Projekt: Hojkörning på Rörberg, Gävle

Status
Ej öppen för fler svar.

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Fan de här kan ju bli bra. Jag är på
 

Bifogat

  • Jag är på.JPG
    Jag är på.JPG
    114 KB · Visningar: 159

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
Ser vettigt ut, jag kan till att börja med, posta på BIKE, lägga lappar på Lingvalls, Handelsboden, Motordepå, Bil och trafikskolan, vid tillfälle kanske oxå fiken på vägen mot Ockelbo/Lingbo, ska kolla med farsan var man skulle kunna lägga lappar i Söderhamn oxå... Har dock tyvärr ingen skrivare igång hemma.. Förresten så verkar Söderhamnarna ha nåt på gång däruppe http://www.smksoderhamn.com/artiklar/2005/050511a.html kanske dra dit å kika ?

Om det är uppehåll i morrn så tänkte jag åka till Rörberg å kolla lite bättre hur det ser ut där, nån som hänger på ?

Skulle ju kunna åka runt några stycken och lägga ut lapparna, så visar vi oss lite mer...

Jag är på imörn om det är bra väder och om vi inte ska repa, kan väl höras av?
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
bara ett litet tips.

när jag kommer i butiker så läser jag sällan vad det handlar om pga att det är för mycket text, jag är fokuserat på det jag ska köpa sen drar jag hem och mekar :)
tror att det finns flera som mig. det skulle vara bra med en överskrift liknande nånting om banåkning ev. rörken ed. så man ser på en gång vad det handlar om, fånga intresse liksom. annars är det kanon! ska mobilisera alla jag känner att ta sig ut till butiker och skriva under! :yoparty
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
storken skrev:
bara ett litet tips.

när jag kommer i butiker så läser jag sällan vad det handlar om pga att det är för mycket text, jag är fokuserat på det jag ska köpa sen drar jag hem och mekar :)
tror att det finns flera som mig. det skulle vara bra med en överskrift liknande nånting om banåkning ev. rörken ed. så man ser på en gång vad det handlar om, fånga intresse liksom. annars är det kanon! ska mobilisera alla jag känner att ta sig ut till butiker och skriva under! :yoparty

Satsade på en retorisk fråga, kändes som att om man skriver "banåkning" eller nåt så bryr sig knappast krompråmarna och återfallsknuttarna...

Tanken med mail var ju att man inte ska behöva skicka iväg folket till butikerna, men du gör ju som du vill :)
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
Forsberg skrev:
Satsade på en retorisk fråga, kändes som att om man skriver "banåkning" eller nåt så bryr sig knappast krompråmarna och återfallsknuttarna...

Tanken med mail var ju att man inte ska behöva skicka iväg folket till butikerna, men du gör ju som du vill :)


oki.. hängde inte med riktigt i debatten måste jag erkänna :)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Update:

Har varit i kontakt med Kortstubina, sekreterare i SMC Uppsala och tillika kiosktjej på Rörken. Av henne har jag fått sammanställningen av förra årets enkätundersökning. I denna finns även all nyttig information om Arrangemanget på Rörken. Vi spånade även på en idé att ta med oss folk från SMC Gävleborgs styrelse och instruktörer på ett studiebesök på Rörken, där information av arrangemanget skulle kunna ges, och därefter får de köra banan. Återkommer med mer info så småningom...

Har även skickat ett mail till Tina Jonsson, som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor på SMC Gävleborg, med information om namninsamlingarna, förslaget med studiebesök etc.
Återkommer även här med mer info när jag får den...

Jag har fått 2 namn i min gmail-inbox! :banana

B 12: Skippar hojåkandet idag va? :(
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Forsberg skrev:
Jag har fått 2 namn i min gmail-inbox! :banana

Kanon! :)

Jag fick svar av Jesper "Galne Dansken" Christensen på bmwklubben. Han skulle kontakta oss här i egenskap av trafiksäkerhetsansvarig på SMC.

Vi får se när han dyker upp. Annars får någon stalka han på Rörken. :)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
MrRoadSnail skrev:
Kanon! :)

Jag fick svar av Jesper "Galne Dansken" Christensen på bmwklubben. Han skulle kontakta oss här i egenskap av trafiksäkerhetsansvarig på SMC.

Vi får se när han dyker upp. Annars får någon stalka han på Rörken. :)

Jo jag såg det, var nyfiken på om du postat där :) B 12 slängde upp en tråd på bike också: http://www.bike.se/forum/thread.php?t=40217&PHPSESSID=e3e7653a5e83e47d62a2d2a524736e8e


Nån gång ska jag lära mig det där med att länka snyggt och inte slänga in hela adressen :hihi
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
B 12: Skippar hojåkandet idag va? :(
Näe, blir nog inge hoj i dag :död ska ev. förnedra mej med att åka dit i bil om jag får tid..

Jag tror jag drar iväg ett mail till Olsson oxå å uppdaterar henne med, eftersom hon lovat att ta upp frågan på deras styrelsemöte.. tipsar henne om ditt mail till Tina så dom kan stämma av sinsemmellan. Är väl bara bra om vi ligger på lite :)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
Näe, blir nog inge hoj i dag :död ska ev. förnedra mej med att åka dit i bil om jag får tid..

Jag tror jag drar iväg ett mail till Olsson oxå å uppdaterar henne med, eftersom hon lovat att ta upp frågan på deras styrelsemöte.. tipsar henne om ditt mail till Tina så dom kan stämma av sinsemmellan. Är väl bara bra om vi ligger på lite :)

Gör så!
Lika bra att vi underrättar SMC-folket nu, när det fortfarande finns möjlighet att göra besök på Rörken, och om vi gör detta nu så kan man ju snacka om det på mötet, kanske finns mer chans att det blir nåt då...
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Jag kanske har missat något inlägg i debatten, men jag har försökt att läsa allt innan jag lägger mig i...

Ett arrangemang som Rörken kräver inte bara deltagare, det kräver ett stort antal instruktörer eller åtminstone en eller ett par *L* instruktörer som är villiga att ställa upp regelbundet, i alla grupper och ideellt.

I Sporthojsprojektet har säkert några instruktörer kommit fram i Gävleborg och SMC har avrostningsinstruktörer, men det är nog en väldigt bra idé att ändå ha ett koncept klart, för hur många ggr man har för avsikt att köra, hur upplägget kan tänkas se ut, hur många personer som behövs för att arrangemanget ska gå runt, kanske ett förslag på vilka personer som finns i distriktet som är villiga att binda sig till projektet (prata med dem före förstås) osv.

Det går säkert att sno Rörkenkonceptet rakt av, men med tanke på resursbehovet tror jag helt klart att SMC nappar bättre om ni visar att resurserna finns, åtminstone att NI är engagerade och intresserade och villiga att dra i trådar.

Jag tycker det är en kanonidé att dra igång fler utbildningstillfällen likt Rörken, inte bara för att det är bra utan för att det är KUL! Men kom ihåg att arbetet inom SMC för det mesta är ideellt och det krävs eldsjälar för att dra igång ett så'nt projekt. Jag tror ni lyckas! :tummenupp Har ni Jesper med er så hjälper han helt klart till, men om ni verkligen vill att det här ska hända så måste NI visa att det finns folk som orkar driva det. :)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Yasha skrev:
Jag kanske har missat något inlägg i debatten, men jag har försökt att läsa allt innan jag lägger mig i...

Ett arrangemang som Rörken kräver inte bara deltagare, det kräver ett stort antal instruktörer eller åtminstone en eller ett par *L* instruktörer som är villiga att ställa upp regelbundet, i alla grupper och ideellt.

I Sporthojsprojektet har säkert några instruktörer kommit fram i Gävleborg och SMC har avrostningsinstruktörer, men det är nog en väldigt bra idé att ändå ha ett koncept klart, för hur många ggr man har för avsikt att köra, hur upplägget kan tänkas se ut, hur många personer som behövs för att arrangemanget ska gå runt, kanske ett förslag på vilka personer som finns i distriktet som är villiga att binda sig till projektet (prata med dem före förstås) osv.

Det går säkert att sno Rörkenkonceptet rakt av, men med tanke på resursbehovet tror jag helt klart att SMC nappar bättre om ni visar att resurserna finns, åtminstone att NI är engagerade och intresserade och villiga att dra i trådar.

Jag tycker det är en kanonidé att dra igång fler utbildningstillfällen likt Rörken, inte bara för att det är bra utan för att det är KUL! Men kom ihåg att arbetet inom SMC för det mesta är ideellt och det krävs eldsjälar för att dra igång ett så'nt projekt. Jag tror ni lyckas! :tummenupp Har ni Jesper med er så hjälper han helt klart till, men om ni verkligen vill att det här ska hända så måste NI visa att det finns folk som orkar driva det. :)

Vi vill till en början visa att det finns ett intresse för denna typ av verksamhet så man kan inleda en diskussion/dialog med SMC för att sedan om möjligt gå vidare till dem som har hand om Rörberg. Vi är mycket väl medvetna om att det krävs mycket arbete :)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Forsberg skrev:
Vi är mycket väl medvetna om att det krävs mycket arbete :)
:tummenupp

Tror ju själv, att det inte har hänt ngt tidigare just pga att det kräver resurser och stort engagemang och därför är större sannolikhet att det händer om man visar att det finns. Men det gör ni ju på sätt och vis nu, så jag håller alla tummar jag kan hitta!
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Yasha skrev:
:tummenupp

Tror ju själv, att det inte har hänt ngt tidigare just pga att det kräver resurser och stort engagemang och därför är större sannolikhet att det händer om man visar att det finns. Men det gör ni ju på sätt och vis nu, så jag håller alla tummar jag kan hitta!


Man måste ju börja någonstans. Jag personligen är ingen instruktör (inte än iallafall :)), men bara för att jag inte kan bidra på det sättet så tänker jag inte sitta och vänta på att någon annan ska ta tag i det. :) Nu är vi några stycken som är sugna på det här, och i och med att vi visar vårt intresse kanske ännu fler kommer ut ur garderoben och så är snöbollen i rullning... :banana
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Men precis!!! Det behövs bra mycket mer folk än bara instruktörer för att driva projektet och det är ju det som är så bra, att ni nu tar tag i det! :tummenupp


och instruktör kan nästan vem som helst bli har jag hört... *retas lite*
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Gör så!
Lika bra att vi underrättar SMC-folket nu, när det fortfarande finns möjlighet att göra besök på Rörken, och om vi gör detta nu så kan man ju snacka om det på mötet, kanske finns mer chans att det blir nåt då...
Jepp, Olsson informerad och uppdaterad. Ställde oxå en fråga, via henne, om någon av styrelsemedlemmarna i Gävle skulle vara intresserade av att träffa oss för ett snack innan deras styrelsemöte..

Yasha skrev:
Ett arrangemang som Rörken kräver inte bara deltagare, det kräver ett stort antal instruktörer eller åtminstone en eller ett par *L* instruktörer som är villiga att ställa upp regelbundet, i alla grupper och ideellt.

Det går säkert att sno Rörkenkonceptet rakt av, men med tanke på resursbehovet tror jag helt klart att SMC nappar bättre om ni visar att resurserna finns, åtminstone att NI är engagerade och intresserade och villiga att dra i trådar.
Det är väl oxå så att vi inte förväntar oss att vår idé kan startas med samma frekvens/organisationstorlek som på Rörken, man får väl vara tacksam om det går att starta nåt överhuvudtaget :) vad det sedan skulle kunna leda till återstår att se..
Vi tror oxå att det är nödvändigt att SMC finns med tidigt i disskutionen för att ta viktiga kontakter osv i egenskap av etablerad och respekterad organisation. Är nog svårt för oss att bedöma resurser när, hur, omfattning osv innan vi ens vet om vi kan få tillgång till lämplig bana..
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
Jepp, Olsson informerad och uppdaterad. Ställde oxå en fråga, via henne, om någon av styrelsemedlemmarna i Gävle skulle vara intresserade av att träffa oss för ett snack innan deras styrelsemöte..


Det är väl oxå så att vi inte förväntar oss att vår idé kan startas med samma frekvens/organisationstorlek som på Rörken, man får väl vara tacksam om det går att starta nåt överhuvudtaget :) vad det sedan skulle kunna leda till återstår att se..
Vi tror oxå att det är nödvändigt att SMC finns med tidigt i disskutionen för att ta viktiga kontakter osv i egenskap av etablerad och respekterad organisation. Är nog svårt för oss att bedöma resurser när, hur, omfattning osv innan vi ens vet om vi kan få tillgång till lämplig bana..

:tummenupp
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
B 12 skrev:
Jepp, Olsson informerad och uppdaterad. Ställde oxå en fråga, via henne, om någon av styrelsemedlemmarna i Gävle skulle vara intresserade av att träffa oss för ett snack innan deras styrelsemöte..


Det är väl oxå så att vi inte förväntar oss att vår idé kan startas med samma frekvens/organisationstorlek som på Rörken, man får väl vara tacksam om det går att starta nåt överhuvudtaget :) vad det sedan skulle kunna leda till återstår att se..
Vi tror oxå att det är nödvändigt att SMC finns med tidigt i disskutionen för att ta viktiga kontakter osv i egenskap av etablerad och respekterad organisation. Är nog svårt för oss att bedöma resurser när, hur, omfattning osv innan vi ens vet om vi kan få tillgång till lämplig bana..

Rörken hade inte den omfattningen som den har nu det första året.
kanske 5-10 deltagare per kväll, i början iaf.
Det var när det blev mer folk vi fick ordna grupper, första åren körde vi med 20 minuters pass. Vilket märktes på hur trötta förarna blev.
då sänkte vi tiden till 15 minuter det var den första förändringen sedan skaffade vi västar för att se grupperna på ett annat sätt.

Instruktörer behövs ett X antal per kväll. Helst 2 stycken i varje grupp 3 i gula gruppen någon som fixar med anmälan och betalningen samt 1-2 på teori delen, i början på kvällen. samt inte att förglöma...
Ni måste ha dryck till åkarna. En varm kväll är det extra tröttsamt att köra och man blir lätt yr i skallen.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
kortstubina skrev:


Rörken hade inte den omfattningen som den har nu det första året.
kanske 5-10 deltagare per kväll, i början iaf.
Det var när det blev mer folk vi fick ordna grupper, första åren körde vi med 20 minuters pass. Vilket märktes på hur trötta förarna blev.
då sänkte vi tiden till 15 minuter det var den första förändringen sedan skaffade vi västar för att se grupperna på ett annat sätt.

Instruktörer behövs ett X antal per kväll. Helst 2 stycken i varje grupp 3 i gula gruppen någon som fixar med anmälan och betalningen samt 1-2 på teori delen, i början på kvällen. samt inte att förglöma...
Ni måste ha dryck till åkarna. En varm kväll är det extra tröttsamt att köra och man blir lätt yr i skallen.
Mycket tacksamma för dina och Yasha´s erfarenheter, tips och råd..vi lyssnar och noterar ! Fortsätt kommentera ! Det hjälper oss att fila på/utveckla vår idé..och engagemanget! Hoppas vi kan ta lite mer detaljerat/konkret resonomang när vi förhoppningsvis har lite mer klart med grundförutsättningarna :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top