Projekt Suzuki GSXR 750RR -00

Varför bakbroms?

Blir att gå över hojen på samma sätt som när jag byggde racebil.

1: Behövs delen inte (demontera den)
2: Behövs delen: 1: lätta den eller 2: byt ut den mot lättare.

Går man igenom hela maskinen på detta sätt finns det många gram att plocka
på alla möjliga ställen.
 
Lite felsökning av oljeläckaget, det var ju givetvis tätningen till kopplings pinnen som läckte.
Den måste bytas inifrån. Det innebär om man inte vill ta till div gettofixar att motorn måste ur ramen av med div kåpor av med oljetråget sen av med underdelen av vevhuset för att byta tätningen.
 

Jo lite tråkigt är det helt klart men har ju andra hojar
att åka på så man få trösta sig med det :)

Dock så fördröjs arbetat av slö leverantör samt att DHL låtit ett paket med
delar ligga på sin terminal i Amsterdam i 12 dagar utan åtgärd innan jag kontaktade dom suck...
Leverans etiketten hade varit dålig så den hade tydligen hamnat på nån hylla "vi gör det när vi får tid nån gång" :mad:
 
Tänk att det kan hjälpa med lite tjat. Ett DHL paket damp ner idag.
Då tidigare ägare demonterat kylfläkten köpte jag en för att se vad den
vägde samt att ha alla originaldelar. Men det var ett tungt as till fläkt
tillverkad helt i metall förutom själva fläkten vägde den 978g

Så nu är maskinen nere på 173,7kg (186,83Kg fulltankad) dvs -6,4Kg
 
Har inte plöjt igenom hela tråden men hur ska du göra med fälgar? Där finns mycket vikt att spara som dessutom tydligt märks när man kör.
 
Har inte plöjt igenom hela tråden men hur ska du göra med fälgar? Där finns mycket vikt att spara som dessutom tydligt märks när man kör.
Ett set kolfiberhjul från BST hade ju varit trevligt dock har dom en allt för väl tilltagen prislapp för detta bygge tyvärr. Dock ska det finnas lättare hjul från nyare maskiner inom GSXR serien. Får se vad man kan hitta. Hade varit trevligt att kunna spara in 0,5-1kg per hjul.
 
När du ändå pratar hjul. Är det någon skillnad mellan olika däck tillverkare? Väger något däck mindre än något annat?
 
Ett set kolfiberhjul från BST hade ju varit trevligt dock har dom en allt för väl tilltagen prislapp för detta bygge tyvärr. Dock ska det finnas lättare hjul från nyare maskiner inom GSXR serien. Får se vad man kan hitta. Hade varit trevligt att kunna spara in 0,5-1kg per hjul.

Aluminiumfälgar frästa ur ett stycke gör stora skillnad de med. Slog till på en uppsättning till en gammal retta jag hade mest för att dom såg tuffa ut med det blev en helt annan hoj att köra med dom.
 
Även skruvandet idag har resulterat i reducerad vikt.

Först bytte jag ut broms & kopplingsgrepp då endast mitt bromsgrepp var justerbart.
Detta aderade dock 11gram :näsblod
IMG_0620 (2).JPG

Broms & kopplingsgrepp på plats.
IMG_0621.jpg
IMG_0623.jpg

Bytte sen ut original bromsslangar till lite bättre slangar. Original vägde 387g nya vägde 203g besparing på 184g.
IMG_0624.JPG

Sen var det dax för byte till annan stötdämpare som kommer från en GSXR750 K6/K7.
Här skiljde det en del i vikt, den gamla vägde 3123g medan den nyare vägde 2761g besparing 362g
IMG_0640.JPG

Uppallad så att stötdämparen är avlastad.

IMG_0638.JPG

Nya dämparen på plats.
IMG_0641.JPG

Dagen viktbesparing:

Bromsslangar: -184g
Stötdämpare: -362g
Broms & kopplingsgrepp +11g

Summa dagens lättning: -535 gram

Så nu är maskinen nere på 173,165kg (186,295Kg fulltankad) dvs -6,935Kg
 
Last edited:
Vet du om det kan fjädra ihop tillräckligt bak utan att gasbehållaren tar i svingen? Det ser tajt ut.
 
