Prova på enduro/cross, sugna?

När och var ska ni köra? Får instruktören obegränsat med kaffe och färska bullar?

När har jag inte bestämt än men tidmässigt hinner vi nog inte med det i år, ska försöka få till det i januari. Var beroende på vad jag fixar, menar då om man kanske kan hyra/låna/whateva crossbanan ute på sturup. Annars finns ju revingehed och banan där ute. :)

Japp, det får du garanterat! :tummenupp

När har jag inte bestämt än men tidmässigt hinner vi nog inte med det i år, ska försöka få till det i januari. Var beroende på vad jag fixar, menar då om man kanske kan hyra/låna/whateva crossbanan ute på sturup. Annars finns ju revingehed och banan där ute. :)

Japp, det får du garanterat! :tummenupp

Revinges endurobana kräver vad jag vet att man har registrerad hoj.
Sturups bana är en hårdbana och tål inte vinterns mängder med vatten. Dom stänger strax och öppnar väl framåt mars-april.
Ripa är vinterbanan nr 1, sandbana som sväljer obegränsat med vatten så den är nästan alltid öppen. Sönderkörd sandbana är och andra sidan inget roligt underlag för en nybörjare.
Skanör brukar ha öppet under vintern även om den inte alltid är körbar. Men någon körbar sektion brukar väl finnas.
Ilstorp har väl också öppet större delen av vintern och den är ganska snäll mot nybörjare. Kan vara lerig i januari.
Bästa provapåbanan är eg Sturup under sommartid eftersom den är hård och relativt slät.

Dåliga förutsättningar alltså men jag skulle nog rekomendera Skanör och att ni söker upp nån bättre sektion av banan som ni håller er på.

Sturups bana är en hårdbana och tål inte vinterns mängder med vatten. Dom stänger strax och öppnar väl framåt mars-april.
Ripa är vinterbanan nr 1, sandbana som sväljer obegränsat med vatten så den är nästan alltid öppen. Sönderkörd sandbana är och andra sidan inget roligt underlag för en nybörjare.
Skanör brukar ha öppet under vintern även om den inte alltid är körbar. Men någon körbar sektion brukar väl finnas.
Ilstorp har väl också öppet större delen av vintern och den är ganska snäll mot nybörjare. Kan vara lerig i januari.
Bästa provapåbanan är eg Sturup under sommartid eftersom den är hård och relativt slät.

Dåliga förutsättningar alltså men jag skulle nog rekomendera Skanör och att ni söker upp nån bättre sektion av banan som ni håller er på.

Tack så mycket för informationen!! :tummenupp:)

Intresselista till att busa:

1. sidlinjen
2. Danjela
3. Mikaela (GIxxer1100R)
4. Qin4st
5. Sofie (PP)
6. Ewe
7. Åsa
8. _Mia_
9. Tim
10. Eva
11.
12.
13.
14.
15.
osv

Businstruktörer:

1. Swish
2.
3.
4.
osv

Last edited by a moderator:

Ja, Revinge kräver enduroreggad hoj, samt endurolicens eller körkort. Och man måste vara medlem i FMCK också. Vet inte om de kanske kan ordna nån prova-på-grej utan att medlemsskap krävs. Det kan man ju kolla. För ett endurospår är nog bättre för nybörjare än en uppkörd crossbana. Blir ju väldigt väldigt spårigt. Det är dessutom mycket tyngre att köra i sådant underlag. Vi vill ju inte att flickorna svimmar av utmattning! :tungan

1. sidlinjen
2. Danjela
3. Mikaela (GIxxer1100R)
4. Qin4st
5. Sofie (PP)
6. Ewe
7. Åsa
8. _Mia_
9. Tim
10. Eva
11. Jocke-j
12.
13.
14.
15.
osv

Businstruktörer:

1. Swish
2.
3.
4.
osv

BumP!

1. sidlinjen
2. Danjela
3. Mikaela (GIxxer1100R)
4. Qin4st
5. Sofie (PP)
6. Ewe
7. Åsa
8. _Mia_
9. Tim
10. Eva
11. Jocke-j
12.
13.
14.
15.
osv

Businstruktörer:

1. Swish
2.
3.
4.
osv

1. sidlinjen
2. Danjela
3. Mikaela (GIxxer1100R)
4. Qin4st
5. Sofie (PP)
6. Ewe
7. Åsa
8. _Mia_
9. Tim
10. Eva
11. Jocke-j
12. Drufus
13.
14.
15.
osv

Businstruktörer:

1. Swish
2.
3.
4.
osv

Längesen ja satt på bushoj nu ju... Nästa år e' ja på.. ev. kommer ny hoj inhandlas nästa år, svalan fisk in mig på svaret banhoj till sturup.. får se, men innan dess kan en cross tur va najs...

Last edited by a moderator:
Hej Tjejjer (och andra pinkisar) Jag har en kontakt på G i FMCK Helsingborg. De ställer upp och vill köra en grej med oss. Det kommer att kallas rekryteringskurs. Är det något att spinna vidare på?

För ett endurospår är nog bättre för nybörjare än en uppkörd crossbana. Blir ju väldigt väldigt spårigt. Det är dessutom mycket tyngre att köra i sådant underlag. Vi vill ju inte att flickorna svimmar av utmattning! :tungan

Umm...ett normalt, svenskt endurospår den här årstiden brukar få den hårdaste tuffingen att gråta en skvätt efter att ha tagit sig en kilometer på en timme.

Pratar vi lite mysiga stigar i skogen så är det ju snälla saker, men det är inte endurospår... :D

Crossbana är mycket enklare att åka på, men samtidigt farligare...man lockas till att åka fortare än man klarar av, och det brukar sluta med smärtstillande det. :crash

Hej Tjejjer (och andra pinkisar) Jag har en kontakt på G i FMCK Helsingborg. De ställer upp och vill köra en grej med oss. Det kommer att kallas rekryteringskurs. Är det något att spinna vidare på?

Pma mig med all info, definitivt intresserade. :tummenupp

Men vi hängaruntare då!? :(

Umm...ett normalt, svenskt endurospår den här årstiden brukar få den hårdaste tuffingen att gråta en skvätt efter att ha tagit sig en kilometer på en timme.

Pratar vi lite mysiga stigar i skogen så är det ju snälla saker, men det är inte endurospår... :D

Crossbana är mycket enklare att åka på, men samtidigt farligare...man lockas till att åka fortare än man klarar av, och det brukar sluta med smärtstillande det. :crash

Alltid lika kul att när man lockas att göra något man egentligen inte bör kunna hantera. :tummenupp

Det är ju inte säkert vi ska köra "så här års", ingen datum satt. :)
Och jag pratar ju från egna erfarenheter, jag själv tycker det är lättare med enduron än crossbanan.. ;)

Är GGN tillräckligt för att räknas som enduro för din del, eller det måste vara Novemberkåsan?

Faktum är att GGN är lightenduro, det är mer av en lång crossbana - det enda som gör det lite jobbigt är leran om det är blött, och att man skall harva runt i tre timmar någorlunda konstant, men direkt svårkört är det inte. :)
Svensk enduro är stenigt, och allmänt jävligt (läs "trial"), och den här årstiden har man leran som en joker i leken... :D

Jag vidhåller, anser du att enduro är lättare än crossbana, då har du inte kört enduro. :arsele

På en crossbana kan man puttra runt ett varv, utan att vara en hävert på att spaka geggmoped, man tar sig oftast runt (givetvis finns det extremfall med tunga, sönderkörda och dyngsura sandbanor) - i ett riktigt endurospår så tar man sig inte långt alls som rookie.

/J

Prova på kommer förmodligen ske på en crossbana, förhoppningsvis i januari. Men vi håller på att fixa och kolla och när det kommer mer info så får ni reda på det här. :tummenupp

Vi ska inte köra i skog med massa stenar och träd utan på en så slät bana som möjligt med lite gupp osv. Många som aldrig kört cross och detta ska vara ett prova på inte skrämma iväg. ;) Första gången kommer bli lugn och är intresset stort så kör vi möjligvis vidare med fler gånger och då avancerar vi.

Men som sagt i första inlägget, finns här folk som är intresserade av att dela med sig av sin kunskap inom cross/enduro så skriv gärna upp er, vi tar tacksamt emot all hjälp vi kan få! :)

Hmmm...!!
Låter lite konstigt att The Pink Ladies Mc har en medlem som kör cross eller enduro på elitnivå..Finns nämligen bara 2st i skåne som gör det och det är Sandra Persson från Skanör och Camilla Mitkiewicz från Lund. Skulle vara kul att veta vem eran så kallade "elit" förare verkligen är eller motionär.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back