Projekt XN85 no cash turbosnurr

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

För att göra en lång historia kort har jag och grabbarna i klubben kommit över en gammal Suzuki XN 85a från 83.
Skicket är minst sagt patinerad då den har legat i en skrothög på sidan i ca 20 år. Tanken var sönderrostad, men i övrigt komplett.
Efter lite övertalning lyckades vi mot alla ods få liv i den gamla spisen. Helt jävla otroligt! Målsättningen nu är att med i princip obefintlig budget, men med mycket hjärta se vad den lilla turbogrisen kan prestera på stroppen.

Mycket bättre utgångspunkter finns, men är knappast lika utmanande.
Original levererar den lilla motorn 85 på veven, inte mycket att skryta med :) Realistiskt sett är väl låga 11or en första målsättning.

Har letar runt lite för att hitta lite info kring trim av denna lilla spis, men urvalet är klart begränsat. Någon med erfarenhet kring denna gamla springare?
 
http://www.turbomotorcycles.org/TMIOA/Bike_Suzuki_XN85D.html

http://www.picsearch.com/pictures/Vehicles/Motorcycles/Suzuki Motorcycles/Suzuki XN85.html

http://web.archive.org/web/20090217192825/http://xn85turbo.com/index.html

Det går tyvärr inte höja laddtrycket märkbart i standardskick då det styrs av tändningsboxen. Du är låst till 12 eller om det var 14 man kunde få med lite mickel. Boxen är så gammal att den är hårdvarukodad vilket betyder att du i princip måste lokalisera och löda om kretsen som styr... Å då måste man på nåt vis få till tändkurvan samtidigt...

Utan budget kan man i princip få lite bättre spooltid genom att kasta ljuddämparen och locket på luftfilterburken samtidigt som man monterar öppet filter. Lite motstånd i tåtarna till temp-mätaren ger fetare blandning och sedan får man lätta skrotet så mycket det går bara.

Kolla att inte utblåset från turbon kollapsat invändigt, det är dubbelväggigt rör och innerröret har en benägenhet att rosta sönder. Då blir den ännu tröttare... Wastegate har en förmåga att rosta fast, får man igång den som den ska fungera kan man sen experimentera med att belasta den med en fjäder för att få lite, lite högre laddtryck.

Plugga anti-dive-skräpet i gaffeln. Bättre bromsar och vettig funktion går att få med bättre olja och fjädrar i gaffeln.

Lite så...

1-XN85 på gelleråsen.jpg

Edit: Har sett en XN105 på Sviestad en gång, och pratat med ägaren. Men den var det lite budget på med Garrett-snurra och annat. Fortfarande bara strax över original laddtryck dock :gnissla
 
Last edited:
Det går tyvärr inte höja laddtrycket märkbart i standardskick då det styrs av tändningsboxen. Du är låst till 12 eller om det var 14 man kunde få med lite mickel. Boxen är så gammal att den är hårdvarukodad vilket betyder att du i princip måste lokalisera och löda om kretsen som styr... Å då måste man på nåt vis få till tändkurvan samtidigt...

Utan budget kan man i princip få lite bättre spooltid genom att kasta ljuddämparen och locket på luftfilterburken samtidigt som man monterar öppet filter. Lite motstånd i tåtarna till temp-mätaren ger fetare blandning och sedan får man lätta skrotet så mycket det går bara.

Kolla att inte utblåset från turbon kollapsat invändigt, det är dubbelväggigt rör och innerröret har en benägenhet att rosta sönder. Då blir den ännu tröttare... Wastegate har en förmåga att rosta fast, får man igång den som den ska fungera kan man sen experimentera med att belasta den med en fjäder för att få lite, lite högre laddtryck.

Intercooler är nog en bra ide då.
Sen borde de väl gå att lura motorstyrningen lite via trycksensorn?
 
Tack för tipsen!
Skall försöka läsa mig till lite mer innan vinkelslipen kommer fram.
Lite bilder från premiäruppstarten. Ingen vacker historia, än.. :rolleyes:
Som liten notis kan sägas att däcken var lika hårda som hockeypuckar, bokstavligt talat.
 

Bifogat

  • _20120921_3106Panzaa_960.JPG
    _20120921_3106Panzaa_960.JPG
    69.5 KB · Visningar: 469
  • _20120921_3109Panzaa_961.JPG
    _20120921_3109Panzaa_961.JPG
    85.2 KB · Visningar: 435
  • _20120921_3110Panzaa_962.JPG
    _20120921_3110Panzaa_962.JPG
    85.7 KB · Visningar: 442
  • _20120921_3111Panzaa_963.JPG
    _20120921_3111Panzaa_963.JPG
    88.2 KB · Visningar: 441
Tack för tipsen!
Skall försöka läsa mig till lite mer innan vinkelslipen kommer fram.
Lite bilder från premiäruppstarten. Ingen vacker historia, än.. :rolleyes:
Som liten notis kan sägas att däcken var lika hårda som hockeypuckar, bokstavligt talat.