Väntar fortfarande på en cuts för att kunna få klart bakdelen & ombyggnaden till enkelsits.

Roade mig med att väga lite saker som inte kommer återmonteras.

- Låset till passagerarsits: -218g
- Passagerarsits: -929g
- Förarsits: -720g
- Original platsen baktill: -882g
-Lättning bakram: -122g (påbörjad lättning)

Summa: 2871g - vad singelcuts & sitsstoppning väger.
 
Även skruvandet idag har resulterat i reducerad vikt.

Först bytte jag ut broms & kopplingsgrepp då endast mitt bromsgrepp var justerbart.
Detta aderade dock 11gram :näsblod
View attachment 454517

Broms & kopplingsgrepp på plats.
View attachment 454522
View attachment 454523

Bytte sen ut original bromsslangar till lite bättre slangar. Original vägde 387g nya vägde 203g besparing på 184g.
View attachment 454518

Sen var det dax för byte till annan stötdämpare som kommer från en GSXR750 K6/K7.
Här skiljde det en del i vikt, den gamla vägde 3123g medan den nyare vägde 2761g besparing 362g
View attachment 454519

Uppallad så att stötdämparen är avlastad.

View attachment 454520

Nya dämparen på plats.
View attachment 454521

Dagen viktbesparing:

Bromsslangar: -184g
Stötdämpare: -362g
Broms & kopplingsgrepp +11g

Summa dagens lättning: -535 gram

Så nu är maskinen nere på 173,165kg (186,295Kg fulltankad) dvs -6,935Kg

- Nu är du bara 1 kilo ifrån min CBR929RR : )
Jag har iof inte börjat lätta den ännu, men ändå.
 
- Nu är du bara 1 kilo ifrån min CBR929RR : )
Jag har iof inte börjat lätta den ännu, men ändå.

Går du efter uppmätt vikt eller regbeviset min väger 180Kg tjänstevikt enligt regbeviset
vilket är drygt 13kg från verkligheten dvs dom har vägt cykeln utan bensin.

Följande uppgifter har jag hittat på CBR929 183,7Kg utan bensin(196,9Kg fulltankad)
 

Vikt fulltankad stämmer ju hyfsat på dom sidorna men torrvikten är ju oftast helt åt pipan
då leverantörerna väger cyklarna utan:

-Motorolja
-Kylvätska
-Bromsvätska
-Batteri
-Däck
-Bromsbelägg

Min cykel har bara torrvik angiven hos motorcyclespecs & den är 166kg

Kika här istället cycleworld har vägt cyklarna med respektive utan bensin.
https://www.cycleworld.com/sport-rider/tech/sportbike-weights-and-measurements/

Honda CBR 929 -2000 Utan bensin 183,7Kg med bensin 196,9Kg
Suzuki GSXR 750 -2000 Utan bensin 180,1Kg med bensin 193,2Kg :banana
 
Vikt fulltankad stämmer ju hyfsat på dom sidorna men torrvikten är ju oftast helt åt pipan
då leverantörerna väger cyklarna utan:

-Motorolja
-Kylvätska
-Bromsvätska
-Batteri
-Däck
-Bromsbelägg

Min cykel har bara torrvik angiven hos motorcyclespecs & den är 166kg

Kika här istället cycleworld har vägt cyklarna med respektive utan bensin.
https://www.cycleworld.com/sport-rider/tech/sportbike-weights-and-measurements/

Honda CBR 929 -2000 Utan bensin 183,7Kg med bensin 196,9Kg
Suzuki GSXR 750 -2000 Utan bensin 180,1Kg med bensin 193,2Kg :banana

- Ja du vinner tävlingen. Vi säger att den obantad väger 192 kg fulltankad då istället : )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top