Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Jag har jobbat med jobbet i princip varje vaken timme och även helger dessutom har min vinterbåt legat ivägen så det har inte blivit mycket gjort på hojen.

Strax innan jul blev vinterbåten klar (att knuffa ner den till sjön ca 200m genom 60cm snö var en bra förberedelse för julmaten :tummenupp) och så fick jag i ett fönster i mitt gästrum.

View attachment 376273

Veckan innan julafton så fick jag åka till tyskland på jobb. Systemkonfiguration och utbildning, allt skulle vara monterat och klart, men när vi anlände låg alla prytlar på pall och det fanns ingen el i bygget. Det blev 14 timmar om dagen i 7 dagar med pallyft och skarvsladdar.:gnissla Hade köpt alla grejer för att göra årets korv men sket sig :) på grund av Tysklandsresan.

Förra helgen började jag rensa ur verkstan efter båt- plastningen, slipningen för att kunna börja med hojen. Behövde läggas upp en del plank, rör, mm på vinden. Man lär så länge man lever,

Klättra inte på stegar med träskor !

Så här kan det se ut om man trampar snett, missar ett steg, faller omkull tillsammans med en stege och tar en Suzuki 35hk utombordare "i" 2an. Det satt någon låsanordning på den som trängde in strax under svanskotan. Det kunde varit värre :brynad

View attachment 376274


Det sved lite och ett "visst" blodvite uppstod men inget som inte gick att fixa med silvertejp.


Inga blaffor har dykt upp tvärs över inlägget ännu och editorn verkar fungera betydligt bättre. :tummenupp


Återkommer med lite hoj när det finns att rapportera.

:crash:näsblod
 
Det är inte bara elände. Så här kan man ha det efter lite båtupptagning.
nice.jpg

Tyvärr blir det nog Tyskland igen på Onsdag...samtidigt som jobbet flyttar så vi får se hur jobbet ser ut när jag kommer hem.

En av dom bästa sakerna med flytten är att vi handlat upp oss på en rejäl TIG svets med pedal+undergas. :rock
 
Hej hopp !

Företaget har flyttat och jag har en arbetsplats igen och verkstan börjar fungera så
smått. Lite rörigt och svårt att hitta allt men det börjar fungera. Inga resor planerade
just nu. Kan bli Kenya (tror jag det var) så småningom.

Äntligen en ledig helg. Vad passar bättre än lite helgmys i hemmaverkstan. :)

Städade av arbetsbänken (fy satan vad verktyg och andra grunkor man har :D) och
kastade upp hojmotorn på den.
1.jpg


Jag har försökt flera gånger att få bort skruven på bilden men det är lite som Povels sång
"Far jag kan inte få upp min kockosnöt........"

Och sen upptäckte jag ett hål/en skada som jag inte sett förut. Firmans nyinköpta TIG kanske
kommer väl till pass ? Undrar var all skit som antagligen kommit in genom hålet har hamnat ?
2.jpg



Eftersom vinterbåten är lagad och sjösatt så passade jag på att röja lite mer och då fick jag
plats att vrida ut hojen så man kan gå runt den. Lite lättare att jobba med den om man inte
behöver krypa under ett lådrack för att mecka med högersidan.
3.jpg

Sruvade bort locket för att undersöka skadan och kunde pusta ut, det fanns bara ett stängt
utrymme under den. Detta fixar jag med AL tråd i MIGen och slipper släpa motorn till jobbet.
Skadan.jpg

Dock fattas det en skruv. Jag kunde ta den från 650 motorn men den hade jag tänkt prova på en hydrokopter.

Det är ingen som har en sådan här över och kan tänka sig att skicka den till mig.
Självklart mot betalning.

Det är liksom en gummihylsa som sitter under huvudet.
Skruv.jpg


Nu skall jag verkligen försöka få tid att bygga på hojen igen
 
Jag gav mig faen på att skruven skulle bort och nu är den borta.

Fusk.jpg

Jag trodde att motorn var gummiupphängd men det visade sig bara vara fusk.


På ena sidan gummibussning men på andra sidan presspassad och fastärgad
stålhylsa. Jag kunde inte förstå varför det var helt omöjligt att få grejerna att
rotera med muttermaskinen, nu förstår jag.:huvet

Eftersom det är rätt knepigt att få tag i långa skruvar så skulle jag vilja få
bort grejerna som sitter kvar på skruven. Det är ett långt distansrör, varför
i fridens namn har dom så grymt fin passning på ett distansrör ?

Fin passning + salt/vatten + lång tid = bekymmer.:gnissla
 
Last edited:
Äntligen är allt isär. Mycke värme, 5:56, Al mellanlägg och hammare.
Done.jpg

Klippte till en preliminär mall för bakfjäderfäste och la det på scannern.
FjaderfasteMall.jpg

Inscannad
inscannad.JPG

Importerad och tillsnyggad i AutoCad
Imp-Fix_ACAD.jpg

Renderad i 3D
3D_plate.jpg

Utskriven på papper så nu skall vi kollka hur det blir på hojen.
 
Passar rätt bra. Jag tänker sådär 4mm tjock plåt.

Passar.jpg


La in biten i min 3D-Modell av bygget.
Hoj_600-Model.jpg
 
Last edited:
Dom hade inte 4mm men däremot en meter 100x5 så det fick bli det.

Sitter som en smäck att inviga nya sågen och kolla hur vinklar och så stämmer

Invigd.jpg


Det var som att skära i smör och man kunde fika under tiden eftersom
automatmatningen fungerade alldeles utmärkt.

Det blir bra eftersom vi sågar ut ämnen för en hel del flänsar och liknande
ur ganska grov Al och Stål bult.

Kapat.jpg

Man kan ana lite ursparning på ritningen, det tänkte jag göra eftersom med 5mm
kan man göra det och det blir lite snyggare.
 
Ser fint ut.

Att skriva ur ritningar i 1:1 är guld värt.

Nästa på inköpslistan är en 3D-printer så jag kan göra prototyper :banana
 
Jag har tänkt mig en plattjärnsbit sådär 2-3mm tjock mellan trianglarna fram och bak från svingen upp till "cirkeln" där stötdämparen är skruvad.

Eller möjligen en mellan "mittekrarna"
 
Dags att börja borra och kapa ur fästena först lite kontorsarbete

Klistrat.jpg

Sen borrning och sticksåg

GrovKapat.jpg

En bra sticksåg med BIM blad är guld värda
 
Ser riktigt bra ut =)

Ska bli spännande att se resten =)
 
Första efter finlir med min BT pro luftfil utrustad med hårdmetallfil
FirstDone.jpg

Fyra klara. Nu skall jag bara rensa mina händer från metallspån. Går snabbt
med hjälp av en vass morakniv, ungefär som en rakhyvel.
FourDone.jpg


På plats på hojen, hjulaxeln längst in Check. :tummenupp
LeftSide.jpgRightSide.jpg


Ooops, lite tight även om man vänder på skruven. Det får bli en skruv
med försänkt skalle som stoppas i innifrån. Alltså måste jag försänka hålet
i det inre fästet.
Ooops.jpg


Det blir en rätt låg hoj. :rock
Low.jpg
 
Det är så fint ute idag så jag tog en liten promenad med kameran.

Är nog rätt bra att andas lite sjöluft emellanåt. Inte hoj men ....

Bryggviken från ovan
Bryggviken.jpg

Vinterbåten
WinterBoat.jpg

Beach -13 :)
Beach13.jpg

"Vinter bussen"
Bussen.jpg

Svävare, hjälp vad svanarna blir skräckslagna av oljudet:rolleyes:
Howercraft.jpg

Sollenkrokafjärden från öns högsta punkt
Soll.jpg


Här hände det att man kastade sig med slalomskidor när
man var ung och "full of beans".:hihi Nu skulle man väl bara
bryta något.:näsblod
OffPist.jpg


Dags att försänka lite skruvar.
 
Last edited:
Hittade ett par M10 som jag använder vid svänghjulskonvertering
VW 2L svänghjulscentrum med 1600 svänghjul till hydrokopter.
Dom är för korta här men dög till att få till försänkningen.
Sunken.jpg

Dittloppade och avståndet till kedjan funkar.
Loppat.jpg

La in Al distanser och drog åt innan jag svetsade klart för att
bibehålla rätt avstånd.
Welded.jpg

Klart.
Done.jpg

Jag undrar om det verkligen behövs någon fläns mellan stöden ?
Känns väldigt stadigt och orginal på 650 svingen är ungefär lika höga
men betydligt klenare. Får suga på det lite.

Måste handla lite längre skruvar i veckan.

Nu skall det dit en klack för bromsokshållaren och en hajfena för kedjan.
 
I dag ska jag försöka få dit låsklacken för bromsskivan i svingen.

BromsKlack.jpg

Kan tyckas enkelt men eftersom den är fast och man måste kunna skjuta hjulet med axeln i så kommer säkert Murphy göra så att man får göra om ett par gånger innan det blir rätt.:huvet


Sen lyckades jag komma ihåg att svarva till en alubit med invändig M6 i så jag tänkte även försöka greja motorskadan jag upptäckte. Jag orkar inte släpa motorn i och ur båten och ta den till jobbet och TIGa så jag satsar på MIG istället.

MotorSkada.jpg
 
One down

Länst bak Längst fram
Back.jpgFront.jpg


Och luft mellan oket och fjäderfästet blev det också
BrakeCaliper.jpg


Murphy måste jobba hos någon annan idag. :tummenupp
 
Nu har jag svetsat Al med min MIG. Det tog en stund och en del testande innan jag fått inställningarna rätt, det var ett tag sen sist.:rolleyes:

Först rengörning och bort med allt löst och sprucket.
Putsat.jpg

Sen inpassning av locket med den svarvade gängdelen.
Inpassat.jpg

I med Alu-tråd i MIGen, inte det lättaste.
AluTrad.jpg

Nu sitter den stadigt och på rätt ställe
Fixerad.jpg


Svalning så man inte pajar något och sen skall det byggas upp och putsas.


Så här blev det tillslut.
klart.jpg

Lite färg och lite PP så blir det som nytt.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top