Projekt LT500r (den flygande 2-taktaren)

  • Thread starter Thread starter JJ
  • Start date Start date
Satt en Wiseco Pro-Lite kolv i.
 

Bifogat

  • Vev + kolv.JPG
    Vev + kolv.JPG
    95.7 KB · Visningar: 189
  • Cylinder Lt500r.JPG
    Cylinder Lt500r.JPG
    90.3 KB · Visningar: 196
Ruskit tuff fyrhjuling måste jag säga. :) Det enda jag inte förstår är varför dom inte gjorde crossar med samma motor när den ändå tillverkades. :va:va:va
 
Polera lite och mätte klämspalten till 2,6mm med den nya topplockspackningen. Huga! Suzuki gick den säkra vägen här, hon är säker att köra på 89 octan RON enligt manualen.

Vacker design av topplock på en stor 500cc cylinder,enligt skolboken! :tummenupp
(Överaskad att Suzuki hade lyckas så bra redan på 80-talet)
 
Ruskit tuff fyrhjuling måste jag säga. :) Det enda jag inte förstår är varför dom inte gjorde crossar med samma motor när den ändå tillverkades. :va:va:va
Har funderat över det jag med, Dom gjorde aldrig någon vätskekyld RM500 va?

Vacker design av topplock på en stor 500cc cylinder,enligt skolboken! :tummenupp
(Överaskad att Suzuki hade lyckas så bra redan på 80-talet)
Hej! Ser squish bandet & dome bra ut? Såg att du o-ringat en topp till din KX500a på ett annat forum. Har du lust att dela med dig av lite tips om en sådan modd? o-rings tjocklek? Viton eller vanlig? Bredd & djup på spåren i toppen? Är det inte någon risk att det läcker upp kylvätska i topp bultarna? Väldigt tacksam för ev. svar.
 
Last edited:
Blir nog ett sånt här system. Aaen performance ceramic coated
 

Bifogat

  • 57fd786b.jpg
    57fd786b.jpg
    82.4 KB · Visningar: 242
  • f94e12b5.jpg
    f94e12b5.jpg
    69.5 KB · Visningar: 210
  • f30148b2.jpg
    f30148b2.jpg
    58.1 KB · Visningar: 140
Jag följer din tråd med spänning varje dag:tummenupp
Ungefär hur många hk kommer hon att leverera när allt är klart?
 
Jag följer din tråd med spänning varje dag:tummenupp
Ungefär hur många hk kommer hon att leverera när allt är klart?
Med en bra portning, bra pipa, större förgasare och optimal komp/klämspalt ska man kunna få 65 på bakhjulen. Har ju haft en Ltz400 med 33 på baken förut, ska bli kul att få känna på skillnaden. Tyckte inte Ltzan va orkeslös på något sätt. Ska även ge en tydlig gasrespons skillnad om man lättar svänghjulet en del med. Ny packnings sats är på väg, fick behålla den fellevererade med. Huven är på ingång oxå. Har inte hunnit med nått annat den här veckan än att rikta upp den krokiga styrstången.
 
Last edited:
Äntligen kom huven. Va orolig att den kommit bort.
 

Bifogat

  • Huven.JPG
    Huven.JPG
    165.4 KB · Visningar: 146
Har funderat över det jag med, Dom gjorde aldrig någon vätskekyld RM500 va?

Hej! Ser squish bandet & dome bra ut? Såg att du o-ringat en topp till din KX500a på ett annat forum. Har du lust att dela med dig av lite tips om en sådan modd? o-rings tjocklek? Viton eller vanlig? Bredd & djup på spåren i toppen? Är det inte någon risk att det läcker upp kylvätska i topp bultarna? Väldigt tacksam för ev. svar.[/QUOT

Nä, sista RM:en var -84, luftkyld. Lt:n kom -87 med vätskekyln. De hade väl nån konstpaus däremellan. :(
 
Coolt :banana

popcorn.gif
 
Svarvning på G

Ser bra ut ungefär samma typ av jigg som vi använde till min CR500AF! :tummenupp.Kör du med 4-backschuck nu då eller? Hur har du tänkt att göra? Ska du bara plana för mera komp eller även ändra squishbredd etc.
Ska du enbart plana kan man ju köra i den vanliga chucken.

Ser kul ut detta! Hmm man kanske skulle snoka upp en! :)

/Christer
 
Last edited:
Ser bra ut ungefär samma typ av jigg som vi använde till min CR500AF! :tummenupp.Kör du med 4-backschuck nu då eller? Hur har du tänkt att göra? Ska du bara plana för mera komp eller även ändra squishbredd etc.
Ska du enbart plana kan man ju köra i den vanliga chucken.

Ser kul ut detta! Hmm man kanske skulle snoka upp en! :)

/Christer
Tjena! Ska bara korrigera klämspalten(plana ner något)
 
Last edited:
Jag har läst hela tråden men att komma i håg,,,, det min vän är en annan sak!! :tungan

Jänkarna kallar dom för Quadzillas king of Quads. Är tydligen enda tillverkade 500 2-takts quaden. Honda hadde Trx250r, Yamaha hadde Banshee350 & Kawa hadde aldrig någon?

Hmm är inte Yaman ännu jävligare än Suzukin? Är det inte en av-art på RD350 motorn i Banshee'n? 65hk typ.

/Christer
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top