Projekt högländare Motard (bygge)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur går det med bygget?:krama

Jominsann! Efter nån månads landsflykt var jag i garaget i helgen och plocka ur motorn ur ramen igen. Ska köra lite insug mm i fräsen för att få till fin passform.
Drivpaketet är uppfräschat (nytt bakdrev och kedja, fram verkar vara gjort i adamant eller nåt..)
Skatten är betald den med... Mottyn med tillbehör är i hamn, så egentligen är det svetsa ihop tanken (lahi's jobb) svetsa ihop ramröret (mitt jobb...) och snickra fuelrails och en liten spjällarms-historia.

Framgång, på ett lite kräftgående vis :D
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Blir det nåt sprut från Down Under då? Eller gav du upp på Cliffs oöverträffade förmåga att kommunicera otydligt? :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir det nåt sprut från Down Under då? Eller gav du upp på Cliffs oöverträffade förmåga att kommunicera otydligt? :D

Tills vidare kör jag på en Motty AFR tuner. Cliffs system är jätteintressant, men det krävde lite modifikationer så för att spara lite tid hoppa jag på en redan beprövad manick... Får väl prova det systemet när det väl står en MGS-01 i garaget :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Verkstadsmys i vinterkylan?

Eller nytt år bättre lösningar. (förutom kameran då, men vafan...)

Gillade inte riktigt att spjällen skulle sitta separerade på insugsrören, så jag gjorde mig en ny adapterplatta där spjällen sitter samman.
Detta för att minska stressen på insugen och underlätta synkningen av husen. Det är i alla fall teorin.

Så, en ny bit alu av finaste kvalisort får smaka fräsen.
Lite måttande, mätande och filosoferande så ska det bli bra.
De försänkta hålen i plattan är för fästskruvaran i insugen, mellan platta och insug läggs gummitätning för att ta upp vibrationer.


Det kommer då se ut såhär. Jag får avstånd mellan spjäll och insugsventil till 140mm. (ja, plattan ska renskäras. Syns ej på bild, för det är inte gjort. När bilden togs.)




Sen kommer det oundvikliken behövas något att styra spjällen med.
En pervers idé hade varit ett ride-by-wire som på nyare hojar.
Näe, jag håller mig till gas-med-vajer istället! :D
En rulle för spjällaxeln behövdes, nytt material (nu lite rundare) men av samma metalltyp upp i svarven. Verktyg för att göra själva vajerspåret fick egentillverkas, stickstål är för brett :gnissla
Syns en början till en distans i centrum, det är för att kunna rymma lite fästskuv och annat jox bakom rullen.



Så, efter lite fräsande och filande så passa spjällaxeln som en SMÄCK!




Härnäst ska det filas till en kolfiberplatta uppepå husen, med insugstrattar modell låga, samt någonting att bära upp ett endurohojsfilter av skumtyp.

Sen blir det motor tillbaka i ramen :yoparty

Snön ligger tjock, känner ingen stress. Men 2010 smäller det!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mer kul med fräsen

Så, en överbliven bit av finaste aluminium.
Vad kan man ha en sådan till?


Stoppar den i fräsen och snyggar till den lite, kan ju alltid vara bra till något? :va




Sen kapar man den mitt itu och borrar ett genomgående hål i vardera.
.....

Tadaaaa! Två bränslefördelningsrör (eller fuelrail för den kontinentale)
"billet style" :tummenupp


Sådana där smådetaljer som bara är ett måste.
Visst, finns att köpa. Men hur kul är det....:)
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snajsigt och grannt :tummenupp

Har inte hunnit fixa med tanken ännu, men det kommer! :krama Ligger mest inne just nu och sjuk från jobbet också. Helkass i huvud, hals och näsa + feber. Roligare har jag haft.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Spridare med bryggor monterade ihop med insug och spjäll.
Klart för sammanfogning :yoparty

Den svarte "kabeln" som hänger ner är en egenkomponerad tomgångsjustering. När tank och allt sitter på är det lögn i helsike att komma åt insugen, så därför tog jag en bit vajerhölje och svetsa på en gängstång. Funkar utmärkt!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fasiken vilka fina prylar du gör:tuttar

:Bugar Tackar för de fina orden! Framförallt från en med så fina rörkrökar på hojen :tummenupp


Liten update då! Motorn är tillbaka i ramen, det var nog fan på tiden.

Nu ska ramröret konstrueras om så det går runt de där stående insugen bara. Var och besökte Plast-lahi igår, det tuggar framåt på tankfronten med. Nånstans före valborg ska man nog få föra oväsen igen :brinnerup
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
tillbaka

Huliganmotorn är tillbaka i sitt hem!



Nu ska övre ramröret svetsas färdigt, sen är det dags för första uppstart :brinnerup
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Härligt, Video är ett måste:)

Såg att tråden startades 2006, har du en deadline?

Nja, alltså.. Hojen har varit i drift två säsonger. Första, med ombyggnad för insprut/renovering (trådstart) nånstans mitt i konvertering till dubbla spjäll. och ny senaste (sista??) modifieringen med maxtrimning

Deadline? det har jag lärt mig att inte ha. :D
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Nja, alltså.. Hojen har varit i drift två säsonger. Första, med ombyggnad för insprut/renovering (trådstart) nånstans mitt i konvertering till dubbla spjäll. och ny senaste (sista??) modifieringen med maxtrimning

Deadline? det har jag lärt mig att inte ha. :D

Jo då, har allt läst tråden under åren.
Tänkte mest om den var "klar" nu, eller om det blir ett steg till med lite andningshjälp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo då, har allt läst tråden under åren.
Tänkte mest om den var "klar" nu, eller om det blir ett steg till med lite andningshjälp

Det har jag ingen aning om, men om jag känner mig själv rätt så blir den aldrig klar :D Har planer på en sporthojsram/caféräser konstruktion att kila ner motorn i. Om det nu blir tillräckligt med knuff så hade den nog blivit potent i en styvare sportram och en körtklar vikt under 150 :yoparty

Kanske... :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En till! Highland inköpt! :yoparty:tummenupp

En svart -04 motard. Massa godis.

Planerar redan för en ombyggnad med dubbla matluckor :D

Kanske en egen byggtråd?

Huliganen står hos grannen med en utomordentligt bra svets. Chassit rullar, boxen är grundmappad för mina gigantiska spridare. Tanken finalbyggs hos Lahi. Oh, ah, det börjar ljusna i den här tunneln :yoparty
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Ojoj, nu har jag läst igenom hela tråden, jösses vilka kunskaper du verkar besitta inom highlandandet, otroligt att du verkar ha hållt lågan uppe sen 2006 också.
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
hur går det

Hej Johan

Nyfiken på hur det går för dig! Själv håller jag mig sysselsatt med att fundera på var jag skall sätta fast min roadbook-hållare, gps, klocka trippmätare mm. Lutar åt att bygga kåpa. Då kanske huvet sitter kvar efter en heldag...

/TF
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej Johan

Nyfiken på hur det går för dig! Själv håller jag mig sysselsatt med att fundera på var jag skall sätta fast min roadbook-hållare, gps, klocka trippmätare mm. Lutar åt att bygga kåpa. Då kanske huvet sitter kvar efter en heldag...

/TF

Jo, jag har inte riktigt fått loss tid att montera ihop det sista. :huvet
Av nån outgrundlig anledning kommer alla andras hojar före :va

Sen blev jag ju hastigt och lustigt med en Highland till, kunde inte låta bli. En snygg svart -04 motard!

Det finns ett udda ombygge med kåpa likt AfricaTwin, en skotte. Finns bilder på Highlandtråden på ADV-rider. Den har roadbookhållare och hela rasket.

/J
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top