Projektarbete, förbättra motorcykel

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Har ett projektarbete i skolan och läraren föreslog att jag skulle förbättre något till motorcykel
eftersom jag har det intresset.

Men jag har inte en aning om vad jag kan göra.

Förbättringen får kostar ca 100kr av skolan
och sen kan jag lägga till själv.. men max några hundringar.

och för er som inte förstod det, jag pratar inte om mirakel,
bara någon liten förbättring. t ex förbättra ljuset så att det ser ut som en bred bil..
hähä nä men ni förstår hoppas jag.

Några idéer? :)
 
Oddjob skrev:
2418566 Har ett projektarbete i skolan och läraren föreslog att jag skulle förbättre något till motorcykel
eftersom jag har det intresset.

Men jag har inte en aning om vad jag kan göra.

Förbättringen får kostar ca 100kr av skolan
och sen kan jag lägga till själv.. men max några hundringar.

och för er som inte förstod det, jag pratar inte om mirakel,
bara någon liten förbättring. t ex förbättra ljuset så att det ser ut som en bred bil..
hähä nä men ni förstår hoppas jag.

Några idéer? :)

Gör en infällbar tratt så man slipper slabba bensin över tanken :va

björn
 
Pung varmare i sadeln?


Direkt nitrox insprutning?
 
är hundringen ett problem?
jag menar, måste det vara en fungerande grej, duger inte en mockup eller en skiss?
 
fixa nått som gör att inte stödet sjunker ner i löst underlag utan att vara fult och ivägen när man skall parkera på tex asfalt , fixa nått som är eftermonterbart som gör att blinkersen inte blinkar vidare efter utfört uppdrag.
 
Ett stöd med utfällbara tår eller en extra fot.

Jag ser lite av en fågelfot (3 spretiga tår) framför mig som fungarar lite som ett paraply eller är ledat på nått sätt....
 
Varför inte ett "tick-tick" relä som det finns i bilen till blinkersen så man slipper glömma den på.
 
Fredde Meck skrev:
2418619 Varför inte ett "tick-tick" relä som det finns i bilen till blinkersen så man slipper glömma den på.

då får den nog ticka rätt så högt om man ska höra det... :)
 
Oddjob skrev:
2418566 Har ett projektarbete i skolan och läraren föreslog att jag skulle förbättre något till motorcykel
eftersom jag har det intresset.

Men jag har inte en aning om vad jag kan göra.

Förbättringen får kostar ca 100kr av skolan
och sen kan jag lägga till själv.. men max några hundringar.

och för er som inte förstod det, jag pratar inte om mirakel,
bara någon liten förbättring. t ex förbättra ljuset så att det ser ut som en bred bil..
hähä nä men ni förstår hoppas jag.

Några idéer? :)

Det är det där med FÖRBÄTTRING som är grejen...

-Montera värmehandtag så säsongen blir längre?
-Lära dig lufta bromsar och byta bromsvätska på ett korrekt sätt?
-Göra en total översyn av framgaffeln (byta dämpolja och packboxar + göra optimal setup på oljenivån) + ta isär, rengöra, mäta upp, smörja och återmontera styrlagren?
-Göra en total översyn av bakfjädring + svinglager?
-Minska spänningsfall i framlyset genom montering av relä?
-Göra en totalkoll av allt som har med laddning (generatorns output, regulatorns funktion, likriktare, batteri, kablage, mm)?
-Setup av fjädring med hjälp av Öhlins fina hemsida?
-Utvärdering av fjädringssetup + olika däckstryck?

Ovanstående är i alla fall några exempel på nytta OCH nöje...
 
Paser skrev:
2418623 då får den nog ticka rätt så högt om man ska höra det... :)

Jag valde också mc, miljö, bensin etc som projektarbete. Var riktigt spännande, men intresset härifrån var inte det största direkt :(

Infällbar tratt låter som en superide! :tummenupp
 
Ponrus_J skrev:
2418634 tick-tick finns redan på motorcyklar :fakta

Jo de borde det ju finnas annars så blinkar skiten inte .... men det vore väl smutt att slippa stänga av skiten .. vet att BMW har nått sånt .. så en eftermonterbar varriant borde ju vara en höjdare
 
Något som gör att inte backspegeln skakar så förbannat. Eller en numerplåt som åker upp automatiskt när det går på tok för fort:tungan . Det är vad jag vill ha i julklapp.:tomten
 
borde man inte kunna montera en gyrometer eller va de nu heter så man helt enkelt skulle kunna ställa ifrån sig MCn helt utan stöd.. nån som fattar?..
 
Någon sa hastighetsskylt som fälls upp när det går fort.

Har läst förr om någon som hade en skylt han fällde upp med en knapp.
något sånt kan man ju göra.

ska fundera vidare på det :P


G-L.. jag kan serva hojen :rolleyes:
jag ska TILLVERKA saker, t ex En annan design på framhjulet
eller byta ut hastighetsmätaren till en egen bättre.

bara exempel..
 
björn.e skrev:
2418573 Gör en infällbar tratt så man slipper slabba bensin över tanken :va
Där sa du banne mig något. Man skulle kunna göra något liknande ett motljusskydd till en kamera. En gummitratt som ligger under tanklocket och som man sedan kan fälla upp när man ska tanka.

00093358abb.jpg


Känner jag mig nog kreativ så kan jag återkomma med bilder av min hoj och ett motljusskydd runt tankhålet inatt. :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top