Öppet filter på CV förgasare

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kompisen var inne och hörde om pris på öppet filter till sin HD Sportster, dom skulle ha 3000kr för filter likt filtret på bilden, jag köpte det där filtret för ca 600kr så vi kom fram till att bygga alumiunum fäste på hans förgasare m.m.
filter.jpg

Nu till frågan det sitter ju en CV förgasare på den, hur kommer det fungera?

Testade på hans förra cykel en CBR 125 och det funkade inget vidare bra kom vi på, också med cv förgasare.

Funkar på vissa andra inte? har för mig jag läst att det funkat för någon med cv :3freak

Men tycker det verkar konstigt att det inte ska funka på cv om dom säljer bult on kit?

tittade i
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

och sökte
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=2909683&pp=25&page=1

Klart det funkar. Men för att komma dit ska man upp i bänk och anpassa bränsleblandningen för det klenare insugsvakum som blir av det öppnare filtret. Hade man inte tänkt köra hojen i bänk vid luftfilterbytet är det meningslöst att öht byta luftfilter.

PacMan skrev:
Nån måste tjäna löjligt mycket pengar för varje sålt filter. :gnissla

vi var inne och hörde om stålomspunna slangar , han har ju bara ett OK fram alltså en bromsslang jag har dubbla ok

För fram och bak frö mig kostade det, 1900kr
för bara fram för honom kostade det 1700kr:D INTE HD ORGINAL undra vad orginal hade kostat

Allt är skit dyrt till hans

andersbrink skrev:
Klart det funkar. Men för att komma dit ska man upp i bänk och anpassa bränsleblandningen för det klenare insugsvakum som blir av det öppnare filtret. Hade man inte tänkt köra hojen i bänk vid luftfilterbytet är det meningslöst att öht byta luftfilter.

okey då vet jag

Keihin CV kan bli löjligt känsliga när man sätter ett öppet luftfilter direkt i fartvinden. Försök att vinkla det 90 grader framåt och var beredd på att behöva koppla in flottörhusets avluftning till insugsröret för att bota ev. turbulensproblem.

Ombestyckning är en nödvändighet.

andersbrink skrev:
Det gäller väl egentligen alla förgasare, dvs ökat luftflöde => bestycka om? Är det inte så att nackdelen med öppnare filter på CV kan vara gasresponsen, då det blir ett annat undertryck?

HansJ skrev:
Det gäller väl egentligen alla förgasare, dvs ökat luftflöde => bestycka om? Är det inte så att nackdelen med öppnare filter på CV kan vara gasresponsen, då det blir ett annat undertryck?

men ger det mer effekt då?

han har ju HD förgasare som går ut på sidan, tänkt göra en 90 böj och sen filter framåt med intag längst fram på filter också.

Mr Helmut skrev:

han har ju HD förgasare som går ut på sidan, tänkt göra en 90 böj och sen filter framåt med intag längst fram på filter också.
Har han orginal luftfilter så ska det g mer effekt, iaf om han öppnar upp lite på avgassidan oxå. Problem med gasresponsen kan man lösa genom att borra upp lufthålet i trotteln liiiiiiiiite.

Lämpligt är att leta upp någon hemmavid som meckat med HD så att ni gör en bra grundinställning och minskar gissandet vid bestyckning etc.

Mr Helmut skrev:

Det är därför man ska upp i bänk, först en körning med originalprylarna och sen på med moddarna och se om det gav något. Att slänga på prylarna och tro... är lika smart som att svara på ett email som säger "Congratulations, you've won a $1,000,000 lottery.... please deposit $100 to claim your ticket number"

andersbrink skrev:
Det är därför man ska upp i bänk, först en körning med originalprylarna och sen på med moddarna och se om det gav något. Att slänga på prylarna och tro... är lika smart som att svara på ett email som säger "Congratulations, you've won a $1,000,000 lottery.... please deposit $100 to claim your ticket number"

haha okey, men ganska drygt att göra något som blir sämre än orginal. men det är ju som du säger.

Han är ju glad bara det ser bra ut:hihi

Back