Projekt KTM 620i

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Tänkte berätta lite om mitt nya bygge...

+ KTM 620 -96 med SEM-tändning
+ Supermotard
+ Hockeyklubba-ljuddämpare
+ WP dämpare
+ Helt original

Ska bli:

+ KTM 620 med insprut (VEMS)
+ Både tändning och soppa
+ Supermotard OCH enduro
+ Portning ala ping med dosfräs
+ Bänkning


Målet är att den ska vara okörbar i skogen pga. konstig eller för mycket effekt. Borde vara körklar till Juni 2009!


Killar som hjälper mig är Cool_lilja, Boost_3 och Pinky (men han tittar bara på för han kan inget)


Bilder på G!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Insprut.. Då går jag bort. Är inte bevandrad i insprut:3freak Men ytterst intressant att följa. :tummenupp
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Vi får ha en 620 insprutningsduell på bänken i sommar då :yoparty

mitt recept blir ju:

Microsquirt (bränsle först och sen tändning)
E85
Portad
ca 14:1 i komp
antagligen en race kam om pengarna räcker
egen shimsad motarddämpning
Effekt mål=65hk på bakhjulet

Lycka till!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Detsamma!
Lyckades du få trigger från org. systemet ? Undra om jag kan plocka det ifrån mitt sketna SEM system... Vill ju helst slänga den dyngan så fort jag kan.

Ska börja labba i veckan nu med bränsle tryck, pump osv. för att se till att hojjen orkar driva grejjerna. Sen får jag köpa sprutet, blir nog VEMS dock. Alltför många som pajjat sina Micro/Megasquirt - med samma fel som utgång. Känns inte bra :(
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Detsamma!
Lyckades du få trigger från org. systemet ? Undra om jag kan plocka det ifrån mitt sketna SEM system... Vill ju helst slänga den dyngan så fort jag kan.

Ska börja labba i veckan nu med bränsle tryck, pump osv. för att se till att hojjen orkar driva grejjerna. Sen får jag köpa sprutet, blir nog VEMS dock. Alltför många som pajjat sina Micro/Megasquirt - med samma fel som utgång. Känns inte bra :(

Hann inte få den att funka innan jag fick problem med µSet och har fortfarande inte löst problemet:(
Men har mejlat lite med en tysk som byggt MS på en 640 motor och han använde orginal VR, men tror inte att din VR funkar på samma sett. Endligt den länken jag skicka i din andra tråd om SEM så verkar det som den har flera "nollgenomgångar" från VR sensorn och eftersom MS triggar när pulsen paserar 0 så blir de nog svårt med den.

De bästa e nog om du hittar nått bra ställe att montera ett 12-1 hjul lr liknande.

Tror du gör rätt i att välja VEMS:S börjar bli trött på att mitt inte funkar nu...
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Min polare hade ett Megasquirt som fick samma fel som du, går inte kommunicera med det (säkert helt pajj). Sen lyser ju skiten inte om det är påslaget eller nåt väl ?

Jag hade ett VEMS till en 740 jag hade och det funkade hela tiden jag hade det iaf, trots att jag troligtvis kopplade in det fel en gång. Dom är jävligt kinkiga med jordningen och hur man gör den - gör man fel så bränner boxen aslätt.

Men men... jag tänkte mig att bara borra hål i svänghjulet och dra i en bult + VR givare bara. Det borde ju funka det med... Vart fan ska jag sätta hjulet annars ?
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Min polare hade ett Megasquirt som fick samma fel som du, går inte kommunicera med det (säkert helt pajj). Sen lyser ju skiten inte om det är påslaget eller nåt väl ?

Jag hade ett VEMS till en 740 jag hade och det funkade hela tiden jag hade det iaf, trots att jag troligtvis kopplade in det fel en gång. Dom är jävligt kinkiga med jordningen och hur man gör den - gör man fel så bränner boxen aslätt.

Men men... jag tänkte mig att bara borra hål i svänghjulet och dra i en bult + VR givare bara. Det borde ju funka det med... Vart fan ska jag sätta hjulet annars ?

Fast de e inte de felet jag har på min utan den funkar som den ska (hör att den öppnar spridaren mm) men får ingen kontakt från datorn.

Borde funka med en bult, men de e rekomenderat att ha rätt många "kuggar" på en encylindrig då varvtalet ändras rätt mycke under varvet. Fast jag kommer bara att köra en...

Funderade lite på att sätta ett hjul o VR istället för vikten till balansaxlen...men du har kanske inte balansaxel på din?
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Vad menar du nu ?
På lamellsidan ? Äh vafan byt ut din givare bara, borde väl funka ?
Jag borrar nog hål i kåpan och trycker på en bult eller nåt... en polare har oscilloskop om det skulle behövas.

Har en liten film på min pump + BTR nu som jag ligger här, dessvärre pajjade mitt 12V steg medans jag löjlade mig (och NEJ, jag är inte norrlänning jag lekte bara Boost's dialekt :))

Youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=PeyUxWb4fXs
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Vad menar du nu ?
På lamellsidan ? Äh vafan byt ut din givare bara, borde väl funka ?
Jag borrar nog hål i kåpan och trycker på en bult eller nåt... en polare har oscilloskop om det skulle behövas.

Har en liten film på min pump + BTR nu som jag ligger här, dessvärre pajjade mitt 12V steg medans jag löjlade mig (och NEJ, jag är inte norrlänning jag lekte bara Boost's dialekt :))

Youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=PeyUxWb4fXs

Jo menade på lamellsidan, för att kunna behålla allt orginal ifall man vill återställa den. Fast nu verkar de som de funkar med orginal VR så de får bli den till att börja med.
Löste mitt komunikations problem i helgen:) det var kablen fast den hade bra kontakt när man ohm mätte den:S
Hade endel varvtals spikar men satt ett 50K motstånt på signalen från VRen och de verkar ha hjälpt.
Fick den att gå på tomgång igår men den gick väldigt ojämt och hög tomgång (pendlade mellan 1800-2200rpm)
tror att MAP är för ojämt på låga varv även med strypning i slangen.
Ska testa alfaN istället för "speed density" nu ikväll, lr ha en akumulator tank innan MAP givaren för att sega ner den lite.
Vad tänkte du köra med? alfaN lr speed density? Går de att köra båda på VEMS?

Tycker synd om dej som bara har kick:) tog slut på ett bilbatteri i går bara av att köra med startmotorn så hoppas kickbenet e vältränat;)
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jo, det kommer bli ett helvete... hur gjorde du med följande prylar ?
Tänkte skriva lite om varje moment:

Bränsle:

- Pump + filter ifrån en Triumph 3-cyl hojj, ganska liten (se filmen) och verkar funka. Sätter den rätt på en BTR inställd på 2,5-3 bar, sen en spridare direkt på slangen (troligtvis).
- Hur jag ska sätta pumpen vet jag inte ännu, den ska ju dränkas men har ju fan elkablar hängandes inne i tanken, känns ju jätteoseriöst ?

Trigger:

- Tar nog svänghjulet och meckar på bult/eller liknande
- Slipar bort svänghjulskåpan och meckar dit VR ovanför

Insug:

- Spjällhus från Mazda 323 46mm ELLER från sporthoj 48mm med plats för spridare (för stor kanske, blir nog strypning)


Mina problem bör bli:

- Att få trigger att funka och bli perfekt
- Startmapp ?
- Att kicka igång den eftersom det knappt går med förgasare
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Jo, det kommer bli ett helvete... hur gjorde du med följande prylar ?
Tänkte skriva lite om varje moment:

Bränsle:

- Pump + filter ifrån en Triumph 3-cyl hojj, ganska liten (se filmen) och verkar funka. Sätter den rätt på en BTR inställd på 2,5-3 bar, sen en spridare direkt på slangen (troligtvis).
- Hur jag ska sätta pumpen vet jag inte ännu, den ska ju dränkas men har ju fan elkablar hängandes inne i tanken, känns ju jätteoseriöst ?

Trigger:

- Tar nog svänghjulet och meckar på bult/eller liknande
- Slipar bort svänghjulskåpan och meckar dit VR ovanför

Insug:

- Spjällhus från Mazda 323 46mm ELLER från sporthoj 48mm med plats för spridare (för stor kanske, blir nog strypning)


Mina problem bör bli:

- Att få trigger att funka och bli perfekt
- Startmapp ?
- Att kicka igång den eftersom det knappt går med förgasare

Min setup:

Bränsle: Bil pump från en gammal 240, eftermarknads bil ställbar btr kommer att köra runt 3-4bar, 630cc högohmig Siemens deka spridare.
Har pumpen monterad på bakramen där orginal verktygssatsen hänger.

Trigger: Orginal VR (Kaukusan) med ett 50K motstånd.

Insug: Spjällhus från en gammal BMW boxer, 45mm och fäste för spridare.'


På µSet så har ju inte mappen särskilt mycke att göra med att kunna starta den, de som e viktigt för att få igång den är att få rätt "cranking pw" "afterstart enrichment" och "warmup enrichment" och i ditt fall så gäller de ju att få en hyfsat rätt tändning (du borde ju kunna kolla vad ditt har nu vid start o köra ca samma)
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Pratade precis med en VEMS guru, ska beställa nu. Han påstod att jag inte kan få VR givaren att trigga om jag kickar eftersom det inte blir mer än ett halvt varv, elstart är en helt annan sak.

Jag har ingen aning.. lutar åt att köra bränsle först... just nu vet jag inte alls hur jag ska göra faktiskt... fan va jobbigt allt blev.

Btw, hur mycket drar den pumpen ? Orkar verkligen hojjen ladda tillräckligt ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pratade precis med en VEMS guru, ska beställa nu. Han påstod att jag inte kan få VR givaren att trigga om jag kickar eftersom det inte blir mer än ett halvt varv, elstart är en helt annan sak.

Jag har ingen aning.. lutar åt att köra bränsle först... just nu vet jag inte alls hur jag ska göra faktiskt... fan va jobbigt allt blev.

Btw, hur mycket drar den pumpen ? Orkar verkligen hojjen ladda tillräckligt ?

LC4 motorn har en 3fas stator och levererar en bit över 150w så det skall inte vara några problem....
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Vi har ju båda gammel-LC4 motorer... sen är det 110/120W vid mer än tomgång, detta enligt spec...
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
LC4 motorn har en 3fas stator och levererar en bit över 150w så det skall inte vara några problem....

Den gammel LC4an som ping har har ett SEM som är ett 2fas med max 130W (kanske 70w på tomgång:S). Min är lite nyare och har de 3fas systemet som du pratar om (Kaukusan) som ger 200W. Har belastat mitt med hjälmlyse på 100W tillsammans med 35W framljuse o den lyste bra även på tomgång.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Kommer... men en film fanns det ju :)
Har en del bilder på hojjen nedplockad samt spridare m.m. Ska fixa fler i helgen.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Här kommer en bild på spridare, BTR och pump. Kommer nog dock använda en bilpump från Biltema som är utvändig och större. Båda två drog 3 amp vid 13.8V, konstigt nog.

Idag kommer vi försöka fixa lite övrigt på hojjen, på måndag kommer VEMSet.
 

Bifogat

  • IMG_0007.JPG
    IMG_0007.JPG
    128.3 KB · Visningar: 97
  • IMG_0008.JPG
    IMG_0008.JPG
    157.7 KB · Visningar: 133
Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Btw, Micke, kan du kolla om du får gnista om du bara kickar - inte kör elstart med ditt Microsquirt ?

Måste lösa det annars + primer så jag skickar på soppa... kick = bara 1 varv vet du... tror inte den komme varken tända eller skicka på soppa med VEMS då.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Btw, Micke, kan du kolla om du får gnista om du bara kickar - inte kör elstart med ditt Microsquirt ?

Måste lösa det annars + primer så jag skickar på soppa... kick = bara 1 varv vet du... tror inte den komme varken tända eller skicka på soppa med VEMS då.

Har inte kopplat in tändningen från µSet än, men man har ju en prime puls så bränslet ska inte va nått problem.
Sen blir det väl iaf en cykel när man kickar (2varv) och då borde ju även tändningen funka väl? Annars e de ju bara att köra med en HEI modul o triggern på de gradtalet som du vill ha tändningen när du startar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top