HanneZ
Guest
ni missade de där me o ta av svänghjulet, läste på bikeproject ett de va de som va svårast!?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.


HanneZ skrev:ni missade de där me o ta av svänghjulet, läste på bikeproject ett de va de som va svårast!?!
soppatorsken skrev:Nå, blir det nån fortsättning eller?
Swedie skrev:Härliga arbetskläder!
såhär ska det se ut![]()
Söder skrev:Funkar klockrent!
Ska ni ändå slipa så är det ju helt klart att rekomendera att "cutta" dreven på en gång.
hp skrev:Vad kommer hela renoveringen att kosta på ett ungefär. Nu menar jag materialkostnad och inte arbetskostnad.
Silwer skrev:lossandet av svänghjulet är tydligen det mest kritiska på alltihop.
Kul med bilder på det hela iaf, som sagt det där blir mna säkert tvungen att utföra förr eller senare.
Försök redan nu ta bort svänghjulet, då detta kan vara det svåraste i hela jobbet. Börja med att skruva bort generatorkåpan. Svänghjulsbulten kan sitta hårt, men öppnas lättast med tryckluftsdriven muttermaskin. Även om det kanske inte är det allra lämpligaste så lägg i ettans växel och häng på bakbromsen som mothåll, alternativt använd Yamahas "Rotor Holding Tool", nr 90890-01235. Dags att försöka ta av svänghjulet. Är du osäker alternativt en otursförföljd oförmåga, ta det säkra före det osäkra och låt en verkstad ta bort det - ett haveri kan resultera i allt från ett trasigt svänghjul (~3000 kronor) till krokig vevaxel och obrukbar motor. Svänghjulet tas bort genom att hålla fast svänghjulet enligt ovan och sen skruva i en "Rotor Pulling Tool" (Yamaha nr. 90890-01080, ca 120 kronor) - en bult som är rundad i änden och som vid iskruvande pressar av hjulet från vevaxeltappen. Det är dock inte bara att "skruva i bulten" - oftast sitter det rejält. Risken att förstöra svänghjulet har någon mekaniker uppskattat till ungefär 40%... Använd helst Yamahas originalverktyg och muttermaskin. Om det uppstår skador på svänghjulet MÅSTE det åtminstone balanseras.
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |