Projektarbete: Honda Ns125f (Många bilder!)

Roligt projekt. Gjorde själv samma sak med min NS en gång i tiden. Zpeppy och jag demonterade hela cykeln på mindre än en helg. Tog dock 2 månader att montera ihop sen igen iom att man var så nogran med att lacka om eller byta ut dåliga delar efter man fått tillbaks ramen från pulverlack. Hade själv också en skada på svingen så den fick jag lämna in för omsvetsning och omlackering den också. Blev pulverlack vilket inte kostade så mycket. Behandlade även fälgar, centralstöd, stöd, skjutshandtagen?, styrkronan och några andra smådetaljer. Köpte effektpipa och öppet filter men sålde hojen strax efter jag vart klar med den.
 
philsson skrev:
2645595 Roligt projekt. Gjorde själv samma sak med min NS en gång i tiden. Zpeppy och jag demonterade hela cykeln på mindre än en helg. Tog dock 2 månader att montera ihop sen igen iom att man var så nogran med att lacka om eller byta ut dåliga delar efter man fått tillbaks ramen från pulverlack. Hade själv också en skada på svingen så den fick jag lämna in för omsvetsning och omlackering den också. Blev pulverlack vilket inte kostade så mycket. Behandlade även fälgar, centralstöd, stöd, skjutshandtagen?, styrkronan och några andra smådetaljer. Köpte effektpipa och öppet filter men sålde hojen strax efter jag vart klar med den.


Kommer du ihåg hur mycket lackeringen kostade på ett ungefär?
 
Huck skrev:
2645906 Kommer du ihåg hur mycket lackeringen kostade på ett ungefär?
Tror det var 600kr för ALLT. Men jag lämnade in det privat. De ville annars ha 1500 för allt arbete.
 
philsson skrev:
2646464 Tror det var 600kr för ALLT. Men jag lämnade in det privat. De ville annars ha 1500 för allt arbete.
Det var som fan det.. Hoppas vi kan få ett någorlunda så billgit pris då!
 
Update från söndagen den 17/12

Den här gången gick det inte framåt i någon rasande takt heller.
Lackerare har jag iaf ringt till, ska ringa i morgon igen.

Arbetet bestod mest av att plocka bort lack mm.
Jag tog tag i styrkronan villket inte var det lättaste med alla kanter och skarvar.
Man skulle nog kunna lägga 100 timmar på den utan att bli helt nöjd men men...

Vi rev bort lack från div saker och slipade lite kåpor för att ge dom lite varsam behandling med spackel.

Till bilderna då.

60.jpg

Ett ovärderligt verktyg i sliparbetet!

58.jpg

Med tillhörande verktyg och slippapper.

56.jpg

Såhär blev det med sakerna i tinner.

59.jpg

Jag började att göra sprickorna lite större för att spacklet skulle bita bättre.

48.jpg

Sedan slipade vi...

57.jpg

Och slipade

52.jpg

...Och slipade

47.jpg

Sen slipade vi lite till.

53.jpg

Ett hett tips är att inte glömma en plastkåpa för länge i tinner... plasten började lösas upp.

55.jpg

Efter lite slit med en linjal som skrapa så blev den rätt okej
(Lackades också en gång efter det.)

49.jpg

Lite slipsaker som användes
 
54.jpg

Började med att slipa ner den lite.

50.jpg

Efter lite nedslipning så testade jag med Autosol och det blev rätt så bra.

51.jpg

Fick inga bra bilder på den tyvär.

61.jpg

Kåporna fick som sagt en varsam behandling med spackel.

63.jpg

Dagens poserbild blev visst på Jax den här gången också. (Jag vill också vara med! :4skrika )
 
Nuså var det dags för en uppdatering igen efter ett längre uppehåll.

I väntan på att lackeraren ska få färdigt kåpor, ram och tank någon gång så har vi inte kunnat göra så mycket.
Lackeringen skulle ta ca 2-3 var det sagt när vi lämnade in sakerna.
Nu snart två månader efter så har vi fortfarande inte fått tillbaka sakerna.
Sist vi ringde så skulle det vara färdigt på onsdag den här veckan (v11)

Men så kom vi på att vi hade endel smågrejer som skulle lackas, sagt och gjort.

Den 2a mars åkte vi till Ire Metall som så snällt lät oss använda deras bläster(maskin?).
Men också efter det här så dog arbetet ett par veckor tills igår.
Vi hade studiedag från skolan så vi tänkte lackera de resterande sakerna.

Jag gick upp i gryningen, dvs klockan 10 och åkte till Jax efter en stadig frukost.
Sedan åkte vi till Micro i anderstorp och inhandlade färg och klarlack.
Efter det så åkte vi hem till mig och gjorde i ordning för lackering i garaget.

Arbetet började med att hänga upp alla sakerna på en tvättställning med ståltråd för att sedan lacka med riktig kvallitetsfärg (Blanksvart för 69:-).
Vi hoppas att det ska hålla någorlunda med klarlack på.
Mellan varven av lackering så putsade vi ännu mer på styrkronan som vi också hade blästrat.

Dagen började lida mot sitt slut så jag fortsatte själv med lackeringen idag.

Vid nästa arbetstillfälle så har vi förhoppningsvis fått hem ram mm, och kan börja lite smått med ihopplockning.
Nya skruvar, bultar och muttrar ska också införskaffas.

Bilder har det givetvis blivit också

65.jpg

Vi åkte till Ire Metall i Gnosjö. Tack

64-1.jpg

Lastade ur sakerna.

66.jpg

Och gick loss med blästern. Hemsk maskin som man får läskiga stötar av.

78.jpg

Hemma hos mig hängde vi upp sakerna.

73.jpg

Temperaturen var lite låg i kallgaraget men det åtgärdades med lite varma vindar.

72.jpg

Kopplingshandtag.

71.jpg

Dags att gå loss med färgen.

70.jpg

Japp.

76.jpg

Sedan slipade vi igen.

69.jpg

Och igen

75.jpg

Ser bättre ut i verkligheten som vanligt.

74.jpg

Posör Huck... ehm.
 
Men vilken dålig aktivitet det är i tråden.

Men här kommer iaf en update återigen.

16 mars
Den här dagen hämtade vi ramen hos lackeraren.
Vi blev dock lite besvikna på det slarviga arbetet.
Färgen hade runnit på vissa ställen och så var det dåligt lackat på andra.
Vi väntar fortfarande på kåporna, vi hoppas verkligen att de blir bättre.

18 mars
Vi hade tänkt att börja lite smått med ihopsättning av motorcykeln, men det gick ju inte riktigt som planerat.
Vi hade givetvis inga styrlager och kunde inte sätta fast gaffel mm.
Några svinglager hade vi inte heller.
Så dagens arbete bestod i att rengöra allt och fundera på hur vi ska göra med bakdelen och skylthållare.

Vi klantade oss lite smått när vi lämnade iväg ramen.
Stressade och ville bara få iväg ramen till blästring så glömde vi att plocka bort svinglager, packboxar till svinglager, svingaxeln, en del av nedre styrlagret.
Det skulle i och för sig ändå bytas men vi hade kunnat börja med de gamla delarna så länge.

Vi ringde till Jannes Mc i Skillingaryd och beställde följande delar.
Drivpaket
Svinglager + svingaxel
Styrlager
Bromsbackar
Insugsgummi
Styrände

Dock hade dom väldigt mycket att göra så vi kan tidigast få delarna nästa vecka.
Det börjar bli lite bråttom känns det som.

Bilderna.

82.jpg

Ramen, den ser iaf bättre ut än innan

80.jpg

Svingen, utan lager...

81.jpg

Jax demonterar bakdelen

89.jpg

Gamla rostiga skruvar kan sitta rätt bra

86.jpg

Och gammal plast spricker lätt.

88.jpg

Dags att dränka allt i avfettningsmedel

85.jpg

Luftburken också

87.jpg

Oljetanken var visst inte så ren heller.
 
ni verkar ju har att göra ... går ni i 2an eller 3an ? synd att lackeraren sög betalade ni full pris ? va ska det bli för färg på kåporna ?
 
Najs projekt, det ser jävligt kul ut fast det är nog lite jobbigt också hehe. Fan viken go känsla när du tar första åkturen på den!^^. Den kommer ju att gå asbra efter detta
 
ni verkar ju har att göra ... går ni i 2an eller 3an ? synd att lackeraren sög betalade ni full pris ? va ska det bli för färg på kåporna ?


Vi går tredje året teknik.

Jo det är lite trist att han inte kan göra ett riktigt jobb, det har ju tagit väldigt lång tid också.
Vi har inte fått några priser än, vi får det när vi hämtar kåporna och tanken.

Grundfärgen blir ljusgrå/blågrå men sen kommer täckande dekaler över stora delar.
 
Vi går tredje året teknik.

Jo det är lite trist att han inte kan göra ett riktigt jobb, det har ju tagit väldigt lång tid också.
Vi har inte fått några priser än, vi får det när vi hämtar kåporna och tanken.

Grundfärgen blir ljusgrå/blågrå men sen kommer täckande dekaler över stora delar.

ok då måste den vara klar innan sommaren...

ska bli kul att se hur skrälet blir ska ni göra något med motorn ?
 
ok då måste den vara klar innan sommaren...

ska bli kul att se hur skrälet blir ska ni göra något med motorn ?


Japp det är inte långt kvar nu.
Motorn renoverade vi i förra vintern så den ingår inte i projektet.
Budgeten räcker inte till för att trimma den ändå så.
 
2835883 ok då måste den vara klar innan sommaren...

ska bli kul att se hur skrälet blir ska ni göra något med motorn ?
Det beror på vad som menas med att "göra något med den".
Den är i princip helrenoverad och har gått ca 150 mil på ny kolv och allt vad det innebär. Det enda som jag ser behöver göras på motorn är kanske lite skönhetshöjande med hjälp av färg.

Edit: Huck vet, och han hann före
 
Glömm nu inte att rengöra gängor o infästningar efter lacken.
 
Shit, att ni orkar. Framförallt att handslipa allt, jag hade skickat in varenda metallbit i blästern.
 
2872796 Shit, att ni orkar. Framförallt att handslipa allt, jag hade skickat in varenda metallbit i blästern.
Jag hänvisar till inlägg nr. 27, där det faktiskt står att vi varit på de flesta metallbitarna med blästern :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top