Projekt "Gulf" (sportsterbygge)

Nja, blir nog nyktert för mig på lördag, har ju lag-cross race i Strängnäs dagen efter...(Har ju varit på lyset nästan oavbrutet i 1 vecka nu så det kan ju vara rätt skönt!)

Nää, hade en bit material på G men orkade inte vänta så jag byggde om det igår med vanligt plattjärn. Min förra honda sving höll ju bra faktiskt....

ja va fan . funkade det på hondan så funkar det väll nu. blev den både kortare och bredare ?
 
Kul med lite sporrebyggen här på SH :tummenupp
En stilla undring bara,kommer verkligen en kolfibertank
hålla på en sporre,det vibbar ju faktiskt rätt duktigt :D
 
Kul med lite sporrebyggen här på SH :tummenupp
En stilla undring bara,kommer verkligen en kolfibertank
hålla på en sporre,det vibbar ju faktiskt rätt duktigt :D

Det funkar på HD, om man bygger rätt. Det stora stöket med fiberplasttankar är nog mest bränslet, förr eller senare brukar bränsle diffundera igenom liningen och sedan genom fiberplasten, så att det blir det bubblor i lacken och tanken är irreparabel. I synnerhet med dagens pumpsoppa med 5% etanol.

Så man ska nog lägga krut på en tät sealer/lining på insidan, iaf om det likt min hoj, ska vara en åkhoj.
 
Kul med lite sporrebyggen här på SH :tummenupp
En stilla undring bara,kommer verkligen en kolfibertank
hålla på en sporre,det vibbar ju faktiskt rätt duktigt :D

funkar det på lc4:or och husor så funkar det på en spörtster =) dessutom så får man ju gummiupphänga ordentligt typ ett par kilo =)

Det funkar på HD, om man bygger rätt. Det stora stöket med fiberplasttankar är nog mest bränslet, förr eller senare brukar bränsle diffundera igenom liningen och sedan genom fiberplasten, så att det blir det bubblor i lacken och tanken är irreparabel. I synnerhet med dagens pumpsoppa med 5% etanol.

Så man ska nog lägga krut på en tät sealer/lining på insidan, iaf om det likt min hoj, ska vara en åkhoj.

väldigt bra input där. något som jag inte ens tänkt på . man kanske rent av skulle köra 2 eller 3 omgångar sealer,
 
Last edited:
funkar det på lc4:or och husor så funkar det på en spörtster =) dessutom så får man ju gummiupphänga ordentligt typ ett par kilo =)

Ordentligt gummiupphängt är nog grejen!
Har en 1200R 05 och trots att den har gummiupphängd motor
så jobbar fjädringen när man står på tomgång:D
HD charm,det lever om lite!
 
Last edited:
Det funkar på HD, om man bygger rätt. Det stora stöket med fiberplasttankar är nog mest bränslet, förr eller senare brukar bränsle diffundera igenom liningen och sedan genom fiberplasten, så att det blir det bubblor i lacken och tanken är irreparabel. I synnerhet med dagens pumpsoppa med 5% etanol.

Så man ska nog lägga krut på en tät sealer/lining på insidan, iaf om det likt min hoj, ska vara en åkhoj.
Jo, det är väl en del gamla Muscle Machine karosser som har råkat ut för det ödet?

Tror det var i senaste MCM som det var med en Sportster som väckte stort ha-begär. En Harton. Sportstermotor i featherbedram. Och jäklar så mycket läckrare än otyget som Ace Cafe smällde ihop för ett par år sedan.

Tror att det var den här:
09-09-07.JPG

Fast där är den inte färdig. Men kolla bakre toppen och dragningen av avgassystemet. :drool
 
Jo, det är väl en del gamla Muscle Machine karosser som har råkat ut för det ödet?

Tror det var i senaste MCM som det var med en Sportster som väckte stort ha-begär. En Harton. Sportstermotor i featherbedram. Och jäklar så mycket läckrare än otyget som Ace Cafe smällde ihop för ett par år sedan.

Tror att det var den här:
09-09-07.JPG

Fast där är den inte färdig. Men kolla bakre toppen och dragningen av avgassystemet. :drool

på ett ungefär sådär kommer jag att dra mina pipor är det tänkt, dom skall dock avslutas i en motogpmegafon på varje sida =)
 
det vore ju inte görsnällt att inte uppdatera när man har jobbat =)

men dock så har jag inte gjort skitmycket.. hittade en skitbra tråd ang detta med kolfibertank http://www.bayarearidersforum.com/forums/showthread.php?t=145975&page=30 lång läsning men vääl värt mödan =) .
sedan så har jag på ett bättre sätt satt fast bakdelen på plastbakramen så att jag får center och lite sånt skit.

sedan så bidde det ett gör om gör rätt för att jag har för bråttom .
jag hade så bråttom med att komma igång med tanken så jag skar bara ut för tanktunneln , jag gjorde aldrig någon . så det är gjort nu och skall limmas fast i botten så att det blir en bra sådan när man skall gjuta sedan. gjorde som så att jag tejpade rätt så mycket så att jag fick en viss offset mellan ramrör och tunnel så att jag skall kunna få imellan gummiinlägg där sen =) samt att center på tanken blir så mycket lättare. fick även tillverka ett litet verktyg för att kunna göra bra skåror i bakdelen .
så nu är garaget dammsugit och städat efter dagen pyssel och knåp så imorgon kör vi igen =)
 

Bifogat

  • _MG_9573.jpg
    _MG_9573.jpg
    235.5 KB · Visningar: 266
  • _MG_9574.jpg
    _MG_9574.jpg
    231.7 KB · Visningar: 256
  • _MG_9578.jpg
    _MG_9578.jpg
    238.9 KB · Visningar: 266
  • _MG_9577.jpg
    _MG_9577.jpg
    226.3 KB · Visningar: 265
  • _MG_9576.jpg
    _MG_9576.jpg
    222.5 KB · Visningar: 271
Jo, det är väl en del gamla Muscle Machine karosser som har råkat ut för det ödet?

Tror det var i senaste MCM som det var med en Sportster som väckte stort ha-begär. En Harton. Sportstermotor i featherbedram. Och jäklar så mycket läckrare än otyget som Ace Cafe smällde ihop för ett par år sedan.

Tror att det var den här:
09-09-07.JPG

Fast där är den inte färdig. Men kolla bakre toppen och dragningen av avgassystemet. :drool

Ja den är nice, notera att han inte kör med två framtoppar, han har vänt på bakre (inte lika möjligt på Evo, men detta är en järnsportstermotor, stötstångsrören tätar inte mot toppens gjutgods som på evo, utan mot vipparmshuset) så att piporna kommer ut på varsin sida.
Här är byggfilmen som jag visat här några ggr.

http://www.youtube.com/watch?v=NhlkZDh_Dlc
 
Efter att hojen flyttade till en lada under längre tid så kom glöden tillbaka när det bestämdes att hojen ska bli en 40års present , samtidigt så ändrades lite tankar och visioner så nu börjar vi lite från början igen :)
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    243.9 KB · Visningar: 340
Nu händer det grejor igen :) nu ä jag nöjd med grundkonceptet på tanken , så nu ska jag dra på spackel på ena sidan medans den andra sidan enbart är grovformad drn kommer sedan speglas med hjälp av padingmallar
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    233.4 KB · Visningar: 311
  • image.jpg
    image.jpg
    223.1 KB · Visningar: 286
  • image.jpg
    image.jpg
    235.4 KB · Visningar: 307
Najs !
Hörru ring mig nästa vecka.
Ska till dina trakter och tjacka en kärra.
070-6000701
 
Troligtvis på helgen.
Skulle du kunna reka lite på den på Onsdag ?
 
nu behövs det lite detektivhjälp här.

tanken är att köra ekerhjul . och som det ser ut så blir det aprilia sxv hjul i bak då det är 5,5 tum brett.
problemet hopar sig i fram. eller ja det är nog snarare att jag villat in på en enkelriktad gata och hittar inte ut.

då jag kommer köra med gsx-r 1000 k3 gafflar så vill jag ju naturligtvis ha dubbla skivor dels för att det är fint och dels för att det stoppar rätt så bra. och än så länge har jag kommit fram till att ktm 950 adventure har ekerfälgar och dubbla skivor , så tanken var väll att skaffa ett sådant nav och sedan få ekrat på en 3,5"x17" fälgbana. jag hittar dock inga nav på bukten. så min fråga är vilka fler hojar finns det med ekerhjul och dubbla skivor.
 
Moto Guzzi Stelvio har dubbla skivor och ekrat. 19 tum fälgbana.

Och jag tror det samma gäller bmw 1200 gsa alltså adventuremodellen.

Ktm 1190 adv har också dubbla skivor.

Yamaha tenere 750. Och tenere xt1200z.

Afrika twin.
 
Last edited:
Virago 750 och 1100 dom sena modellerna har dubbla skivor och ekerfälgar.
 
tack för svaren . när vi då ändå håller på och detektivar lite. så har jag konstaterat att innerdiameter på gsx-r k3 lagrena är 25mm. och hjulaxeln på adventuren är 30 vilket ju ä väldigt bra. då det innebär en ganska små smidig fitt genom att enbart tillverka lite spacers.

dock så finner jag inte axeldimension för super tenere och bmw´n . i bak har jag ju inte samma problem då jag bygger svingen själv så där kan jag egentilgen bara köpa mig en apriliafälg och så ä det klart. får man bara koll på lite dimensioner på axlar och sådant så är det ju smidigt att hitta tag på till vilken hoj man skall köpa fälg =)
 
ISR har nav med dubbla 320mm bromsskivor. För 25mm axel.
http://www.isr-brakes.se/products/hubs/13-026.shtml

De har även en modell med 260mm skivor som är lite billigare. Navet jag länkade till ovan ligger enligt deras prislista på 7403kr och det mindre på 6773kr enligt deras prislista.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top