Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Motor och bakhjul på plats igen. Nästa etapp blir att göra färdigt avgasröret.

Så här ser det ut uppallat som jag tänkt mig det.
SideView.jpg FrontView.jpg

Ljuddämparen måste fram sådär 100mm för att röret efter den ska kunna
gå upp igenom svingen där monodämparen satt.

Grenrören vill jag ha parallella och lodräta ner till den punkt där dom går in under motorn.
Jag har lagt in en träkloss som är lika tjock som det är mellan rören då dom kommer ut ur motorn.

Sen har jag tejpat fast det hela så att den raka delaen av grenrören är parallella med dom främre ramrören.

Alla fyra rören har en vridbar skarv alldeles ofanför den nedre böjen.

Jag tänkte låta dom två mittre rören gå rakt in i ljuddämparen och sen vrida in den nedre biten på dom yttre så att man kan snedda in dom i respektive mittre rör.

Glöm inte att byta från Alu tråd till Ståltråd i MIGen innan svetsning.

tomtebloss.gif
 
Dom inre rören sitter C-C 120 så jag får "bryta" ut rören på ljuddämparen.
AngleOut.jpg

Sen svetsar jag fast rördelarna som ska dit C-C 120 i rät vinkel på en fyrkantprofil
StudsarDelning120.jpg

Sen fixade jag till vinklarna på rören och ljuddämparen så att det passade ihop och svetsade ihop det hela.
Ingen bild tyvärr.

Sen kapade jag rören ungefär mitt på den raka delen.

Passar hyfsat, nu är det bara att anpassa längden på dom nedre grenrörsbitarna så att ljuddämparen kommer längre fram.
PassarHyfsat.jpg


Oljefiltret går att byta utan att ta bort avgasröret.:tummenupp
CentreDone.jpg


Dags för käk och mjölk för att motverka zinkröken.
 
Så var ljuddämparen på plats där den skall vara.

PaPlats.jpg

och utrymme för kröken uppåt.
Utrymme.jpg
 
Three down, one to go.

Linje motor-grenrör-däck, check
F.jpg

Hyfsat parallella och lodräta, check
FS.jpg

Ljuddämparen på planerat ställe, check
S.jpg

Nu en fika och sen vänstersidan.
 
Pilsnerdax.


Så fick sig ljudämparen äntligen en foursome . :hihi
FourSome.jpg

Sedär ett sprojtans 4-1.
4-1.jpg

Och det går att montera på hojen utan alltför mycke våld.:smasha
Mountable.jpg

Luft vare här
BigAir.jpg

och här också.
Works.jpg


Nu blir det ett besök på BT för att hitta en lämplig gummibussning att hänga upp det hela med.

Detta skall bli en MadMax street rat så jag tänkte inte finlira avgaset utan bara drapå mattsvart värmebeständig färg.

Ram och fälgar lurar jag på att ha i grått. Tank och stänkor i military green.
 
Det blev ju kanon låter den okej så?? Kan du inte bara vrida ut sista böjen lite så att det slutar framför stöt dämparna?
 
Det blev ju kanon låter den okej så?? Kan du inte bara vrida ut sista böjen lite så att det slutar framför stöt dämparna?

Nja, så fort jag fått tag i lämplig gummibussning ocg ett fäste i ramen är gjort så tänkte jag låta röret följa en tänkt stänkskärm i mitten av hojen cch en kollega gav mig iden att platta till röret den sista biten under kutsen. Kan bli rätt coolt med ett brett och lågt rör som kommer ut och nummerskylten under.

Om den låter förmycke så är röret efter ljuddämparen så grovt att man kan skjuta i en ljuddämpare typ VW bubblans slutdämpare.
 
Last edited:
En förmiddag i garaget

LJf.jpg

Först bortkapning av diverse fästen.
1.jpg

Jag hittade en gummiupphängning i en låda som passade
efter lite rensning och svarvning. Bara att platta till ett lämpligt
fyrkantrör.
2.jpg

och svetsa dit det
3.jpg

Hittade även ett par öron som passade.
4.jpg
 
Så var det bakramens tur att få smaka vinkelslip.

