Proteindrink

Kunde väl spunnit vidare i tråden som redan behandlade ämnet ?

btw så tycker jag att gymgrossistens whey 80 smakar bra, Eiselt Protec smakar illa och har en äcklig konsistens.

Ställ dig själv frågan:Varför ska jag köpa detta?
Mixa råa ägg,mjölk+ev lite vaniljsocker eller chokladpulver.
Ger det protein du behöver.

stordrulen skrev:
40000000 % säker

Dessutom är det mycket mera att få ner i magen. Med tanke på att man snart ska käka igen så kan det va vettigt att få det så koncentrerad som möjligt.

mjölk + två råa ägg + en halv fpk kesella = massa proteiner (inget fett, inget socker)

Medin skrev:
mjölk + två råa ägg + en halv fpk kesella = massa proteiner (inget fett, inget socker)

:confused:
Klart det är både fett o socker i den där drinken. Det finns tex fett i både mjölk, ägg o kesella.
Jag tror även det blir billigare och enklare med en proteindrink om det är protein man är ute efter.

Råa ägg är inget bra, kroppen kan bara ta upp ca 50% av proteinet då. Kesella är ju dock en bra proteinkälla.

Boffen skrev:
Klart det är både fett o socker i den där drinken. Det finns tex fett i både mjölk, ägg o kesella.
Jag tror även det blir billigare och enklare med en proteindrink om det är protein man är ute efter.
Ägg är väl det som är fetast, minimjölk och lättkesella är det verkligen inte många gram fett i.

Ja det är bra mycket billigare per gram protein att äta proteinpulver, ingen tvekan om saken. :fakta
Det skiljer endast marginellt från ett vassleproteinpulver till ett annat, så jag föreslår att du satsar på ett billigt pulver. Typ Whey FX (ca 120kr/kg) från www.farmacia.cc eller Exell Vassle (ca 130kr/kg) från www.kolozzeum.com.
Kör själv med Whey FX, det funkar som förväntat, är lite svårt att få helt utblandat ibland men det är ju ingen katastrof. Jordgubbssmaken är bra (luktar som Hubbabubba tuggummin :tungan ), Chokladen vill jag inte tala om, det är det vidrigaste jag någonsin smakat på. :zpy

Boffen skrev:

Det är klart det fins fett, fins fett i allt. Men det är ganska lite fett då, minimjölk 0,1% lättkesella 1% och gulan i ett ägg kanske 20% (men hur stor är en gula i ett ägg)

Super Mass Fuel innehåller mest kolhydrater, ca60 och protein ca25.
Det är Triple Whey Fuel du ska ha, 83% protein.

Markus skrev:
Super Mass Fuel innehåller mest kolhydrater, ca60 och protein ca25.
Det är Triple Whey Fuel du ska ha, 83% protein.
Nää, inte efter träningen. Då skall man ha i sig snabba kolisar och en mindre del protein.

HanneZ skrev:
Det ska du ha dygnet om!

Jojo, men proteinet är väl som viktigast då muskeln återhämtar sig? Vad ska man med kolhydrater just då?
Jag beställde i alla fall nyss en Triple Whey Fuel, och jag kommer bli jEtTe StArcK. :fakta

Jag kör på detta efter träning: Kolis: 1g/kg kroppsvikt = ca90g Prott: 0,5g/kg kroppsvikt = 45g Sen äter jag en timma efter det, både kolisar och protein och fett, Blir oftast runt kl 19, sista måltiden består av någon form av kaseinprotein och lite fett(oftast en näve nötter)

I generellt så är alla s.k. gainers, ex Super Mass Fuel mest kolisar du betalar för. Då köper jag hellre ex whey-80 och sätter till druvsocker eller maltodextrin själv. Vill inte betala så mycket för kolisar, jag köper 4kg druvsocker för 40kr ist.

Last edited:
Markus skrev:
Jojo, men proteinet är väl som viktigast då muskeln återhämtar sig? Vad ska man med kolhydrater just då?
Jag beställde i alla fall nyss en Triple Whey Fuel, och jag kommer bli jEtTe StArcK. :fakta
Nej precis efter är snabba kolisar det viktigaste, en del struntar i protein direkt efter och tar det först 60 min efter t.o.m.

Bamse79 skrev:
Jag kör på detta efter träning: Kolis: 1g/kg kroppsvikt = ca90g Prott: 0,5g/kg kroppsvikt = 45g Sen äter jag en timma efter det, både kolisar och protein och fett, Blir oftast runt kl 19, sista måltiden består av någon form av kaseinprotein och lite fett(oftast en näve nötter)

I generellt så är alla s.k. gainers, ex Super Mass Fuel mest kolisar du betalar för. Då köper jag hellre ex whey-80 och sätter till druvsocker eller maltodextrin själv. Vill inte betala så mycket för kolisar, jag köper 4kg druvsocker för 40kr ist.
Jo jag kör med på proteinpulver samt druvsocker. Då kan man dessutom använda proteinpulvret till att kompensera för proteinsnåla måltider.

HanneZ skrev:
Nej precis efter är snabba kolisar det viktigaste, en del struntar i protein direkt efter och tar det först 60 min efter t.o.m.

Ja, det är klart - finns det något vidrigare än folk som sitter och äter nakna i omklädningsrummet. :zpy Man går hem och äter. :fakta

Allvarligt dårå.
Men vad behöver man kolhydraterna till direkt efter träningen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT