Projektortråden

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Nyligen upplevde jag fenomenet när lampan "går" på en projektor.
Ordet "går" känns inte helt applicerbart i sammanhanget. Min exploderade!
Lät som ett förbannat tigerskott och sköt glassplitter genom ventilationsgallren!
Jag fick helt enkelt nöja med mig en halv film, för att gå och duscha håret rent från splitter.
Gick sedan ut på internätet och beställde en Epson TW-680 med en enligt kampanjen medföljande duk á 79 tum. Jag har redan en duk, men den är gammal och har blivit smått vågig. Wide dock, förstås. Den har skänkt mig mycket cinematisk glädje, den där projektorn!

Vilka här har annars sett ljuset och skaffat sig en projektor istället för LCD- eller plasmaklump?
Föredrar du LCD eller DLP?

En granne till mig skaffade en projje, kopplade in en dvd och saftade i en p-våffla....

Vissa saker SKA inte förstoras upp till helvägg.. :hihi

För ett tag sen bytte jag ut tjock-tvn till en projektor i lägenheten och tyckte det var hur trevligt som helst. Tröttnade dock efter ett tag då jag var tvungen att mörklägga rummet.

Hade kvar projektorn och när vi skaffade en ny lokal med jobbet så byggde jag ett litet biorum, vilket var en jävla skillnad att kolla i ett helt mörklagt rum jämfört med en halvljus lägenhet.

När vi sålde lokalen och gick tillbaks till att kolla film i lägenheten så blev det en plasma-tv just för att det är så jobbigt att mörklägga varje gång man skall kolla film/kika tv.

Slutsatsen blir att när man skaffar hus och kan ha ett separat rum för att kolla film så köper jag en projektor direkt. Tills dess blir det plasma-tvn som får duga!

Håller helt klart med om att det kunde varit bättre mitt på ljusa dagen. Nu har jag dock duken framför fönstret i mitt tum, så när man drar ner duken fungerar den automagiskt som en rullgardin mot ljuset.
Men det är ändå underskattat tycker jag. Folk tjoar och skryter om sina 50" plasma-burkar som ska ha dedikerad möbel och hela konkalongen(häng upp projektorn i taket och slipp anpassa möbleringen). Jag får tamejfan kisa för att se vad som händer på bilden efter att ha vant mig vid de 120" jag hade förr. De cirka 80 tum jag har nu är i minsta laget. Tar stor bild mot mariginellt bättre bild alla dagar i veckan. Det här "problemet" med lampa är överskattat. Till exempel den projektorn jag beställt nu har tre års garanti, inklusive lampan. Alternativt 1700 timmar(vilket som kommer först), vilket är drygt 11 timmar i veckan i tre år. Tre år är lång tid för bildutrustning idag.

Och vidare angående det här med mörkläggning. Man ska ge fan i att se på film när det är ljust ute. :mad:

Jag har stort vardagsrum så jag har en tv-del och en biodel med projektor och det är klart mycket bättre att glo på film med stor högupplöst bild istället för att kolla på en liten 42"-are. Storlek är allt i detta fallet!
Dock så börjar min panasonic ax200:a spöka efter bara 600h, bilden flimrar i ljusstyrka ibland så jag misstänker att det bara är att beställa en ny lampa?
Behöver iofs byta upp mig till en bättre projektor inom kort och en ny lampa går väl ändå på 2-3 tusen så det kanske är onödigt att byta lampan då?

För övrigt, vem kollar på film mitt på dagen, förutom arbetslösa slöhögar med för mycket fritid? Ok att det är ljust nu på sommaren men så dålig projektor behöver man inte ha så att man knappt ser bilden, man får ju en riktigt bra projje för 10k nu för tiden.

Dock så börjar min panasonic ax200:a spöka efter bara 600h, bilden flimrar i ljusstyrka ibland så jag misstänker att det bara är att beställa en ny lampa?
Behöver iofs byta upp mig till en bättre projektor inom kort och en ny lampa går väl ändå på 2-3 tusen så det kanske är onödigt att byta lampan då?

Vad jag läst så är det ett inte helt ovanligt förekommande fenomen på just AX200:orna. Det rekommenderas att man "kör in" lampan de första 20-30 timmarna på full power, dvs låter bli att använda ECO-mode i början.
Vad jag minns gick detta på garantin, så kolla upp det först innan du beställer en ny lampa. 200:an är annars en jättefin projektor, den klart bästa i prisklassen.

Tanken var att jag skulle köpa precis en sån när min nuvarande gick sönder(vilket var beräknat eftersom den är gammal och hade gått länge. Lampan kostar numer över 5000 kr eftersom projektorn är svingammal :gnissla). Men de har gått upp så satans i pris what with all the börsdjävulskap. Låg nere på nio tusen ett tag men är nu uppe i över tolv. Då funkar TW-680 för mig, om skillnaden är 4000 kr och en duk. Plus garantin. Perfekt!

Last edited:
Har inrett en av rummen till biorum, blir inte bra om det inte e helt mörkt så väggarna målades mörka, mörkläggningsgardiner etc. Helnöjd med projektorn som används till film o ps3, formel1 o motogp, med andra ord ej till vanligt tv-tittande (villet e sällan nu på sommaren). Smäller det så smäller det, inget jag oroar mig för (har bra försäkringar. Gillar även musik så en o annan musikdvd spelas :)

( stora fönster i vardagsrummet så där e det svårt att få riktigt mörkt, + har en neonskylt på en av fastigheterna :huvetså ta ett av de andra rummen till biorum blev kanon).

Last edited:
Vad jag läst så är det ett inte helt ovanligt förekommande fenomen på just AX200:orna. Det rekommenderas att man "kör in" lampan de första 20-30 timmarna på full power, dvs låter bli att använda ECO-mode i början.
Vad jag minns gick detta på garantin, så kolla upp det först innan du beställer en ny lampa. 200:an är annars en jättefin projektor, den klart bästa i prisklassen.

Åfan, då kanske jag skulle ta och leta reda på kvittot och se om jag har garanti kvar på skiten. Jag har kört på full power hela tiden, ser inte riktigt nån mening med att köra eco power för då kan man lika gärna köpa en sämre projektor direkt. Dock så har det avtagit litegrann nu då jag har prövat att skifta mellan eco/full power och då brukar det sluta och återkomma först efter några timmars tittande. Eller rättare sagt, så har den gjort de två senaste gångerna jag har testat men det är ju fortfarande skitdrygt :mad:

Japp sitter med en Barco Graphics 808s. Måste fixa den bara. En transistor gick åt helskotta och brände sönder rören så mitt på duken har jag alla världens färger på en area 2x2 cm. :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg