipsad om SV650.

Så nu tänkte jag ta mig iväg till handlare för att provköra för att då kunna bestämma mig mer om för vilken modell som passar mig bäst, och då undrar jag hur handlare ställer sig till personer med nytaget mc-kort (har haft bilkortet i 14år)... det är ju trots allt så pass nytt att jag inte ens fått själva kortet än utan har det ihopvikta papperet i plånboken.

För att specificera mer så tänkte jag mig en sväng till Honda City idag och kanske mcvaruhuset senare i veckan eller nästa helg. (beorende på vädret såklart)

Kanske en Kawasaki av Z: serien, fruktansvärt prisvärd.:)

Osäkert mottagande.

Kallt, blåsigt, blött och kanske fullt med hala löv och med färskt körkort. Om jag varit mc-handlare hade du kanske fått prova något begagnat. Ny maskin, osäkert. Beror nog mest på dig som person. tror de flesta demomaskiner redan sålts utav. Ska du prova ny hoj för att sedan handla på Blocket är säkert inget han är intresserad utav. Så det är ju upp till dig och ditt sätt att tackla problemet. Förföra försäljaren! Betänk att försäkringsvillkoren hos mc-handlare vid provkörning, är en skyhög självrisk.
Själv har jag önskemål utav att prova de värsta hojarna i sportklassen, men tror att handlarna vet och känner att jag är en lågodsare:va till att vara mc-kund. Är blocket/E-bay handlare! Ha det gott och lycka till i valet. Toyman

Är väl inte jättenoga med att provköra antar jag. Provsitt och sitter du bra så blir säkert resten bra med. Jag provsatt bara min R6a innan jag köpte den, men jag tyckte jag satt bra på den och mer behövdes inte.... =)

Ok, för att klargöra lite.

Har inte sagt att jag inte kommer handla av handlare... finns t.o.m risk att det blir så men då till våren, blir det nyare hoj så blir det definitivt av handlare då de som säljer beggade (upp till 2 år) tror att deras hoj är värd lika mycket eller typ 2k under nypriset... gissa om det blir den eller en ny då.

Sen har jag inte tänkt mig att åka dit och prova en Fireblade eller dylikt, jag är inte ute efter nåt monster som första hoj, jag är ute efter en hoj att lära mig på och skaffa erfarenheten.

Så summa kardemumma så är jag en högst potentiell kund för säljaren. Sen att jag är 32 och inte 21 gör nog sitt också.

Återkommer med rapport, om jag ens funderar på att prova på... har ingen lust att göra provkörningar på just våt vägbana med massa löv.

Har du körkort ska du få prova vad du vill som kund,oavsett hur länge du haft det.
Dock får du skriva på ett avtal med en självrisk på runt 15.000:- om det händer nåt.

Titta förbi oss på Yamahacenter Haninge så kan du provköra en FZ6. Vi har även sjukt bra pris på MT03 just nu.

Ta med leg. samt lappen du fick när du klarade uppkörningen. Är det tort ute får du köra....

När jag ville provköra en litersgixxer hos DinMc i våras ville han ha reda på vad jag körde för hoj själv, körvana mm. Antagligen just för att slippa folk som har kört en er-femma i tredagar, å vill ha nå värre...

När jag ville provköra en litersgixxer hos DinMc i våras ville han ha reda på vad jag körde för hoj själv, körvana mm. Antagligen just för att slippa folk som har kört en er-femma i tredagar, å vill ha nå värre...

Jag kan ju förstå det för RR-hojar och kanske literhojarna i synnerhet. Men nu vill han pröva en Hornet eller SV650 och dylika hojar. Tror inte det ska vara något problem att provköra.

Till TS, vill du ha en beggad Hornet så har jag en till salu.

Har du körkort ska du få prova vad du vill som kund,oavsett hur länge du haft det.

Är inte det upp till säljaren/affären att bestämma? Kan ju knappast vara en _rättighet_ att provköra. Visst, om en säljare nekar mig att provköra så handlar jag ju inte där såklart, men som sagt, det bör väl vara upp till var och en att bestämma om provkörning är ok eller inte.

Jag provkörde hojar hos Bike i Trollhättan 3 dagar efter uppkörningen. När de såg papperslappen så bad de mig ta det vackert, det var enda kommentaren.

Jag hade haft mitt bil-kort i 13år när jag tog mc-kortet. Välkommen i gänget.:tummenupp

Jag kan ju förstå det för RR-hojar och kanske literhojarna i synnerhet. Men nu vill han pröva en Hornet eller SV650 och dylika hojar. Tror inte det ska vara något problem att provköra.

