Projekt: Rensning och modifiering av KLR Motard

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Hej hopp

Efter att han fixat motard-kit till KLR:en förra sommaren bestämde jag mig direkt för att allt onödigt tjafs på hojjen måste bort, sagt och gjort. Denna vinter har tillbringats lite till och från i garaget för att rensa bort allt onödigt krims krams (blev en hel del).

Men som alltid annars när man börjar i med nånting så får man massa dumma idéer på vägen :3freak Det som från början bara var tänkt som lite rensning blev snabbt en mer omfattande ombyggnad av bakdelen samt att jag bestämde mig för att dra om avgassystemet.

För att få eget utseende på KLR:en bestämde jag mig för att få bort avgassystemet från bakända helt, där dom flesta andra motarder har det. Lösningen blev att försöka dra ner allt under motorn och fästa ljuddämparen där, som Buell har på sina hojjar.

Köpte en bakram på skroten som jag satte rondellen i och började kapa bort allt onödigt, sen kortades ramen av för att passa bättre efter sadeln nu när sidokåporna var bortkastade :)

Snubblade över ett 2-kolvs Brembo ok som jag ska försöka fixa som bakbroms, ska försöka få dit den imorgon och se hur det blir :)

Är några bilder med lite olika provningar av innerskärm och bakskärm :D Är inget klart hur det ska se ut exakt, men man försöker ju testa lite olika saker för att hitta den man tycker bäst om :tuttar

Kom gärna med synpunkter, tror inte på att många gillar mitt bygge men det är ju jag som ska gilla hojjen :tungan
 

Bifogat

  • PICT0081.jpg
    PICT0081.jpg
    120.9 KB · Visningar: 366
  • IMG_0066.jpg
    IMG_0066.jpg
    116.9 KB · Visningar: 185
  • IMG_0069.jpg
    IMG_0069.jpg
    131 KB · Visningar: 223
  • IMG_0075.jpg
    IMG_0075.jpg
    132.1 KB · Visningar: 163
  • PICT0040.jpg
    PICT0040.jpg
    138.5 KB · Visningar: 300
  • PICT0045.jpg
    PICT0045.jpg
    131.8 KB · Visningar: 243
Några till...
 

Bifogat

  • PICT00101.jpg
    PICT00101.jpg
    139.2 KB · Visningar: 229
  • PICT00151.jpg
    PICT00151.jpg
    127.3 KB · Visningar: 255
  • PICT00081.jpg
    PICT00081.jpg
    140.9 KB · Visningar: 238
.

Det där kommer bli tusen gånger bättre än originalet, kör på!
 
Jävligt nice projekt! Även om jag gillar KLRen orginal rätt hårt så KÖR PÅ! Jag tror att den blir jävligt snygg :)
 
Är det nån i Gävletrakten som kan fixa rostfria rör?
Eller nån med kontakter som kan ordna det?
Ska använda rören till avgassystemet :)
 
Här kommer lite bilder på 2-kolvsoket som numera sitter på plats :banana

Nu kanske man kan låta bli att slå över när man uiilar? :va
 

Bifogat

  • PICT0139.jpg
    PICT0139.jpg
    116 KB · Visningar: 204
  • PICT0138.jpg
    PICT0138.jpg
    112.2 KB · Visningar: 180
  • PICT0136.jpg
    PICT0136.jpg
    132.5 KB · Visningar: 239
Dr.EVIL skrev:
Ser fränt ut... Vad var det som vägde mest av det du tog bort? :tummenupp

Om man jämför vikten på original bakramen och på den som sitter där nu så skiljer det en hel del med tanke på att jag kapat bort skjutspinnar och alla fästen m.m

Sen väger ju luftburken och batterihållaren en del, men det är nog inte mycket och skilnaden mellan motardhjulen och original är nog nästan noll :)

Men det jag minskat vikten på mest är nog när jag bytte ljuddämpare, för originalsystemet väger mer än en gravid elefant...

EDIT: Men även om jag lyckats lätta den bra många kilon så väger den ju fortfarande en del... :)
 
Här kommer lite bilder på senaste framstegen i bygget :banana
Det senaste som blivit gjort är hållaren för batteriet (syns på bild), bakskärmen och baklyset som nu sitter på plats :smasha

Nu är bakramen nästan klar, nu ska det bara spenderas lite tid på slipning m.m Sen är det bara att ge sig på avgassystemet :fyllisar
 

Bifogat

  • PICT0192.jpg
    PICT0192.jpg
    135.5 KB · Visningar: 296
  • PICT0195.jpg
    PICT0195.jpg
    137.2 KB · Visningar: 683
  • PICT0196.jpg
    PICT0196.jpg
    128.4 KB · Visningar: 188
  • PICT0203.jpg
    PICT0203.jpg
    116.5 KB · Visningar: 189
  • PICT0204.jpg
    PICT0204.jpg
    110.3 KB · Visningar: 192
  • PICT0210.jpg
    PICT0210.jpg
    129.3 KB · Visningar: 193
Fan den blir ju riktigt cool!

Ska du köra utan kylarvingar eller med? Om du ska köra utan borde du spackla och lacka över hålen i tanken.
 
sgtpepper skrev:
2044748 Fan den blir ju riktigt cool!

Ska du köra utan kylarvingar eller med? Om du ska köra utan borde du spackla och lacka över hålen i tanken.

Nope, tanken är att dom ska sitta där...
Orkade inte sätta dit dom när jag bara skulle ta några kort :)
 
har du prova hur den går med öppet filter :va
bruka ju inte bli såå bra säger "dom"
 
ozeo skrev:
2044883 har du prova hur den går med öppet filter :va
bruka ju inte bli såå bra säger "dom"

Nee, har inte provat...
Men jag hoppas att "dom" har fel, vägrar att sätta tillbaka luftburken :huvet

Men varför skulle det inte gå bra? Det som kan bli är väl att man får byta munstycke, men det har ju ingen dött av :tummenupp
Nån som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Hägglund skrev:
2044814 Nope, tanken är att dom ska sitta där...
Orkade inte sätta dit dom när jag bara skulle ta några kort :)
I see!

När du fixat klart din KLR så kan du väl fixa min också, jag skickar upp den och en kanelkrans som tack för hjälpen! ;)
 
Faan vilket coolt bygge! Ska bli riktigt spänannde att se slutresultatet. Mer bilder, mycket mer... :banana
 
Hägglund skrev:
2045165 Nee, har inte provat...
Men jag hoppas att "dom" har fel, vägrar att sätta tillbaka luftburken :huvet

Men varför skulle det inte gå bra? Det som kan bli är väl att man får byta munstycke, men det har ju ingen dött av :tummenupp
Nån som har erfarenheter att dela med sig av?

ja, antar du kör cv förgasare

Enligt brink sak det gå att ställa in men ska göras i bänk och är svårt.

Jag fick cykeln till att dö då man släppte på gasen eller lite att den kunde dö när som helst också:D

Om du har samma filter som mig med skarp kant så kan jag rekomendera dig att byta också. Bildar nog en del turbulenser runt kanten och gick piss..

jag kan ha fler gammla trådar om du letar men här har du en med bra fakta!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104667
 
fan va fint det blev med motardsulorna då :tummenupp

fortsätt pilla nu så den är färdig till första varma dagarna.
 
sgtpepper skrev:
2045476 I see!

När du fixat klart din KLR så kan du väl fixa min också, jag skickar upp den och en kanelkrans som tack för hjälpen! ;)

Haha, tror nog jag måste öka på priset till två kransar :tungan


Mr Helmut skrev:
2045505 ja, antar du kör cv förgasare

Enligt brink sak det gå att ställa in men ska göras i bänk och är svårt.

Jag fick cykeln till att dö då man släppte på gasen eller lite att den kunde dö när som helst också:D

Om du har samma filter som mig med skarp kant så kan jag rekomendera dig att byta också. Bildar nog en del turbulenser runt kanten och gick piss..

jag kan ha fler gammla trådar om du letar men här har du en med bra fakta!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104667

Jadu, blir intressant att starta hojen när det blir dags :3freak
Men med en enstånka borde det ju inte vara alltför svårt att hitta rätt iställning, men det lär jag ju märka när jag startar hojen i vår :gnissla
 
Nån som har några erfarenheter från Acewells hastighetsmätare o varvräknare?
Skulle behöva lite experthjälp :)
 
Back
Top