Projektarbete: Honda Ns125f (Många bilder!)

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Nu var det äntligen dags att sätta igång med vårat projektarbete som ska vara klart till våren.

Vi (Jag och Jax) gick och funderade lite på vad tusan vi skulle göra som projektarbete.
Då kom vi på att Jax hoj var i rätt urselt skick så varför inte rusta upp den?
Lättare sagt än gjort men vi ska göra vårat bästa :gnissla

Utgångsobjektet är som sagt en Honda ns125f årsmodell 1986.
1.jpg



Det som är tänkt att göras är
1. Riva ner hela hojen och rengöra och byta ut defekta delar.
2. Reparera och lacka om ram/kåpor/tank/gaffel mm.
3. Tillverka nya styrändar/fotpinnar/bromspinne/växelpinne/kedjeskydd.
4. Rensa upp bakdelen
5. Nya blinkers och speglar (om pengar finns)
6. Byta drivpaket
7... "mer kommer förmodligen"

Lackeringen kommer att sponsras av Mattssons i Anderstorp AB.
Detta resulterar i att det kommer vara en "Mattssons-hoj" med dekaler och allt det innebär.
Villket är helt okej då Jax's far som är anställd på mattssons förmodligen ska köpa den efter att projektet är avslutat.
Grejen är att vi vill komma undan så billigt som möjligt, alltså att gå plus minus noll.

Nu till själva arbetet.
Idag har vi lagt ca 4 timmar på demontering av motorcykeln villket har sina små motgångar men det flöt på relativt bra.

Kom gärna med ideer, förslag och åsiker på vad som helst :tummenupp

Och ja, det ÄR manligt att använda handskar när man mekar.
Dagens bilder:

19.jpg

Ett arbetsbord införskaffades.

6.jpg

Vi rev bort alla kåpor och tank till att börja med sedan följde motorn med av bara farten.

3.jpg

Kåpor och div. skräp på arbetsbordet

2.jpg

Såhär kan det se ut när man inte tvättar hojen på halva sommaren (JAX!)

10.jpg

Oh no! den blöder!

18.jpg

Och orkar man inte vänta på att oljan ska rinna ut så kan man göra såhär.
Obs mogna ljud uppstår och eventuella falsett-skratt kan uppkomma.

14.jpg

Drivpaketet hade sett sina bästa dagar för länge länge sedan.

9.jpg

Kylaren också men den får nog vara som den är, dock efter en rejäl rengöring.

5.jpg

Gaffeln satt fast måttligt men med vilja våld och ehm.. 5-56 så löser sig allt.

mer bilder kommer...
 
Last edited:
4.jpg

En styck haltande Ns125f

8.jpg

Bromspinnen ska inte se ut så! det är säkert.:va

11.jpg

Inte vaddennuheter heller, satans vibrationer som ska skaka sönder allt.

12.jpg

Nämnde jag vibrationerna?

16.jpg

Elsystemet tar vi tag i sist, det är verkligen inget jag ser fram emot.

17.jpg

Dags att byta ut den trogna silvertejpen mot lagade fästen.

7.jpg

Ångorna i garaget kan få vem som helst att bli galen :crash

15.jpg

Jax känner sig outlaw med sin kedja. Don't fuck with this guy! :smasha

13.jpg

Buga för er allsmäktige 5-56!
 
Om någon undrar varför bilderna är suddiga i mitten så beror det på en fettfläck på linsen som, just precis blivit borttagen.. Alltså betyder det bätter bilder nästa omgång =)
 
Ser ju bra ut grabbar, sitter och letar för fullt efter en hoj till mitt projekt arbete, dock en med lite större motor. Fixa nu till den där runda baken lite bara så ska ni se att det blir super bra.
 
Okej eftersom att arbetet först fortsätter på lördag så har jag inga direkta nyheter.

Men ja kan ju alltid slänga upp en bild jag knåpade ihop i Flash för nån månad sen, finns mycket kvar att göra på den men jag orkade inte mer :näsblod

anyway.
Flashnsf.jpg
 
Intressant att se!
Spännande att få följa!
Ni verkar hinna med en hel del/timme samt hålla god ordning - bra!
Den negativa attityden mot det elektriska får ni arbeta bort om ni inte skall hålla er till splitternya mc i framtiden - en del fysikstudier (gymnasienivå räcker gott) + rutin på mätning och analys är allt som behövs sedan är ni fenor på det med.
Lycka till med allt!
 
Haft en exakt lika dan hojj om det nu inte är den. Min första kärlek o frihet. Lycka till grabbar.
 
Roligt att se att så många är intresserade av ett 125:a bygge. =)

Förresten, någon som har något bra tips på lackerare omkring Jönköpingsområdet?

//Jaxo
 
Så nu kommer en update från gårdagen.

Vi fortsatte med att plocka ner resten av hojen.
Sving, fotpinnar, elsystem mm.
Elsystemet var betydligt lättare än vad jag trodde, puh!

Vi hann också med att byta olja och packning i det ena gaffelbenet.
Det var rätt så klibbigt om man säger så.

Nästa gång så blir det till att rengöra allt.
Framförallt det som ska iväg på lackering.

Lite bilder då.

23.jpg

Luftburken var inte det lättaste att få ut, särskillt när vi inte fick loss skruven som höll fast batterihållaren.

35.jpg

Öhlins någon? =P

32.jpg

Hur i helsike ska vi reda ut det här fågelboet?

31.jpg

Ja vet, vi lossar bara allt från ramen och hänger upp på väggen så länge.

20.jpg

Som allt annat då dvs.

21.jpg

Vi tänkte ta en bild som visar lite hur rostigt och hackig svingen var, men det syns lite dåligt pga all smuts

22.jpg

Tur att vi tog bild på endel sladdar innan vi lossade dom.

24.jpg

Och så kom vi på att det är bäst att hålla lite ordning på alla jäkla skruvar.
Vad är då bättre än ett par hundra plastpåsar.

34.jpg

Dags att byta lager kanske?

30.jpg

Styrkronan är en av tusen saker som ska få smaka på lite Autosol.
 
27.jpg

Nu var det dags att byta olja och packningar i gaffelbenen.

28.jpg

Jag tror inte att oljan ska se ut sådär :va

26.jpg

Det var ju som sagt rätt så kladdigt

25.jpg

Fjäder och alla delar rengjordes såklart innan den nya oljan åkte i.

33.jpg

Jax drömmer sig bort till en kurvig landsväg, eller?

29.jpg

Och jag, Huck, försöker se stark ut :tungan
 
Vackert!

har ni bestämt nån special stil hojen ska byggas i? Lika kul att bygga om hojen rejält i samma femma som ni ändå river så mycket. Streetfighter, race, cafe stuket??

Fixa sen en redig pipa med kort ljuddämpare så upplevs ju hela hojen om inte annat som mer "rejs".
 
<micke> skrev:
2629973 Vackert!

har ni bestämt nån special stil hojen ska byggas i? Lika kul att bygga om hojen rejält i samma femma som ni ändå river så mycket. Streetfighter, race, cafe stuket??

Fixa sen en redig pipa med kort ljuddämpare så upplevs ju hela hojen om inte annat som mer "rejs".
Det svåra med att bygga om är att det kostar väl endel pengar. Våar pengar räcker förhoppningsvis till lackering och byte av extremt dåliga delar så som drivpaket, etc.
Men visst skulle lackering och sådant inte kosta skjortan skulle man ju kunna tänka sig att försöka hitt nytt avgassystem och ny framkåpa t.ex.
Ni får gärna komma med tips på hur man snyggar till saker utan att det egentligen kostar något alls =)

//Jaxo
 
Blir ju nostalgisk... Det finns hopp min hoj var i samma skick som er innan jag rev ner den...
 

Bifogat

  • street.jpg
    street.jpg
    57.5 KB · Visningar: 219
Dags för en liten update!

Idag så fortsatte arbetet, dock med mindre framsteg än innan.
Vi har fortfarande inte fixat någon lackerare

Men lite hann vi med iaf.
Först åkte vi till Micro i anderstorp för att inhandla Autosol, avfettningsmedel och en tvättsvamp

Rengöring av ramen och kåporna, och självklart så insåg vi att vi hade missat att tvätta endel saker när vi redan hade plockat ihop högtryckstvätten så det blir mer nästa gång.
Och så bytte vi packbox och olja i det andra gaffelbenet.
Sist så förberedde vi div delar för lackering med.. avlackering?
Ja vi slängde delarna i en bunke med tinner där de får ligga tills nästa gång.

Nästa projekttid ska vi börja laga och spackla alla trasiga kåpor, och tills dess MÅSTE vi snackat med en lackerare.

Det känns lite tungt att fortsätta ibland när det inte går frammåt speciellt mycket.
Men men.. vi får väl se till att förbereda oss lite bättre till nästa gång.

Jag satt och funderade lite på hur lång tid det skulle ta att få ihop 100 timmar i den här takten.
Detta är tredje gången med själva arbetet.
dvs ca 4-5 timmar per gång och vecka.
Det blir i runda slängar 20 veckor till med arbete.
Sen går det ju bort vissa veckor där vi inte arbetar alls med projektet.
Timmarna får vi ihop lätt med allt arbete med själva hojen och allt runt men är tiden tillräcklig?
Nej det är nog bäst att höja tempot kanske, om rapport mm. ska bli färdigt också.



Mycket bilder blev det inte heller men här kommer några iaf.

36.jpg

En av delarna som skulle "avlackeras"

37.jpg

Övre styrkronan och styrändarna i tinnerbad.

38.jpg

Övre styrkronan som ska poleras så gott det går.

41.jpg

Ramen fick ett bad med avfettningsmedel, visst är vi miljömedvetna? :rolleyes:

39.jpg

Sen gick vi lös på den med högtryckstvätten

46.jpg

Det fick visst lacken att lossna endel men gör iofs inget.

40.jpg

Kåporna fick samma sköna behandling som ramen.

44.jpg

Fastrostade låsringar är inget att leka med.

43.jpg

Oljan i detta benet såg betydligt bättre ut då förra ägaren endast hade bytt packbox i ena benet.

45.jpg

Utrustningen som inhandlades idag.

42.jpg

Dagens poserbild är på, just det, JAX!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top