Till TS, vill du ha en beggad Hornet så har jag en till salu.
Dom har ju, som Skalman sa, all rätt i världen att bestämma vem som ska få provköra eller inte. Bedömer han att den presumtive köparen bara vill låna en hoj å busköra lite med, eller att han inte kommer tillbaka, eller att han verkar vara en osäker förare av andra anledningar, så har han all rätt i världen att neka en provkörning. Helt upp till honom! Och det har jag all respekt för, det ska inte vara nån rättighet att få provköra. Kommer inte hojen tillbaka så är det ju vi som får betala det i slutänden, eller om han kraschar den pga vansinneskörning. Var det inte nån som provkörde en R1 för några år sen å klippte av några björkar i 2m höjd? Hade säljarn sagt nej så hade en kille mindre dött den dan...

Dom har ju, som Skalman sa, all rätt i världen att bestämma vem som ska få provköra eller inte. Bedömer han att den presumtive köparen bara vill låna en hoj å busköra lite med, eller att han inte kommer tillbaka, eller att han verkar vara en osäker förare av andra anledningar, så har han all rätt i världen att neka en provkörning. Helt upp till honom! Och det har jag all respekt för, det ska inte vara nån rättighet att få provköra. Kommer inte hojen tillbaka så är det ju vi som får betala det i slutänden, eller om han kraschar den pga vansinneskörning. Var det inte nån som provkörde en R1 för några år sen å klippte av några björkar i 2m höjd? Hade säljarn sagt nej så hade en kille mindre dött den dan...

Jo så är det helt klart, att det är upp till handlaren att avgöra om du är seriös spekulant eller bara vill leka lite. Men vi förutsätter att detta är en kille som vill ha en ny hoj och tittar inte på RR segmentet tror jag chanserna för provkörning är ganska goda, men som sagt ingen rättighet.

Jag kör själv GSR600 (härlig cykel, ge den en funderare), och har varit ut och provat R1,Daytona 675,2x Ninja ~600, bara för att få prova lite annat (i butiker). 2 av butikerna gav försäkring, självrisk á 1500€, de 2 andra bad mig att köra försiktigt. Sku bli en hel del trubbel ifall man faller utan försäkring, men ifall de ger en så är det ju eget problem ifall man kastar sig, jag tror inte att försäljaren bryr sig så mycket.

Jag skulle provköra en R6 och en FZ1 lite utanför London men när jag ringde och kolla vad jag behövde ta med så sa de att jag inte kunde prova för jag inte hadde engelskt körkort, men de ville att jag skulle köpa av dem när jag hadde bestämt mig.
Jag tror inte det sa jag å körde till min gammla handlare å två timmar senare hadde jag köpt en ny FZ1.
Summa sumarum är att man får ju rätta sig efter handlarens regler men man har ju också rätt att gå till vilken handlare som hälst och inte f*n köper jag en båge jag inte kan provköra så e de. Det hanlar ju om stora slantar å inte ett par skor som man kan byta om man inte gillar de.

Åk dit o prata med dem, om inte annat så får du ju kolla lite på hojar och snacka med lite trevligt folk.
alltid snappar man upp något matnyttigt.

provkör men ha 10-15000kr i åtanke det är vad självrisken är om du kör omkull med handlar fordon.själv skulle jag ta ngt stort o naket

Har varit på Honda City, var inga problem alls men jag hade familjen med mig som var mer inne på att åka till ICA Maxi... så nu är jag bara hem för att dra på mig kläderna och ta med hjälmen för att åka dit och testa lite.

Klart jag har handpenningen i åtanke, men ärligt talat, kostar ju typ 15k att välta vilken cykel som helst känns det som så det spelar ju faktiskt mindre roll, har inte tänkt att lägga cykeln från början.

Har varit på Honda City, var inga problem alls men jag hade familjen med mig som var mer inne på att åka till ICA Maxi... så nu är jag bara hem för att dra på mig kläderna och ta med hjälmen för att åka dit och testa lite.

Klart jag har handpenningen i åtanke, men ärligt talat, kostar ju typ 15k att välta vilken cykel som helst känns det som så det spelar ju faktiskt mindre roll, har inte tänkt att lägga cykeln från början.

Varför kan inte alla handlare i hela Sverige ha öppet på söndagar? :6surkart

Är inte det upp till säljaren/affären att bestämma? Kan ju knappast vara en _rättighet_ att provköra. Visst, om en säljare nekar mig att provköra så handlar jag ju inte där såklart, men som sagt, det bör väl vara upp till var och en att bestämma om provkörning är ok eller inte.

Så du menar att om du kliver in i en mc-butik där jag jobbar,så ser jag på dig vad du klarar av att hantera ?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka