Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Som tur är så är kardanen maskerad av ljuddämpare, fotpinnar, bromspedal, etc. Sen är ju hojarna så cool i övrigt att man lägger inte märke till att dom saknar kedja. :)

Jag tycker att kardanen är djupt samhörig med just Guzzis tävlingsmodellar såsom tex 850 GT Le Mans.. Även BMW:s boxer R/RS-modellar de tävlade i tt med. Så på Caferäcers kan jag tycka det är snyggt. Men inte på tex en streetracker, eftersom det inte förekommit i flattrack sas.

BMW%20R100RS%20THE%20SHED%20CAFE%20RACER%20%20%20%201.jpg


amba-racer-1.jpg


t-leman-1.jpg


Men det är ju en smaksak. Om man dessuton inta vill bygga klassisk, utan vill ha i brett backdäck (vilket jag inte tänder på :gnissla) så förstår jag ju dock att man måste slakta kardanen.

Men nu ska jag inte störsända mer i tråden, jag tycker förstås att var och en gör som man vill med sin hoj. Kardaner kan ju göras fula också.

Men dom skulle inte bli mindre coola om dom var kedjedrivna, eller hur?

Jag tycker faktisk att de modeller/bygget jag länkat till skulle bli mindre cleana med kedja. Se på dem, de har ju verkligen utnyttjat kardanens möjligheter att få det cleant slankt och snyggt. Dvs ingen kedja på över- och undersida av svingen, skymmande kedjeskydd osv. Utan en slank förbindelse mellan motor och bakhjul.
 
Last edited:
akademiskt intressant text 850 GT Le Mans.. Även BMW:s boxer R/RS-massa text igen en slank förbindelse mellan motor och bakhjul.

Där var det klätt i ord. Slankt och fint.
Andra motortyper gör skillnaden kan iofs tänkas.
Basta ya! Färdigkapat från mig, låt nu storkapar'n kapa in en kedja som han önskar. Jag tror det blir bra, speciellt med mellandrevslösningen, det blir ett intressant kapitel.
 
Jo jag gillar också Guzzis hojar och kardan är ju bra och visst kan det vara snyggt.

Nu har jag caddat lite.

Gaffelben.jpg


Skall bara rita dit okfästena, stänkafästena och "skruvhålen" för hjulaxeln så är dom klara.

HJÄLP ingen som vet vad en Honda Fireblade -91 har för ytterdiameter på skivorna ? Gärna skruvdiametern också ?
 
Jo jag gillar också Guzzis hojar och kardan är ju bra och visst kan det vara snyggt.

Nu har jag caddat lite.

View attachment 295838


Skall bara rita dit okfästena, stänkafästena och "skruvhålen" för hjulaxeln så är dom klara.

HJÄLP ingen som vet vad en Honda Fireblade -91 har för ytterdiameter på skivorna ? Gärna skruvdiametern också ?

Tjusigt! Ska du alltså tillverka en USD-gaffel? :Bugar
 
Tjusigt! Ska du alltså tillverka en USD-gaffel? :Bugar

Nä men skall jag lyckas rita styrkronor, hjulaxel och diverse distanser så jag kan få ihop det med en 5-1/2" bakhjulsfälg med 190 däck på lär jag få rita delarna som skall passa ihop i 3D. Då blir det a peace of cake att rita delarna jag måste tillverka.

Jag lär bli tvungen :rolleyes: att göra samma sak för sving och kedjelösning.

När man ändå är igång kanske man skulle rita hela hojen i 3D, blir ju lätt att mecka till ramen och testa lite olika design på plastbitar, tank, fjädring, sadel, ..... etc då. Sen kunde det ju bli en cool affish.
 
Nä men skall jag lyckas rita styrkronor, hjulaxel och diverse distanser så jag kan få ihop det med en 5-1/2" bakhjulsfälg med 190 däck på lär jag få rita delarna som skall passa ihop i 3D. Då blir det a peace of cake att rita delarna jag måste tillverka.

Jag lär bli tvungen :rolleyes: att göra samma sak för sving och kedjelösning.

När man ändå är igång kanske man skulle rita hela hojen i 3D, blir ju lätt att mecka till ramen och testa lite olika design på plastbitar, tank, fjädring, sadel, ..... etc då. Sen kunde det ju bli en cool affish.

Ok, så du använder cad för att modellera först, sedan hoppas du hitta tex gaffelben som uppfyller det du ritat!
Bara jag som är trög. :D
 
Last edited:
Ok, så du använder cad för att modellera först, sedan hoppas du hitta tex gaffelben som uppfyller det du ritat!
Bara jag som är trög. :D

Nej jag har ritat av de Fireblade 929 -91 gaffelben jag inhandlat för 1000 pix. Bilder finns tidigare i tråden. Enklast tänkbara nu är att lyckas handla ett par OK till samma hoj. Sen måste jag ha tag i ett par skivor med samma diameter som på den hojen, men dom kan vara till vilken hoj som helst bara det är samma diameter. Sen har jag fått 2 förslag från MC skrotar på bakfälgar en vill ha 3K för ett par och den andra vill ha 2 K. Paren är ifrån två olika fabrikat på hoj så jag får åka och kolla på dom. Skick och stil men båda paren är 3-ekrade med runda "ekrar".


Bromsoksfästen på G.
Okfästen.jpg
 
Last edited:
Nej jag har ritat av de Fireblade 929 -91 gaffelben jag inhandlat för 1000 pix. Bilder finns tidigare i tråden. Enklast tänkbara nu är att lyckas handla ett par OK till samma hoj. Sen måste jag ha tag i ett par skivor med samma diameter som på den hojen, men dom kan vara till vilken hoj som helst bara det är samma diameter. Sen har jag fått 2 förslag från MC skrotar på bakfälgar en vill ha 3K för ett par och den andra vill ha 2 K. Paren är ifrån två olika fabrikat på hoj så jag får åka och kolla på dom. Skick och stil men båda paren är 3-ekrade med runda "ekrar".


Bromsoksfästen på G.
View attachment 295842

Då är jag med, läste just igenom hela tråden, hade missat gaffelbenen.

Stämde längden på benen? Jag har kollat upp ett antal usd-gafflar till min hoj, men alla sporthojsgafflar jag hittills stött på är ca 1" kortare :död sporthojarna har ju ofta styrhuvudet närmare backen.
 
Då är jag med, läste just igenom hela tråden, hade missat gaffelbenen.

Stämde längden på benen? Jag har kollat upp ett antal usd-gafflar till min hoj, men alla sporthojsgafflar jag hittills stött på är ca 1" kortare :död sporthojarna har ju ofta styrhuvudet närmare backen.

Nix, USD 710 Orginal 780 men den skall bli låg och sen kan man säkert greja lite med kronorna. Jag vill helst inte svetsa om styrhuvudet på ramen. har gjort det förut och det blir alltid struligt.
 
Nix, USD 710 Orginal 780 men den skall bli låg och sen kan man säkert greja lite med kronorna. Jag vill helst inte svetsa om styrhuvudet på ramen. har gjort det förut och det blir alltid struligt.

Ok! Ja ska man sänka så är det ju ett smidigt sätt. Jag vet ju inte riktigt vad det ska bli för stuk på hojen.

På en streetracker/caferäcer så tappar man ju så mycket nedläggningsförmåga när man sänker så för mig var det kört:mad:

Men på en mer cruiserlik hoj så är det ju ett maffigt sätt att droppa fronten.
 
Last edited:
Kardan är inte coolt på någonting, allra minst på något som kallas något med "racer"

Det är sjukt praktiskt, visst, men jag får ju inte direkt ribba då jag kollar in kardanröret på en BMW...

Titta lite nogrannare på BMWs paralever.
Enkel och genomtänkt konstruktion som fungerar otroligt bra.
Instant hardon.
 
Jag caddade ihop en fälg med ett 190 däck på och la ihop det med gaffelben. hjulbasen är 1460mm mätte jag på XJn och jag hade ett slitet 190 som jag mätte på.
Hoj-Model.jpg

Svingen på XJn har axelCC 420 det blir nästa grej att cadda.

Det är ruskväder ute. Har varit ute på sjön och transporterat lite folk, öppen snurrebåt. Jag håller mig inne och hjulstädar och caddar. Skall försöka ta mig i kragen och bränna ihop en liten ram med hjul på till mitt elverk också, kan komma att behövas om detta väder håller i sig.

Få se nu hur jag prioriterar. Julstäda eller cadda och svetsa hmm...
 
Ingen julstädning ännu. Mätte istället upp sving, svingarmsfästena i ramen och "Skruvaxeltapparna" som håller svingen i ramen.

Tog 30x4 rör till svingen men det blir nog en rörböj till för att styva upp.

Hoj-Model.jpg

Synd att man inte tog med sig vinkelmätaren från jobbet. Då kunde man börjat mäta upp ramen och rita den.

Snyggt paPs, inte minst den föredömliga dokumentationen. God Jul!!

:tomten Själv
 
Last edited:
Sen måste jag ha tag i ett par skivor med samma diameter som på den hojen, men dom kan vara till vilken hoj som helst bara det är samma diameter.



View attachment 295842


trodde jag å. köpte ett par som satt på en yzf (6kolvs) där var själva slitbanan för smal för mina 4kolvs. bara en sak o tänka på. :tummenupp
 
trodde jag å. köpte ett par som satt på en yzf (6kolvs) där var själva slitbanan för smal för mina 4kolvs. bara en sak o tänka på. :tummenupp

Tack för det, tänkte inte på det :tummenupp

Vem behöver en modern och avancerad vinkelmätare när man har en gammal hederlig smygvinkel och en scanner :banana

FrämreL.jpg
 
Tack för det, tänkte inte på det :tummenupp

Vem behöver en modern och avancerad vinkelmätare när man har en gammal hederlig smygvinkel och en scanner :banana

View attachment 296309

Ja smygvinkel är sjukt användbara, det var så ofta min smygvinkel från båtsnickarverktygen fick gästspela i hojgaraget så det var lika bra att köpa en till hojverktygsskåpet också :D Super att syfta med när man bygger avgassyxten tex
 
Ja smygvinkel är sjukt användbara, det var så ofta min smygvinkel från båtsnickarverktygen fick gästspela i hojgaraget så det var lika bra att köpa en till hojverktygsskåpet också :D Super att syfta med när man bygger avgassyxten tex

Och så här långt kom jag idag, scannern har gått varm :D

Hoj-Model.jpgHoj-Model_front.jpg

Hoj-Model_sida.jpg

Lite hopsjunken bak men det modulerar man ju med svingvinkeln :)

Och detta med att gaffeln är 70 mm kortare är ganska enkelt att göra en liten fuling med om det behövs. Det är väldigt mycke luft mellan topp och ramrör. Tar man och kapar bort en bit mitt emellan styrhuvud och övre motorfästet, trycker ihop och sen svetsar och slipar lite snyggt kan man säker sänka styrhuvet 50mm och det utan att ändra styrhuvet :)
 
Last edited:
Tycker att svingen verkar lite vek? Som du skrev behövs nog en avstyvande böj eller plåt någonstans ... jag kan damma upp en FEM-körning :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top