Fasiken, en sån har jag ju stående i brorsans garage. Den hade jag glömt bort. Denna tråden sk bli intressant att följa.
Kanske är dags att få loss tummarna och fix till den. Har för mig att den bara tillverkades i 17-1800 ex.

Finns ganska mycket info att hitta på nätet har jag för mig, även om det var många år sedan jag sökte efter den senast.
 
Som liten notis kan sägas att däcken var lika hårda som hockeypuckar, bokstavligt talat.
Evighetsdäck.
Hade sådanna på en hoj jag köpte. Tänkte bränna upp dem i en burnis. Efter en bra stund på maxvarv så får man den här krypande känslan att man kommer att ha sönder hojen man köpt och man slutar spinna.
Då har gummit knappt ruggat upp sig på ytan på däckdjävlarna.
Det blev däckbyte utan att de brändes upp.
 
Har för mig att den bara tillverkades i 17-1800 ex.
Inte ens det faktiskt, antingen 1200 eller 1500, kommer inte riktigt ihåg.

Ett annat hinder i trimningen är ju att motorn är ett hopplock. I princip dock en gammal borrad 8-ventils GS.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/
 
Last edited:
Inte ens det faktiskt, antingen 1200 eller 1500, kommer inte riktigt ihåg.

Ett annat hinder i trimningen är ju att motorn är ett hopplock. I princip dock en gammal borrad 8-ventils GS.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Jaha, då fick man något att pyssla med en söndagskväll, istället för att sova:)

1153 ex byggda. Inte den mest byggda hojen genom tiderna.
Hittade en som fått ut 118 hk:

http://www.turbomotorcycles.org/TMIOA/People_RobertMitchell.html

Edit: Tvåa där såg jag.
 
Last edited:
1153 ex byggda. Inte den mest byggda hojen genom tiderna.
Hittade en som fått ut 118 hk:

http://www.turbomotorcycles.org/TMIOA/People_RobertMitchell.html

Edit: Tvåa där såg jag.
Så var det, borde jag kommit ihåg. Har ju ändå gjort en websajt om hojen... för 10 år sen :rolleyes:

Runt 800 av dem såldes i USA, inte så många kvar till oss andra.

Den där med lite vettig effekt var ju knappast No Cash dock... Men ball!

/skrivet på jävligt litet tangentbord/
 
Synd att kopplingschemat inte fanns kvar (bilderna) för att koppla förbi hårdvarukodningen av laddtrycksbegränsningen.
Vad är det som "talar om" för tändboxen vad aktuellt laddtryck är? Måste väl gå att lura på något sätt? Finns det även en varvtalsbegränsningen i tändboxen?

Jag har inga illusioner om att få 200 pållar på slangen, mest kul att se vad vi kan klämma ur denna gamla hoj. Hur som haver så räddade vi den från en säker död i skrothögen.
 
På höger sida, mitt på stora gummiröret som är trycksatt sitter en liten anslutning. Den leder till en liten plåtburk som känner av övertrycket.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/
 
Ja, boxen styr allt mha ett antal givare. Bland annat en stor kloss vid luftburken.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/
 
Synd att turboeran kom lite för tidigt för sitt eget bästa, tekniken levde inte riktigt upp till hypen. Man förstår att den lades ner när 750:n gav samma effekt på samma vikt.
 
Prata lite med Kim som har garaget under MC varuhuset Han har en just sådan MC

Jag svetsade rör till den för många år sedan ( turbobyte ) Larsson brukar va där å springa , Han känner du väl?
 
Jajemen Peter, Larzon känner jag :)
Även Lasse Gladh tipsade mig om Kim när jag surrade med honom på telefunken häromdagen.
Låter som att ett besök är nära förestående!
 
Japp gå dit å Hjälp han med Microskutt styrsystemet han har monterat så han kan komma å bänka:banana
 
Inte mycket har hänt sedan sist frånsett att jag fick möjlighet att snacka med Kim över en bägare kall pilsner på Lasse Gladhs partaj för en vecka sedan. Fanns tydligen mer potential i denna gamla holk än vad jag hade kunnat ana. Prio 1 just nu är att försöka få ordning på bränsletillförseln med original soppapump etc. En ordentlig rensning av bränslesystemet är på sin plats.

Vidare känns en radikal bantningskur aktuell. Enligt Kim väger framgaffel och bakfjädring som ett mindre kärnkraftverk.. Steloperation och en nyare framgaffel kanske?
 
Du vet nu att 200 häst ska inte vara nått problem...ler
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top