Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Last edited:
Ja, det är ju rena drömmen att hitta ett sånt där lagårdsfynd.

Här uppe verkar folk hålla hårt i gammal skit, jag har varit och tittat på ett gäng skrotfärdiga hojar men priserna har varit horribla!
 
Ja, det är ju rena drömmen att hitta ett sånt där lagårdsfynd.

Här uppe verkar folk hålla hårt i gammal skit, jag har varit och tittat på ett gäng skrotfärdiga hojar men priserna har varit horribla!

Jag fick den mycket billigt, typ fick den. Då var det ännu svårare att låta bli även om jag inte riktigt har tid.
 
Detta kan bli ett riktigt intressant projekt nu i vinter!

Aldrig övervägt att behålla frontkåpan och måla blå för att hedra xjell?

DÅ kanske vi får se mer av dessa vackra kåpor i framtiden! :)
 
Kollade hur långt den gått. 6046 mil det är ju bara obetydligt mer än vad min S3a har gått.

Kollade lite på delar till den och Lelles verkar ha en hel del.
Exempel

Oljefilter 74:-
Oljefilter ekonomi 49:-
Lamell 125:-
Packningssats cylle topp 1195:-
Packningssats hela motorn 1595:-

Dock inte insugsgummin och det behöver jag verkligen.

Kollade även försäkring, TryggHansa 198:-/månad
 
Det kan vara rost på kolvringarna också, provstarta och varmkör och mät igen!
Det kommer aldrig att bli en högprestandahoj, så skit i ojämn komp och bygg en looker istället.

Den där hojen ska inte ha breda däck, den ska ha smala jävla däck och en dunstallkåpa!

Nja.
Skulle nog föreslå att låta den stå en stund med dieselolja i cylindrarna för att lossa kolvringarna först.
Egentligen skall man spruta i lite tunn olja i cylindrarna innan man drar runt motorn första gången efter längre stillestånd.
Lossar ringarna och mjukar upp eventuell rost på väggarna, samt etablerar en liten smörjfilm.
Har aldrig gjort.
Det första man gör är att kolla om den går runt..

Mitt råd:
Låt stå över natten med en skvätt diesel i varje cylle.
Pumpa runt utan stift några varv.
Dutta i lite motorolja.
Skruva i stiften.
Rengör förgasarna (i alla fall flottörhusen).
Fyll på ny bensin med lacknafta i (förgasarrengöring för snåla).
Kör de första tankarna med tvåtaktsolja (2 procent) ety förgasare brukar kärva lite när de stått stilla.
Gör ny kompmätning.
Nu har du motionerat ventilerna och kolvringarna, samt putsat bort eventuell ytrost i cylindrarna.
Brukar ge bättre värden.
 
Nja.
Skulle nog föreslå att låta den stå en stund med dieselolja i cylindrarna för att lossa kolvringarna först.
Egentligen skall man spruta i lite tunn olja i cylindrarna innan man drar runt motorn första gången efter längre stillestånd.
Lossar ringarna och mjukar upp eventuell rost på väggarna, samt etablerar en liten smörjfilm.
Har aldrig gjort.
Det första man gör är att kolla om den går runt..

Mitt råd:
Låt stå över natten med en skvätt diesel i varje cylle.
Pumpa runt utan stift några varv.
Dutta i lite motorolja.
Skruva i stiften.
Rengör förgasarna (i alla fall flottörhusen).
Fyll på ny bensin med lacknafta i (förgasarrengöring för snåla).
Kör de första tankarna med tvåtaktsolja (2 procent) ety förgasare brukar kärva lite när de stått stilla.
Gör ny kompmätning.
Nu har du motionerat ventilerna och kolvringarna, samt putsat bort eventuell ytrost i cylindrarna.
Brukar ge bättre värden.

Detta låter som en bra ide. Jag har diesel hemma så fixar det direCkt.

Just nu håller jag på med att försöka få loss den satans centrumskruven som håller oljefiltret, skitkul :gnissla :huvet Det verkar ha varit en sexkantskalle NV11. Det verkar lite konstigt japsare brukar väl ha mm skruvar ? Så det kan ju ha varit Nv13 som är rejält misshandlad.

Har prövat att banka på skallen, värma med gaslåga, slå på en lite för liten sexkanthylsa, 556, knacka skallen i sidled lite farm o tebaks och sist rörtång. Sitter som berget. Har prövat och dra med och moturs. Det lutar åt att ta bort det som är kvar av skallen med vinkelslipen så jag kan rycka loss filtret och komma åt skruvskaftet men först en fika. Kräftskivan igår börjar ta ut sin rätt smiley-sick005.gif.
 
Last edited:
Nja.
Skulle nog föreslå att låta den stå en stund med dieselolja i cylindrarna för att lossa kolvringarna först.

Jag var med om att rädda en gammal båtmotor där kolven hade rostat fast.

