Projekt LT500r (den flygande 2-taktaren)

  • Thread starter Thread starter JJ
  • Start date Start date
Jag har läst hela tråden men att komma i håg,,,, det min vän är en annan sak!! :tungan



Hmm är inte Yaman ännu jävligare än Suzukin? Är det inte en av-art på RD350 motorn i Banshee'n? 65hk typ.

/Christer
Jo det är en Rd motor utan YPVS i dom, men dom har ca45 kusar. Men trimmas lätt upp till över 70 på bakhjulen med std borr/slag. Går ju få dom att varva högt jämfört med en 500 encylindrig. Lätta att få tag i är dom ju med, tillverkades 87-03. Har är ett klipp med skönsjungande Banshee`r http://www.youtube.com/watch?v=oIY-M8xf4Zs
 
Jo det är en Rd motor utan YPVS i dom, men dom har ca45 kusar. Men trimmas lätt upp till över 70 på bakhjulen med std borr/slag. Går ju få dom att varva högt jämfört med en 500 encylindrig. Lätta att få tag i är dom ju med, tillverkades 87-03. Har är ett klipp med skönsjungande Banshee`r http://www.youtube.com/watch?v=oIY-M8xf4Zs

Pang dit med RD cylindrar med YPVS + styrningen och vips + 20 kusar! :D

Kanske basen är den gamla RD350 motorn utan YPVS. De var ju riktigt hysteriska men hade ju mera än 45hk.

/Christer
 
Har idag konstaterat ett tråkigt slitage på blockhalvorna. Ramlagren kan snurra fritt i lagerlägena eller vad man nu kallar det. Suck! Tydligen vanligt på dom här motorerna(högt vrid och mycket fäste i kombination med något underdimensionerade lagerlägen gör så veven vill tryckas genom blocket. Fixen är då att få case inserts i stål isatta. Någon som vet någon firma som kan ( brukar ) pyssla med sånt? Tacksam för svar Mvh
 
Last edited:
Det går inte att fräsa upp för större lager? (mindre underdimensionerade?)

Tråkigt hur som helst :/
Lagren är inte underdimensionerade tror jag(6306C3 30x72x19mm) utan sätet dom sitter i iblockhalvorna. Det sitter någon sorts metall ringsförstärkning där orginal men den ger sig tydligen med tiden, rätt vanligt ivarjefall. Det ska ivarjefall fräsas ur och monteras nya lite grövre metall ringar för att få det bra igen. Ett presitions jobb som nog kanske kostar en slant. Ska höra med Åhmans i Falun om dom kan http://www.motorslip.se/ annars vet jag inte vart jag ska vända mig?
 
Lagren är inte underdimensionerade tror jag(6306C3 30x72x19mm) utan sätet dom sitter i iblockhalvorna. Det sitter någon sorts metall ringsförstärkning där orginal men den ger sig tydligen med tiden, rätt vanligt ivarjefall. Det ska ivarjefall fräsas ur och monteras nya lite grövre metall ringar för att få det bra igen. Ett presitions jobb som nog kanske kostar en slant. Ska höra med Åhmans i Falun om dom kan http://www.motorslip.se/ annars vet jag inte vart jag ska vända mig?

Jaha, Jag fattade inte riktigt hur bara lagersätet kan vara underdimensionerat :glömdet
 
Så här ser det ut. första bilden är kopplings sidan, den har en metallförstärknings ring orginal som inte håller måttet. Andra bilden är svänghjulssidan där sitter ingen förstärkning alls. Inte mina halvor på bilderna. Men hur som helst så snurrar lagren i sätena pga att materialet tryckts ihop och gjort sätena större.
 

Bifogat

  • zilla01013.jpg
    zilla01013.jpg
    190 KB · Visningar: 1,122
  • zilla01016.jpg
    zilla01016.jpg
    158.2 KB · Visningar: 139
Gå till din närmaste mekaniska verkstad så fixar dom det.
Är det så enkelt tror du? Ska ju bli gjort så man kan byta lager utan att ringarna följer med ut nästa gång oxå. Jag vet då inte hur det ska göras ang. mått och sånt så det skulle va enklast om det är någon som gjort nått liknande förut som gör det åt mig.

Kolla med rolle rotax här på forumet. www.nikasilproffsen.se
Kan kolla med han. Tack!
 
Last edited:
Är det så enkelt tror du? Ska ju bli gjort så man kan byta lager utan att ringarna följer med ut nästa gång oxå. Jag vet då inte hur det ska göras ang. mått och sånt så det skulle va enklast om det är någon som gjort nått liknande förut som gör det åt mig.

Den mekaniska verkstäder som inte gjort liknande jobb är nog ganska nystartad. Har dom inte gjort det på MC-motorer så har dom gjort det på någon industrimaskin eller liknande.

Inga konstigheter eg. man riktar upp och arborrar upp hålet. Mäter hålet och svarvar insatshylsan till presspassning. In med den i hålet och arborra sedan upp det nya lagerläget.

Eftersom hylsan krymper då pressas på plats så är det enklast att ta det i den ordningen.

Har man en fräs med borrhuvud så kan man i kombination med värme på blocket och kylning av hylsan trycka ner hylsan med hjälp av fräsen och därmed behåller man läget i hålcentrum för arborren.

MC-verkstäder som ser sådana block skakar oftast på huvudet och säger: "Det går inte! Köp nytt!"
 
Den mekaniska verkstäder som inte gjort liknande jobb är nog ganska nystartad. Har dom inte gjort det på MC-motorer så har dom gjort det på någon industrimaskin eller liknande.

Inga konstigheter eg. man riktar upp och arborrar upp hålet. Mäter hålet och svarvar insatshylsan till presspassning. In med den i hålet och arborra sedan upp det nya lagerläget.

Eftersom hylsan krymper då pressas på plats så är det enklast att ta det i den ordningen.

Har man en fräs med borrhuvud så kan man i kombination med värme på blocket och kylning av hylsan trycka ner hylsan med hjälp av fräsen och därmed behåller man läget i hålcentrum för arborren.

MC-verkstäder som ser sådana block skakar oftast på huvudet och säger: "Det går inte! Köp nytt!"
Tack! Det låter som om du gjort sånt här. Läser man på dom amerikanska forumen så finns det mycket att läsa om just det här slitaget på Lt500a motorn. Är tydligen nått man ska åtgärda även om det inte är slitet ännu(väldigt vanligt fel) Många 2t motorbyggar firmor over there gör dena fix för 200-350$. En del annvänder brons andra stål och även teflon!? En bra utförd stålinnsats ska sedan hålla livet ut. Jag har själv aldrig hört om att någon motor brukar bli så här men typiskt att Lt500 motorn va en som skulle va de. Ska kolla med den gammla mekaniska firman nere på stan.
 
Tack! Det låter som om du gjort sånt här. Läser man på dom amerikanska forumen så finns det mycket att läsa om just det här slitaget på Lt500a motorn. Är tydligen nått man ska åtgärda även om det inte är slitet ännu(väldigt vanligt fel) Många 2t motorbyggar firmor over there gör dena fix för 200-350$. En del annvänder brons andra stål och även teflon!? En bra utförd stålinnsats ska sedan hålla livet ut. Jag har själv aldrig hört om att någon motor brukar bli så här men typiskt att Lt500 motorn va en som skulle va de. Ska kolla med den gammla mekaniska firman nere på stan.

ja, jag har gjort liknande jobb. bla här gjorde jag så fast omvänt.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4157581&postcount=115

Pressade in lagret i hylsan innan den svarvades utvändigt. Samma sak fast nästan tvärtemot min beskrivning. Jag lever inte alltid som jag lär... :D
Men i det fallet var iofs inte lagerläget skadat utan det var bara byte till annan lagerdimension.
 
Hej:)

Tråkigt när det blir på det här viset med lager säterna.
Min TZ motor hadde samma sak,glapp i säterna jag böt
ut blocken helt enkelt.Livslängden på tävlings block är
inte så långt 450-1500 mil beroende på trimnings grad.
Normalt sätt!!
Men prata med Rolle Rotax han var bered att titta på
mina block om det gick att reparera med stål ringar.
Jag har dom kvar som just in case.
 
Har pratat med Rolle och han trodde inte det skulle va några bekymmer att fixa
 
Nu är alla delar som ska iväg på blästring + lack 100% klart för att lämnas iväg ivarjefall.
 

Bifogat

  • Bakram 1.jpg
    Bakram 1.jpg
    96.1 KB · Visningar: 105
  • Bakram 2.jpg
    Bakram 2.jpg
    95.3 KB · Visningar: 95
Demontera ner motorn idag och hitta lite mer defekter. Jaja det får bli en Hinson billet korg då 1700kr Suck
 

Bifogat

  • Trasig Korg.JPG
    Trasig Korg.JPG
    231.5 KB · Visningar: 135
  • !CDleKjwCWk~$(KGrHqN,!lUEz+yFw(kbBNPG3TpyGw~~_12.jpg
    !CDleKjwCWk~$(KGrHqN,!lUEz+yFw(kbBNPG3TpyGw~~_12.jpg
    30.8 KB · Visningar: 92
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top