Provan

På min tid (-93) var det garagesväng, hård inbromsning från 50, 70 och 90 km/t, slalombana med inbromsning och undanmanöver samt avslutningsvis körning i trafik.
 
Garagesvängen går till såhär: Du skall krypköra och göra en 180 graders vändning inom ett begränsat område.

Området består av tre linjer i form av ett U. För att få bredden på U:et ställer du hojen parallellt med ett av benen i U:et. Sedan leder du runt din mc 180 grader med fullt styrutslag, åt det håll den svänger sämst, och lägger till ett antal decimeter (kommer inte ihåg exakt hur många men det finns det säkert någon annan som gör). Detta mått ger dig avståndet mellan de två parallella benen i U:et.

Sedan är det bara att öva på att kontrollerat krypköra in i U:et/garaget och vända runt inom området utan att sätta ned fötterna. Detta skall göras åt båda håll.
 
"fege" skrev:
Garagesvängen går till såhär: Du skall krypköra och göra en 180 graders vändning inom ett begränsat område.

Området består av tre linjer i form av ett U. För att få bredden på U:et ställer du hojen parallellt med ett av benen i U:et. Sedan leder du runt din mc 180 grader med fullt styrutslag, åt det håll den svänger sämst, och lägger till ett antal decimeter (kommer inte ihåg exakt hur många men det finns det säkert någon annan som gör). Detta mått ger dig avståndet mellan de två parallella benen i U:et.

Sedan är det bara att öva på att kontrollerat krypköra in i U:et/garaget och vända runt inom området utan att sätta ned fötterna. Detta skall göras åt båda håll.

Man lägger på 20 cm. :fakta
 
Re: Oj

Chili skrev:
Det låter inte särskild lätt.. :skrämd


Tackar...

:tummenupp :tummenupp

Svåraste momentet i hela utbildningen... ;)
(imho)

Prova ett par gånger själv. Men i princip "måste" någon som vergkligen vet vad som krävs visa dig.
För, när du kör så långsamt du bara kan, så ska du enligt körskolan köra ännu långsammare... ;)

Man lär sig efter ett tag.

Det finns vissa övningar som hjälper dig att förfina krypkörningens ädla konst.
 
Re: Re: Oj

Prova ett par gånger själv. Men i princip "måste" någon som vergkligen vet vad som krävs visa dig.
För, när du kör så långsamt du bara kan, så ska du enligt körskolan köra ännu långsammare... ;)

Ja det var f!"#¤%n inte lätt i början. Man tyckte nästan det var omöjligt, speciellt åt ena hållet. Inte blev det bättre när körskoleläraren visade genom att susa runt fem varv på raken inne i "garaget". :D

Det är med andra ord bara att öva och öva och rätt vad det är så släpper det och blir hur enkelt som helst.
 
Viktigaste är nog att hålla blicken högt, högt, högt. Det tyckte jag de sa hela tiden.
Var mjuk i kroppen och "vrid" runt hojen genom att vrida på överkroppen och hålla blicken högt, titta över axeln, dit du ska.... Efter övning kommer du att lösa det :tummenupp
 
Ähh.. så jätte svårt är det inte efter lite övning. Eller jo det är det men det är inte värre än att det går att lösa. Och sen när du blivit säker på det kan du köra i cirklar med fullt styrutslag :crash :fakta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top