Projektarbete: Honda Ns125f (Många bilder!)

Nu äntligen börjar det roliga arbetet igen.

18 april.
Nu var det dags att montera de nyinhandlade delarna, och allt annat för den delen.
Dvs. över och undre styrlager, bussningar + innerör till sving, drivpaket.
Vi började med en ren ram och slutade med ett skelett på två hjul.
Vi upptäckte att röret i ramen till styrkronorna hade skadats lite, det övre lagret passade inte först men efter lite våld så gick det.

Dagens arbete bestod av, montering av styrlager, styrkrona, gaffel, framhjul, frambroms, största delen av elsystemet.
Sving med tillhörande delar, bakstötdämpare, bakdrev, bakhjul.

22 april.
Idag så hann vi med rätt mycket på 6-7 timmar.
Vi monterade så gott som allt som ska sitta i ramen.
Dvs., kylare, kylartank, oljetank, div. reglage, luftburk + batterihållare, bakskärm, bakdel, Motor + förgasare lyftes också in.
Vi bytte även framdrevet och kopplade ihop resten av elsystemet.
Vi började också lite med avgassystemet men vi vet inte riktigt hur vi ska göra med det då det är i relativt dåligt skick.

Vi upptäckte att lacken på ramen är riktigt dålig, man kan i princip rispa av den med en nagel, så vi lyckades så en liten lackskada vi montering av motorn.
Det värsta är ju att vi inte hinner gå tillbaka o klaga, projektet ska vara klart om typ 3 veckor.

I morgon åker vi och hämtar kåpor och tank, då kan vi förhoppningsvis också provstarta hojen.


Jaja nu kommer bilderna i vanlig ordning.


91.jpg

Vi började med en tom ram.

90.jpg

Bytte styrlager

100.jpg

Ramen fick ligga på rygg en stund.

102.jpg

Skadan i ramen.

92.jpg

Svingbussningar och innerör monterades.

101.jpg

Sving och bakdämpare monterade.

99.jpg

Jax fettade noggrant in bultarna.

97.jpg

Styrkronorna monterades.

104.jpg

Sedan gaffeln

105.jpg

Och framhjul.

94.jpg

Och styre.

95.jpg

Och frambroms.
 
103.jpg

Elsystemet var rätt så lätt monterat, tror vi.

98.jpg

El och reglage.

96.jpg

119.jpg

Dreven byttes också

118.jpg

Oljetank, kylare, bakdel, bakskärm och bakhjul monterade.

121.jpg

Kylaren har sett bättre dagar, men den gör iaf jobbet.

120.jpg
'
En styck luftburk

116.jpg

Reglagen piffades upp med lite plastförnyingsmedelgrejtyp, fungerade rätt bra.

114.jpg

Vi maskerade ramen så gott vi kunde, dock blev det ändå en liten lackskada.

113.jpg

Motorn påväg in.

111.jpg

Motorn får ingen ny lack pga tidsbrist.

110.jpg

Förgasaren klämdes dit också.
 
108.jpg

Nu är det i princip bara att slänga på tank och kåpor och köra.

115.jpg

Jag försökte putsa lite på avgassystemet.
 
Riktigt kul projekt, men lite mer puts och lack på stördämapren, kylaren (och motorn...) skulle verkligen vara behövligt. Om ni har tid över så skulle det inte vara speciellt svårt att fixa ett led bakljus och egna blinkers, vilket skulle göra mkt för utseéndet. Ska bli kul att se slutresultatet, lycka till!
 
Det var ett tag sen jag uppdaterade tråden, men nu är projektet iaf färdigt.

Jag berättar bara lite snabbt om det som har hänt sen sist.

Kåporna och tank hämtades och monterades.
Avgasysstemet slipades upp och lackades.
Fotpinnar lackerades.
Hojen kördes iväg för att få lite dekaler på sig.
Hojen hämtades och ställdes ut på skolan.

De sista bilderna nu då.

123.jpg

Nylackerade kåpor.

125.jpg

Nytt drivpaket.

126.jpg

Tanken monterad.

130.jpg

Nylackerat avgasystem.

129.jpg

Skruva skruva...

131.jpg

Cutsens fästen gjorde att hojen såg sne ut.

133.jpg

Lite café-stuk? kanske inte.

132-1.jpg

Mer skruva


4-in-1.jpg

1..2..3..4.

andreas_jonas.jpg

Vi blev rätt nöjda med resultatet, bra jobbat.

2-in1.jpg

Före och efter.
 
Ska jag vara ärlig så tyckte jag originallacken var snyggare..

Men bra jobbat! :tummenupp
 
Läckert! (Y) Riktigt bra och hårt jobbat tycker jag ;) Men som alla andra sagt, kul med ett Honda NS125f projekt, skulle va kul att se fler =)
Men än en gång fint arbete!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top