Projekt högländare Motard (bygge)

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Hejsan svejsan.

Ursäkta att jag kapar denna eminenta projekttråd men jag hittar inget annat ställe att ställa mina frågor. Är grymmt sugen på en 950 Outback men är osäker på priser mm.

Frågorna är:
-Kan dessa svar på ORS:s frågor från -07 antas gälla fortfarande?

1. Jo, pålitlighet/hållbarhet samt karaktär är klart förbättrad.
2. -01-02 började det uppdateras men "allt" var inte klart då. 99-00 förgasare, klenare koppling, startanordning som tenderar att skjuta ihjäl frihjul osv. Min är förvisso en av de äldsta, men sen har jag ju bytt det mesta förutom toppar och cylindrar. Däremot är växellådan på 99-01 inga konstigheter, på -02-vissa03 fanns det ett litet fel som kunde rasa lådan...
Åtgärdades på -04->
3. Riktpris är MYCKET svårt, det beror helt på hur mycket som har uppdaterats. En orginal förgasarcykel ca 1500mil, från 99-00 runt 45-50kkr En uppdaterad -01 med insprut (och senaste programvaran från -04) 55-60kkr
En -02/-03 65-70kkr OM växellådan och insprutningen är uppdaterad 04-06 (ingen direkt skillnad där) 70kkr och upp.

Detta är fritt ur huvudet... avser motard och inte outback (motarden ligger generellt 5-10kkr högre än outback, modefluga :D )

4. Registret är där aboslut inget fel på, från 3000varv och upp händer det helsike, men jag har låtit det fortsätta efter 7000, där den vanligtvis (orginal) börjar tappa.
Anekdot;
Lät en kille på jobbet provköra, detta var med orginalsetup. Han kom in och var heltänd på KTM:s 950supermotard som han testat på Lelleveckan. Hur som, så kasta jag till honom nyckeln. Ett tag senare kom han in med ett brett flin och ett nytt ha-begär...

De kräver ju lite underhåll, men vilken 45kilos V-twin gör inte det?

- jag gillar att mecka och kan tänka mig att leva med en förgasarmotor ett tag men kommer säkerligen att vilja konvertera till insprutning, något jag aldrig gjort. Jag har läst tråden men inte förstått hur det gick till och hur mycket det kostade. Jag förstår att du gjort det FettSnok men var det så lätt att det är självklart hur man gör? Skulle du i enkla drag vilja förklara vari den operationen består så vore jag tacksam.

- Någon har sagt mig att motorn vibrerar men jag kör ju enstånka och inget kan väl vara värre än det? Vibrerar den mycket? (Korkad fråga men kom gärna med "jämför med Yamaha XYZ är det ungefär samma" och liknande jämförelser som svar.)

- Jag siktar på en pendlarhoj och grussmiskarhoj som jag kan göra ett mindre antal veckoturer på. Är jag helt ute och (motor)cyklar i fråga om hojval?

Tackar på förhand

/TF

PS anledningen att jag reggade mig på SH är att denna tråd finns. Tack FettSnok och andra Hajländers för er kunskaps-, entusiasm- och habegärsspridning. DS
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hejsan svejsan.

Ursäkta att jag kapar denna eminenta projekttråd men jag hittar inget annat ställe att ställa mina frågor. Är grymmt sugen på en 950 Outback men är osäker på priser mm.

Frågorna är:
-Kan dessa svar på ORS:s frågor från -07 antas gälla fortfarande?



- jag gillar att mecka och kan tänka mig att leva med en förgasarmotor ett tag men kommer säkerligen att vilja konvertera till insprutning, något jag aldrig gjort. Jag har läst tråden men inte förstått hur det gick till och hur mycket det kostade. Jag förstår att du gjort det FettSnok men var det så lätt att det är självklart hur man gör? Skulle du i enkla drag vilja förklara vari den operationen består så vore jag tacksam.

- Någon har sagt mig att motorn vibrerar men jag kör ju enstånka och inget kan väl vara värre än det? Vibrerar den mycket? (Korkad fråga men kom gärna med "jämför med Yamaha XYZ är det ungefär samma" och liknande jämförelser som svar.)

- Jag siktar på en pendlarhoj och grussmiskarhoj som jag kan göra ett mindre antal veckoturer på. Är jag helt ute och (motor)cyklar i fråga om hojval?

Tackar på förhand

/TF

PS anledningen att jag reggade mig på SH är att denna tråd finns. Tack FettSnok och andra Hajländers för er kunskaps-, entusiasm- och habegärsspridning. DS


Hej TF! (och alla andra som går i samma tankar för den delen)

Ja, det mesta kan man gå på, men man skulle nog kunna dra av några tusen åtminstone på priserna nu när det gått ett tag sen sist.
Som grusbus-pendlar-smiskar-lek-allround funkar de rätt prima. Sadeln må upplevas lite hård av vissa.

