Provan

På min tid (-93) var det garagesväng, hård inbromsning från 50, 70 och 90 km/t, slalombana med inbromsning och undanmanöver samt avslutningsvis körning i trafik.
 
Garagesvängen går till såhär: Du skall krypköra och göra en 180 graders vändning inom ett begränsat område.

Området består av tre linjer i form av ett U. För att få bredden på U:et ställer du hojen parallellt med ett av benen i U:et. Sedan leder du runt din mc 180 grader med fullt styrutslag, åt det håll den svänger sämst, och lägger till ett antal decimeter (kommer inte ihåg exakt hur många men det finns det säkert någon annan som gör). Detta mått ger dig avståndet mellan de två parallella benen i U:et.

Sedan är det bara att öva på att kontrollerat krypköra in i U:et/garaget och vända runt inom området utan att sätta ned fötterna. Detta skall göras åt båda håll.
 
"fege" skrev:
Garagesvängen går till såhär: Du skall krypköra och göra en 180 graders vändning inom ett begränsat område.

Området består av tre linjer i form av ett U. För att få bredden på U:et ställer du hojen parallellt med ett av benen i U:et. Sedan leder du runt din mc 180 grader med fullt styrutslag, åt det håll den svänger sämst, och lägger till ett antal decimeter (kommer inte ihåg exakt hur många men det finns det säkert någon annan som gör). Detta mått ger dig avståndet mellan de två parallella benen i U:et.

Sedan är det bara att öva på att kontrollerat krypköra in i U:et/garaget och vända runt inom området utan att sätta ned fötterna. Detta skall göras åt båda håll.

Man lägger på 20 cm. :fakta
 
Re: Oj

Chili skrev:
Det låter inte särskild lätt.. :skrämd


Tackar...

:tummenupp :tummenupp

Svåraste momentet i hela utbildningen... ;)
(imho)

Prova ett par gånger själv. Men i princip "måste" någon som vergkligen vet vad som krävs visa dig.
För, när du kör så långsamt du bara kan, så ska du enligt körskolan köra ännu långsammare... ;)

Man lär sig efter ett tag.

Det finns vissa övningar som hjälper dig att förfina krypkörningens ädla konst.
 
Re: Re: Oj

Prova ett par gånger själv. Men i princip "måste" någon som vergkligen vet vad som krävs visa dig.
För, när du kör så långsamt du bara kan, så ska du enligt körskolan köra ännu långsammare... ;)

Ja det var f!"#¤%n inte lätt i början. Man tyckte nästan det var omöjligt, speciellt åt ena hållet. Inte blev det bättre när körskoleläraren visade genom att susa runt fem varv på raken inne i "garaget". :D

Det är med andra ord bara att öva och öva och rätt vad det är så släpper det och blir hur enkelt som helst.
 
Viktigaste är nog att hålla blicken högt, högt, högt. Det tyckte jag de sa hela tiden.
Var mjuk i kroppen och "vrid" runt hojen genom att vrida på överkroppen och hålla blicken högt, titta över axeln, dit du ska.... Efter övning kommer du att lösa det :tummenupp
 
Ähh.. så jätte svårt är det inte efter lite övning. Eller jo det är det men det är inte värre än att det går att lösa. Och sen när du blivit säker på det kan du köra i cirklar med fullt styrutslag :crash :fakta
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top