Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

En intressant fråga som uppstått inför morgondagen är.:va

När fick XJ600 72 Hk istället för bara 50 ?

Ett svar är att den alltid haft 72 Hk (Från några olika källor.)

Ett annat är att den fick det -87 (Får jag det till efter lite webbande)


Finns det måhända olika XJ600 modeller ? II/Seca......?

Kunde det där som rinnande vatten när det begav sig, ..vill påstå/minnas att 600:an inte finns fanns varianter innan Diversion kom.
 
Kunde det där som rinnande vatten när det begav sig, ..vill påstå/minnas att 600:an inte finns fanns varianter innan Diversion kom.

Ok. Saken är den att dom har en -85 och en -89, -85 har samma elsystem som min så det är enklast. -89an är ju nyare men har lite annorlunda elsystem. .89 har helt säkert 72Hk, -85 skulle kunna ha 50Hk. Det är samma pris på båda.

Det är ju ingen racer jag bygger men 22 Hk är alltid 22Hk :tummenupp
 
En intressant fråga som uppstått inför morgondagen är.:va

När fick XJ600 72 Hk istället för bara 50 ?

Ett svar är att den alltid haft 72 Hk (Från några olika källor.)

Ett annat är att den fick det -87 (Får jag det till efter lite webbande)


Finns det måhända olika XJ600 modeller ? II/Seca......?
Om jag inte missminner mig helt så ska den gamla, första generationens, xj600an ska ha 72 hästar, medans den nya modellen som kom 92, och resten av årsmodellerna framåt (brukar heta diversion) har runt 50 hästar bara :)
 
Hur gick detta till ? Nu är man ägare till en XJ650 och en XJ600 :va


Det var en gång en XJ600
1.jpg

Och två händiga bikers
2.jpg

Som meckade så delarna flög
3.jpg

Som tack för hjälpen fick shooter lite one-on-one quality time med det som blev kvar:D
Boating.jpg

Efter Ryggskolan 1, 2 och 3 så så stod den på bryggan.
Bryggan.jpg

Dags för lite skogsåka.
Transport.jpg

Och äntligen var de tu under samma tag.:yoparty
Done.jpg


Tack för hjälpen Shooter.:tummenupp

Vilket fint "bollhav" för hojåkare ni har Spinnin Wheel. :banana

Inga skyddsvästar, handskar eller hjälmar skadades under detta arbete.


Ädit:

Monochock :yoparty:tummenupp (Vad ska jag göra med mina fucking Öhlinare ?.... Den som satte dit dom ska få stryk !)
MonoChockFFS.jpg

och det fattas bara 30mm för att jag ska kunna få in mitt 190 bakhjul på Triumph fälg i svingen. Detta blir "a piece of cake" :)
 
Last edited:
Om jag inte missminner mig helt så ska den gamla, första generationens, xj600an ska ha 72 hästar, medans den nya modellen som kom 92, och resten av årsmodellerna framåt (brukar heta diversion) har runt 50 hästar bara :)

På den jag köpte stod det strypt till 53 Hk i insugningsröret i registreringspappren.
 
Tackar, det börjar mer och mer luta åt att alla XJ600 har 72Hk utom den jag köpte som är strypt till 53 :mad::huvet

Det är väl antagligen någon bricka mellan förgasarna och topplocket som man kan ta bort.

Är den strypt så bör det vara med brickor i insuget, men det troligaste är att strypningarna försvunnit för länge sen!
 
Jag kan tänka mig att alla motorerna är på sjuttiotvå vildsinta bombarhästar, men att de ströps i efterhand för att passa in i svenska försäkringssystemet vissa årsmodeller.
Mao: Förmodligen brickor i insuget eller trottelstopp.
 
Det vara bara skoj att hjälpa till lite! :) Det är ju nästan synd att kalla det för hjälp, när man får stå i solen och skruva sönder andras prylar och sen följa med ut och åka båt! :D

Nu får vi bara hoppas att de tu finner varandra snabb, så att de under vintern kan förenas och bli EN...:squid
 
Kul! Skall bli spännande att se hur denna bastardo artar sig.
 
Fast du nu har övergett tanken på hydralisk drivning (för ett bra tag senn) så måste jag ju bara posta denna! det finns uppenbarligen likasinnade :yoparty

[YOUTUBE-ID]ZHSXlemRbVo[/YOUTUBE-ID]

I övrigt också ett rätt udda bygge. verkar dock ha avstannat :död
 
Fast du nu har övergett tanken på hydralisk drivning (för ett bra tag senn) så måste jag ju bara posta denna! det finns uppenbarligen likasinnade :yoparty

[YOUTUBE-ID]ZHSXlemRbVo[/YOUTUBE-ID]

I övrigt också ett rätt udda bygge. verkar dock ha avstannat :död
Jag överger inte den tanken men måste få ihop något att åka på under tiden:)


Jag kan säga så här om det bygget
  • Styrningen, varför 2 cylindrar ? En hydraulcylinder är dubbelverkande och för en grej som behöver så små krafter som styrningen på en hoj räcker en av dom använda cylindrarna mer än vär.
  • Drivmotorn, Dom enda hydraulmotorer som ger hyfsade startmoment är radialkolvmotorer men dom vill man inte ha på en hoj som skall kunna åka med lite fart. Därför behövs det någon utväxling mellan hydraulmotorn och hjulen. Den kommer säkert att röra på sig som den är gjort men inte blir det någ rödljusmonster :)
  • Pumpen verkar vara helt rätt typ.:tummenupp
 
Jag kan säga så här om det bygget
  • Styrningen, varför 2 cylindrar ? En hydraulcylinder är dubbelverkande och för en grej som behöver så små krafter som styrningen på en hoj räcker en av dom använda cylindrarna mer än vär.

Han säger i filmen att det är för att få redundans, om den ena kretsen skulle fallera. Själva monteringen verkar ju dock väldigt tillkrånglad, visst borde han väl kunna montera cylindern i motorcykelns längsriktning, och låta den påverka en hävarm?
 
I en av videorna om det nu inte var den jag postade förklarar han styrningen, Han kör med dubbla styrcylindrar för säkerhetsskull ifall ett system ger sig så har han backup.

I övrigt så nej det ser inte direkt ut att bli nått fartmonster annars heller, stor o klumpig som ett as! :D
Men lite kul i allafall


[EDIT]​
Tur att man läser vad tidigare skribenter har skrivit också :rolleyes:
Jag överger inte den tanken men måste få ihop något att åka på under tiden:)


Jag kan säga så här om det bygget
  • Styrningen, varför 2 cylindrar ? En hydraulcylinder är dubbelverkande och för en grej som behöver så små krafter som styrningen på en hoj räcker en av dom använda cylindrarna mer än vär.
  • Drivmotorn, Dom enda hydraulmotorer som ger hyfsade startmoment är radialkolvmotorer men dom vill man inte ha på en hoj som skall kunna åka med lite fart. Därför behövs det någon utväxling mellan hydraulmotorn och hjulen. Den kommer säkert att röra på sig som den är gjort men inte blir det någ rödljusmonster :)
  • Pumpen verkar vara helt rätt typ.:tummenupp
 
Last edited:
Han säger i filmen att det är för att få redundans, om den ena kretsen skulle fallera.

Fast då måste han väl ha två helt separata system? :va

Och vad händer med kolven kopplad till det 'döda' systemet?
Är den inte väldigt svår att rubba då? Eller 'fripumpar' den när
man drar i den som död? (skum formulering hoppas någon fattar.:tungan)

För övrigt så var det ett fult, tungt och synnerligen ogenomtänkt bygge.
Hugaligen! :gnissla

Tittar hellre på Striifajterpappans projekt! :tummenupp

/e
 
I helgen rev jag ner elsystemet på båda "hojarna" och svingen på 600an.

Svingen är ca 220mm där hjulet ska sitta och där den sitter fast i ramen.


sving_220.jpg


Hjulet är 250mm där det skall sitta i svingen.


600a ramen är 220mm där svingen ska sitta, inte mycket att spela på utan att bredda ramen.


650 ramen är ca 290mm där svingen ska sitta.:tummenupp

290.jpg


Om jag går loss på 600a svingen med vinkelslipen och svetsar ihop den igen med lite hydraulrör som distans.

WideSving.jpg

Så får jag ju gott om plats.
 
Last edited:
Så var det dax att sätta kapen i svingen.
TimeToCut.jpg

Ooops ! Tänkte inte på det :rolleyes:
PONR.jpg

Efter lite bortkapande av diverse fästen, upprymmande av hjulaxelspår och lite man tar vad man har distanser.
TaDa.jpg

På plats
SomGreta.jpg

Och kedjan hamnar innanför ramen också :banana
ChainView.jpg

Nåt djävla båtdäck är ivägen men så här ser det ut från sidan.
WorksForMe.jpg

Nu ska jag bara ur med 650 motorn och i med 600an. Sen blir det cadning så jag får mellanaxelns centrum precis i svingaxelcentrum.
 
Blir lite enklare nu när du slipper konvertera från kardan. :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top