En god vän kör fortfarande med förgasare, den har vi fått mycket god gång på och han känner inte alls behovet av insprut. Är en sån typ som kör grus, pendlar-allround med sin

Jag å andra sidan ligger ju 99% av tiden på fullgas...

Styrboxen är fysiskt förberedd för insprutning men behöver få mjukvaran uppdaterad. Den ende som kan göra detta är tillverkaren av styrboxen, en liten firma i Åmål.
Sen får man löda dit det nödvändiga avseende kablar och kontakter

Insprutsdelar går att få tag på hos tillverkaren och ska man göra sig arbetet att montera sprut så för böveln sätt dit separata spjäll DIREKT! Annars kan man "nästan" behålla förgasaren. Så stor är skillnaden mellan enkel och dubbelspjäll

Nah, alltså motorn vibrerar men eftersom nån har tänkt och INTE monterat den stumt i ramen utan hängt den i gummi så stör det inte att den rör sig för sig själv.

En förgasarhoj ska du inte behöva ge mer än 35-40 för på sin höjd

Hoppas det gav svar på det du sökte :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jahapp, då verkar det som ännu en lycklig Highlandägare fått sin dos av glädje. Har i helgen byggt om en hoj från England, dubbelinsug monterat och den spinner som en katt :yoparty

Nu, snart kan man få tid med sin egen :rolleyes:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dåså, åter i fixartagen med monstermotarden!

Plattan enligt tidigare nu grovkapad och monterad på insugen, samt spjällhus pålagda för att hitta rätt avstånd och vinklar. Mjaaa, det ser inte heltokigt ut...


Sen gängades plattan så husen satt fast. Givetvis kommer plattor mm att justeras till med slipen, men det är prio senare. Det är ju inte av vikt just nu, först ska det få plats och sitta fast.. Så nästa sak, tanken mötte sitt öde. Rester enligt nedan..

Det var inte så farliga mängder, jag skulle tippa på att allt som allt försvinner två liter. MEN! Eftersom en jäklans massa utrymme sparas på andra håll så kommer jag vinna minst lika mycket eller för den delen mer. Är ju aldrig fel att ha en ordentlig tank, så man kommer sådär 35-40mil mellan mackarna :yoparty

Nåväl, lite resultat av detta våldförande med kniv och vinkelslip;


ja, som synes får jag nu plats med krökar eller filter eller ja, till och med en dosa eller så mellan spjällhus och tank :Bugar

En liten visning från ovan, det är en bit kvar i sida till ramen, "döutrymme" tänke jag fylla på med tankvolym. Luft tänkte jag ta in på resp. sida av tanken, kall och god. Så intag kommer lämnas för detta.


Såhär ungefär blir det sen med nye ombyggde rambalken. Den gamle skymtas i ena bilden nedan... Den är rak och ivägen..


Bilen i bakgrunden har inget med berättelsen att göra...


Det var dagens lilla etapp. Imorrn blir det mest nöje, ska plöja bana med Aprilian. Sen blir det nog åter till verkstan.
Håll tillgodo, alla ni som följt och kommenterat :tummenupp
 

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I Garaget....
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Dåså, åter i fixartagen med monstermotarden!

Plattan enligt tidigare nu grovkapad och monterad på insugen, samt spjällhus pålagda för att hitta rätt avstånd och vinklar. Mjaaa, det ser inte heltokigt ut...


Sen gängades plattan så husen satt fast. Givetvis kommer plattor mm att justeras till med slipen, men det är prio senare. Det är ju inte av vikt just nu, först ska det få plats och sitta fast.. Så nästa sak, tanken mötte sitt öde. Rester enligt nedan..

Det var inte så farliga mängder, jag skulle tippa på att allt som allt försvinner två liter. MEN! Eftersom en jäklans massa utrymme sparas på andra håll så kommer jag vinna minst lika mycket eller för den delen mer. Är ju aldrig fel att ha en ordentlig tank, så man kommer sådär 35-40mil mellan mackarna :yoparty

Nåväl, lite resultat av detta våldförande med kniv och vinkelslip;


ja, som synes får jag nu plats med krökar eller filter eller ja, till och med en dosa eller så mellan spjällhus och tank :Bugar

En liten visning från ovan, det är en bit kvar i sida till ramen, "döutrymme" tänke jag fylla på med tankvolym. Luft tänkte jag ta in på resp. sida av tanken, kall och god. Så intag kommer lämnas för detta.


Såhär ungefär blir det sen med nye ombyggde rambalken. Den gamle skymtas i ena bilden nedan... Den är rak och ivägen..


Bilen i bakgrunden har inget med berättelsen att göra...


Det var dagens lilla etapp. Imorrn blir det mest nöje, ska plöja bana med Aprilian. Sen blir det nog åter till verkstan.
Håll tillgodo, alla ni som följt och kommenterat :tummenupp

Hade aldrig gått om det inte vore för kanelbullarna :arsele
 

Einar B.

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
2004 Highland 950
Automatkoppling

Noen som har montert eller har erfaring med automatkoppling i Highland 950 ?

Som Rekluse z-start pro, eller RevLoc ?
Kanskje finns andre fabrikat ?

Er i behov av informasjon/kunnskap.
Hva sier dere til en ny Highlandeier.

mvh

Einar i Oslo
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Noen som har montert eller har erfaring med automatkoppling i Highland 950 ?

Som Rekluse z-start pro, eller RevLoc ?
Kanskje finns andre fabrikat ?

Er i behov av informasjon/kunnskap.
Hva sier dere til en ny Highlandeier.

mvh

Einar i Oslo

Antar att du menar en sk. "slirkoppling" (back torque limiter)? Inte testat, men kan man hitta en som har rätt mått bör det väl funka.

andra märken är Suter, STM, Sigma Performance som jag kommer på nu.

Kanske har tillverkaren några tips att ge?
 

Einar B.

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
2004 Highland 950
Autoclutch - slirkoppling - sentrifugalkoppling

Hei.
Ja det er vel nærmest en sentrifugalkoppling.
Jeg har frågat Highland - og de sjekker/kollar hva som kan gjøres.

Kopplingen er så vidt jeg vet helt ordinær i Highland 950 - så da er det vel diameter og klaring under lokket som er avgjørende ?
Noen som kjenner til om Highlands koppling er brukt av andre mc fabrikat ?
 

Einar B.

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
2004 Highland 950
Auto - koppling

Det er ikke slirkoppling jeg er ute etter.
Men en sentrifugalkoppling.
Jeg tenker kaste kopplingshendelen på sopen.
Og sette dit en bakbrems(hendel) i stedet.
 

Einar B.

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
2004 Highland 950
Jepp !
Det er slik koppling jeg søker - om det finnes en modell/versjon som passer Highland 950.
Rekluse har til KTM, Husqvarna, Husaberg +++ men ikke til Highland.

Derfor spør/frågar jeg også om Highlands koppling også finnes i andre sykler.
(hvor kommer kopplingen fra - eller er den en egen Highland konstruksjon)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tyckte den var lik en Husabergkoppling, men kan inte svära på det..
Om man frågar Rekluse så borde de kunna ge dig vila mått som de behöver för att kunna se om nåt passar?
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Köpte en

Köpte en HL i fredags.

Upptäckte först när jag kom hem att den har en lite udda fälgstorlek 17" bak och 19" fram. Är det inte 18/21 som är det normala för en Outback? Någon som vill byta fälgar med mig? Kan leva med 17" bak men vill gärna ha 21" fram eftersom det är lättare att hitta grusdäck till den dimensionen.

Den verkar gå lite fett åxå och jag undrar om ni vet vad det kan bero på?

/TF
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Köpte en HL i fredags.

Upptäckte först när jag kom hem att den har en lite udda fälgstorlek 17" bak och 19" fram. Är det inte 18/21 som är det normala för en Outback? Någon som vill byta fälgar med mig? Kan leva med 17" bak men vill gärna ha 21" fram eftersom det är lättare att hitta grusdäck till den dimensionen.

Den verkar gå lite fett åxå och jag undrar om ni vet vad det kan bero på?

/TF

Tja! Tar det via PM.
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Mer on topic kanske

Hur går det egentligen med din egen maskin, "The Ultimate Hooligan Machine"? Det är ju det tråden skall handla om i huvudsak fast vi andra gör vad vi kan för att hamna OT ibland.

/TF
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur går det egentligen med din egen maskin, "The Ultimate Hooligan Machine"? Det är ju det tråden skall handla om i huvudsak fast vi andra gör vad vi kan för att hamna OT ibland.

/TF

Just det ja... Det går långsamt, alla andra(s) hojar verkar ha förtur :va Märkligt fenomen. Sen är det ju så att jag av gammal hävd inte vill göra om detta, igen. Så, längs vägen hittar jag på nya fina lösningar för att göra allt bättre. En sådan sak är för tillfället spjällhusen. Varför inte trycka dit något som är ännu större... Jaja, jag kommer nog bli färdig tids nog :gnissla
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Just det ja... Det går långsamt, alla andra(s) hojar verkar ha förtur :va Märkligt fenomen. osv

Och en och annan Saab 9-5 Aero. Min t.ex.... men nu funkar den :) Förresten, jag eldade lite på din tank och kom fram till att det är PP-plast :tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top