Projekt 2t Racer

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hög etta är väl bara en nackdel i starten, sen är tätare växlar en fördel varje varv på banan därefter.
Vilket iofs inte är så "bara"... att tappa två startled innan första kurvan är inte kul! Men visst, om man inte kan få till drevning så motorn får jobba i sitt register på annat sätt så må det vara hänt...
 

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Vilket iofs inte är så "bara"... att tappa två startled innan första kurvan är inte kul! Men visst, om man inte kan få till drevning så motorn får jobba i sitt register på annat sätt så må det vara hänt...
Får se hur den tar sig på banan
Blir det ett problem i starterna får jag beställa en lägre etta (två drev) det är en fråga som ligger längre fram

Dagens arbete blev att grovsåga fästen för stötdämpslenkage innan fräsningen
Det ena fästet fick ny form så pipan kommer ut ”rätt” i kutsen
Det blir kuts från en Aprilia AF1 250 -87 både snygg och passade ovanligt bra på ramen
Orginalkuts blir då oförstörd?

min tanke är att eloxera alla nytillverkade i en egen färg just för att särskilja nytt från original

materialvalet är 6082 som är den starkaste i 60xx serien
4773ECC5-3A4D-4C82-B560-37ADF339EF2C.jpeg

A08CCA67-93BC-4F71-AE46-CDBD2063935C.jpegEAF6836B-DFE3-4B7E-9A10-553D23C39AD2.jpeg02D7C843-26C8-4C55-AF43-68DE4180965D.jpeg
 
Last edited:

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Beställningarna börjar rulla in ?
Fick tyvärr veta att det satt fel svänghjul på motorn efter att jag ställde tändningen ?
Bara att börja om på nytt

hur som så vattentemperatur kommer kunna övervakas 1B8F33F6-6BF9-4922-BB37-A966683D8EC9.jpeg

fick även tag på Darren på Racing Cylinder Service
Så snart sitter det två sådana här Aprilia kopior på motorn
(Jag vet att de inte är ok att tävla med men måste bara passa på att prova lite mer effekt på någon bandag)
0ECC3283-4895-4E31-A3A7-75BC4B4C843B.jpegD41BD6DB-D4F0-4408-970E-829087D86311.jpeg

Till nästa gång ha en toppen sommar
 

Bifogat

  • 3EA7079B-303A-452E-A5E6-1F058C717471.jpeg
    3EA7079B-303A-452E-A5E6-1F058C717471.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 31
Last edited:

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
I dag påbörjade jag främre motorfästet som blir en rörkonstruktion vilken även blir öron till kylarfäste på var sida samt ett rör i längdled från strax ovan där den sitter i motorn till fästet i ramen där tidigare toppen på 4t satt fast då får jag en avlastning på torsionskrafter
Tanken är att när detta fäste är klart blir det en mall för ett komplett fäste i aluminium

då det är lätt att migsvetsa på plats i ramen med stålrör så är det ett snabbt sätt att göra en exakt mall inför subframebygget i aluminium

465C5B35-846F-4887-A364-30E4616BE924.jpeg20C98984-96B6-4908-8ECA-F38405518BBC.jpeg80279C81-9738-43AB-B950-1AB97DC19AAE.jpeg9B117FF5-68E8-4495-B761-DA0A6268C131.jpeg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Är klart intressant
FPE saknar krysskilar på vevaxel så rotorn sitter bara på konan
Frågan är om det finns risk att rotorn kan vrida sig vid belastning när man startar kallt
Redan snäv tolerans på tändläget med
timing: 5.8 mm före T.D.C.
Samt med upplägget att bägge kolvarna tänder samtidigt gör att man alltid måste ställa tändning på den cylindern som når T.D.C. Först oavsätt om det är första eller andra (alla motorer är individer med små variationer)
Det är dyrt om det skulle skita sig samt riktigt svårt med reservdelar

så jag är osäker ?
 

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
I dag har jag börjat måtta inför pipanpassning
Blir att sänka främre motorfästet 45mm för att ge utrymme för piporna både in under kuts samt ner framför motorn så inte framhjulet tar i kröken
Synd att jag inte hade kutsen tidigare ☺️0F4437E9-5563-48B7-85D9-9B75AF0338BE.jpeg815B4E64-C16D-439E-95E4-EF24D2FECFC9.jpeg
det blir lite inpassning mellan tank och kuts fast mindre än jag kunde föreställa mig ?

Motorn flyttad 35mm ner i framkant DB34D351-11B4-4E02-8F38-A2146EEF3AB0.jpeg908BF7AA-6217-4A11-BD27-5AE10EBD58D1.jpeg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Åh, den har jag sett live på Knutstorp med nuvarande ägare. Det är ju väldigt smidigt att bara plocka fram skruvdragaren istället för att släpa startapparater och springa omkring eller annat mög.
Det finns SÅÅÅÅÅ många fördelar. Bara det att du kan varmköra på stöden, och behålla värmarna på är kalas, istället för att rycka värmare, ned från stöden, springstarta/rullstarta och sedan upp på stöden, på med värmare SMATIDIGT som du håller liv i motorn = OMÖJLIGT. Man måste alltid vara två för att starta utan accu-products smarta grej! 10 av 10!
 

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
I dag fick jag kylaren snabb provning
Den är så stor det bara går att ha så förhoppningsvis kommer då kyl att räcka även varmare dagar
Bonus är att bägge cylindertyper kommer att passa även om det är tight vid avgasventilen på RCS cylindern

Nu är det dax att lära mig svetsa 0,7 plåt ?
Gokart piporna får duga att prova den med
När allt fungerar får jag se om det blir andra rör
Någon som gjort egen ljuddämpare?
Undrar om man kan använda kompositrör som ytterhölje eller brinner det sönder under ett race??
7CDB792D-EBA9-4EDF-9486-444EE46E4D29.jpegD39E7110-9724-4045-A3F3-7F88716BB722.jpeg422020BD-6761-4D3C-B2ED-1B63F8560930.jpeg
371BE931-FB5F-4031-9110-EC965671D5D8.jpeg
 
Last edited:

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
I dag fick jag kylaren snabb provning
Den är så stor det bara går att ha så förhoppningsvis kommer då kyl att räcka även varmare dagar
Bonus är att bägge cylindertyper kommer att passa även om det är tight vid avgasventilen på RCS cylindern

Nu är det dax att lära mig svetsa 0,7 plåt ?
Gokart piporna får duga att prova den med
När allt fungerar får jag se om det blir andra rör
Någon som gjort egen ljuddämpare?
Undrar om man kan använda kompositrör som ytterhölje eller brinner det sönder under ett race??
View attachment 464400View attachment 464401View attachment 464402
Ytterhöljen i carbon eller kevlar funkar ypperligt. Finns att köpa lite överallt på nätet. Svårare är det ett finna perforerade innerör i rätt dimension. Har tillverkat egna till min Big Bore RS/RD 421 innan jag sprang på denna killen som tillverkar efter dina mått.
 

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Ytterhöljen i carbon eller kevlar funkar ypperligt. Finns att köpa lite överallt på nätet. Svårare är det ett finna perforerade innerör i rätt dimension. Har tillverkat egna till min Big Bore RS/RD 421 innan jag sprang på denna killen som tillverkar efter dina mått.
Kanon tack
Problemet blir att få dem tillräckligt tysta ?
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Hoppas detta platsar här
Jag har alltid varit svag för vassa 2t
Låg vikt ?? Mycket effekt ????
så jag fick en idé nu i Corona tider
Kolla vad som finns till salu ….

Just nu är det väldigt dåligt med objekt
Några 80-90tals 250 rr samt en Sauber 500!!
Hur som
men en 500 är inte ekonomiskt möjligt ?

Så då får man bygga själv (blir mycket roligare)
Var börjar man? Motor!!
Annons superkart motor köpes ?
Det blev en Rotax 256/FPE
En bra utgångspunkt 80-100hk beroende på vilka cylindrar som används
View attachment 461080
Projektet är en Trackbike ev Classicracing hoj. Just därav jag börjar med Rotax cylindrar på motorn samt att hydralkopplingen byts mot mekanisk.
View attachment 461081
Chassit är en Harris supermono som kommer få ett nytt liv som 250 racer ?
View attachment 461082 View attachment 461083
Så bort med den tunga slöa 4t
Mycket jobbigare än vad jag trodde då jag skadat höger Axel och armbåge (annan historia)

En stund senare så blev det dax att provhänga nya vitaminpillret så jag kan måtta de nya motorfästen som ska tillverkas
View attachment 461084
känns som det är en tight men görbar installation
View attachment 461085

får flytta motorn något bakåt som start
View attachment 461086
Sedan ska jag svetsa om gokart piporna till att börja med innan jag låter göra ändamålsenliga rör.
så jag har lite jobb till nästa inlägg
View attachment 461088

Håll ut jag är inte snabb just nu med bara en vänsterarm

tipps och glada tillrop är alltid välkomna

Med vänlig hälsning, jo.Jo
spännande...
 

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Har inte hunnit meka på sista tiden men tack vare tre justa killar har jag nu en bakram två RCS cylindrar C958854E-5F1D-4F16-A5DD-54448C0CC745.jpeg1D573924-ADDA-46F2-9A75-C7ABACE302D6.jpeg
E12DD511-11B9-4CA0-B45C-CBD94AF8B867.jpeg
Mika hjälpte med en kanon Rotax 256
Så med den motorn kan ingen klaga på att det inte är en klassisk hoj
670F8C66-72D5-4AB9-823F-581B0D0F0EB0.jpeg
Lite tvätt och den är som ny

trevlig helg
 
Last edited:

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Dagens arbete blev att kapa vrida och svetsa till bakre pipan sista vridning blir när bakram och kuts är klara
Xxx va svårt det var med tunn plåt att svetsa
Inte snygga svetsar där inte

68BDD4B9-3278-4963-9D91-30CD6FBFFEA9.jpeg79EE38BC-2CFF-4673-952E-98B5F0E01725.jpeg0903E368-7049-4FCB-B8CA-F81A9F2DA713.jpeg8A0182EB-DFF1-4F36-B5D3-313C2E1B980F.jpegD1684076-D783-4B16-8384-1A215B5643DA.jpeg2718F682-010C-4700-8259-E082CBF57342.jpeg

37A5F24E-3F4C-46A2-AEC2-16BB07734588.jpeg
5AC80465-DB53-4DD5-AF7E-07CB95D6FF55.png

Länk till youtube video
Från starten till där jag är nu
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top