1.jpg

Jag gillar fixturer.
2.jpg

Så där ja
3.jpg
 
Och tillslut kan jag göra färdigt avgasröret (nåja loppat i alla fall).


1.jpg


2.jpg 3.jpg


Vad sägs ? står bakramen ut för långt ?

Jag känner mig lite kluven.

Å ena sidan är det coolt med kort bakram å andra sidan är det lättare att få till nummerskylten så att den inte drar till sig onödig uppmärksamhet :D

Dags för lite varm choklad och en ostmacka i solskenet.
 
Och tillslut kan jag göra färdigt avgasröret (nåja loppat i alla fall).


View attachment 381210


View attachment 381211 View attachment 381212


Vad sägs ? står bakramen ut för långt ?

Jag känner mig lite kluven.

Å ena sidan är det coolt med kort bakram å andra sidan är det lättare att få till nummerskylten så att den inte drar till sig onödig uppmärksamhet :D

Dags för lite varm choklad och en ostmacka i solskenet.

Jag tycker att bakramen ser lite hög ut, men längden tycker jag är OK.
Bara du gör den slank så tycker jag inte att det skämmer.
Kanske göra en sadel/kuts med en blinkning åt Norton Commando fastback?
Norton-Commando-Fastback-1969.jpg
Den är inte direkt snygg, men viss charm har den.
 
Du har nog rätt. Höjden går inte att göra mycket åt men cutsen finns ju inte ännu.

Jag hade ursprungligen tänkt mig något liknande orginalet och en ensits dyna uppsvängd
mot cutsen i bakänden.

Men att göra en lite lägre cuts känns som en ide värd att prova.

Jak tänkte börja med kartong och silvertejp för att testa lite modeller.

Jag ar tänkt mig att svetsa i en välvd påt i den bakre delen av bakramen som värmesköld
 
Du har nog rätt. Höjden går inte att göra mycket åt men cutsen finns ju inte ännu.

Jag hade ursprungligen tänkt mig något liknande orginalet och en ensits dyna uppsvängd
mot cutsen i bakänden.

Men att göra en lite lägre cuts känns som en ide värd att prova.

Jak tänkte börja med kartong och silvertejp för att testa lite modeller.

Jag ar tänkt mig att svetsa i en välvd påt i den bakre delen av bakramen som värmesköld

Då ångrar jag mig!
Jag gillar när man använder originaldelar som modifierats för ett modernare/sportigare/häftigare utseende utan att förlora grunddragen.
Om originalsadeln går att skära ner och kortas, så är det förmodligen bästa lösningen.
Hur bakänden ser ut original har jag dålig koll på.
 
Oj vad du ligger i! :tummenupp

Gillar dämparen under motorn!

Kan bli fräckt med röret draget upp under cutsen som du tänkt det. Personligen tycker jag just nu att det varit enklare och kanske mer cleant att bara låta det sluta efter burken under motorn med en böj åt sidan bakom fotpinnarna eller så...

Ska bli spännande att se hur du syr ihop säcken med nuvarande lösning :)
 
Efter att ha svetsat färdigt avgaset och bakramen samt kapat
bort en massa fästen kunde jag inte låta bli att tejpa lite.

Orginal kuts + en gammal wellpappkartong + silvertejp

1.jpg


2.jpg


3.jpg



Orginalet som göms under slutar inte i en spets utan en öppning för baklyset.

Jag skall photopainta lite så får vi se.

Agasröret ska inte stå ut utanför bakramen och sen skall det nog bli eliptiskt. Jag har ju min 11 tons vedklyv/press.
 
Lite mer så här om jag ska hamna närmre orginal.

Tanken hart jag bestämt mig för att behålla.

test_1.jpg
 
Last edited:
Börjar lika nått PaPs! Tycker det ser bra ut... Kanske lite mer bullig form på kutsen?

Imponerad av dina kunskaper:tummenupp Har ju sett hur mkt du har att stå i därute :Bugar

Ps, sista bilden gick inte att öppna, i alla fall inte på paddan
 
Kutsen kan vara kort & kanske lite lägre sen kan ju avgaser sticks ut å så fäster du skylt & sånt där:)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top