Den stod nånstans mellan topp och bottenläget när vi kollade med en ståltråd genom tändstiftshålet.

Vi slog bort porslinet på ett gammalt tändstift och svetsade i en smörjnippel istället och tryckte loss kolven med smörjsprutan,
sedan drog vi runt motorn genom att lägga båten på sidan och linda ett spännband runt svänghjulet, först vinchade vi med bandspännaren, men när det började gå lättare och hade slutat komma fett ur tändstiftshålet kopplade vi spännbandet till traktorn och drog.

På så sätt drog vi säkert runt motorn hundra varv innan vi satte i ett tändstift och drog tills den startade med startgas.

Den går flera km varje sommar fortfarande, men nuvarande ägare slår alltid i olja innan vintern.

Det är en sån där gammal flottarbåt i plåt, så den körs med full fart mot land varje höst när den ska tas upp, sedan knuffas den ner med traktor när den ska sjösättas!
 
Härligt Paps.
Letar själv efter nåt gammalt roligt så man har nåt att göra över vintern.

Lycka till
 
Tillbaka med Xjell-kåpan, det enda som gör den där hojen rättvis :D
När jag började läsa tråden var jag helt säker på att TS hade fotosjåppat dit kåpan och var ironisk, men sen insåg jag att insikten om Xjell inte fanns där. Synd, det hade varit roligare annars :)
 
Härligt Paps.
Letar själv efter nåt gammalt roligt så man har nåt att göra över vintern.

Lycka till

Synd att du bor så långt bort, annars har jag en kul projekthoj till salu (Honda CX500 "Plastgrisen") :yoparty
 
Nu djäflar skall det bort !

Idag bestämde jag mig för att göra en helhjärtad insats för att få bort oljefiltret.

Ur Service manualen
OilFilterCh.jpg

Skruvskallen ser ju liten och behändig ut så den borde inte kunna sitta så hårt. Om man kollar lite mer på bilden kan man misstänka att det är något lurt, invändiga gängan i blocket verkar lira dåligt med skruvskallen.

Fram med vinkelslipen och bort med skruvskallen så man knacka/dra av filterkåpan. Ehh Va, skallen borta men det verkar inte finnas något skruvskaft bara massivt stål :va.

Här krävs värme, fram med migen och en M12 insex skruv. Så här blev det.
InsexPåPlats.jpg

Dit med nyckeln och ta i. Men va i h-e, trots massor av värme, en ny frisk skalle och ordentlig hävarm så lossnar den inte trots att M12 skruven fjädrar !

Dax för lite kärlek, insexhylsa+halvtumshandtag (fast) och en hammare. Efter ett par rejäla smekning med hammaren så sa det plopp och så var skruven loss.
Lossat.jpg

Den skruvskallen till den "skruven/flänsen" är väl en sådär konstruktion.

I skruven sitter filtrets by-pass function kan man läsa i manualen. Vidare står det att man inte skall dra åt för hårt då det kan försvåra nästa filterbyte :rolleyes:.

Before smiley-whacky086.gif, read manual !

Mission acomplished :tummenupp Nu skall det firas med en bira :öl
 
Last edited:
Ny filterinsats + nya tändstift inhandlade. Det blev på Lelles Uppsala i Onsdags. Blev en grym tur "hem" på småvägar till Skogis :).

(Köpte Motorex Strong kjedjespray också den var ganska slabbig att lägga på men verkar sitta bra när den "torkat in". )


Först diesel ett dygn gav bättre komp, sen lite 5-56 ett tag och därefter några droppar motorolja gjorde att kompet nu nosar på grönt på alla cyllar. Tack för tipsen.

I helgen fick jag även liv i blinkersarna. :tummenupp

Filterkåpsskruven har fått ny skalle (Insex från en M12a 12.9)
NySkalle.jpg

Skall bara på lite mattsvart färg så är den klar.:yoparty

På hemvägen blir det ett besök på B-T för inköp av olja.

Funkar motor, växellåda och transmission så funkar allt på hojen nu.

Blir provstart ikväll har jag tänkt mig.

Om den går så vore det kul och åka och besiktiga den och se hur det går.

Det blev 4L av Biltemas mineral MC olja 49,90 pix/L ingen ide at skämma bort den med syntet, det fanns väl knappt -81.

Hur är det nu med soppan, kan jag köra på blyfri -95 ? Någon som vet ?
 
Last edited:
Jippi-kay-yey !

[YOUTUBE-ID]V0V3EjMhST4[/YOUTUBE-ID]

Sorry för filmkvallen, mobiltelefon:näsblod

Efter lite juckande med bensinkranen, choke och rulle så small den igång.

Lät den gå riktigt varm samtidigt som jag växlade igenom lådan.

Den går jämnt och fint på alla burkar utan konstiga knackningar eller rassel.

Jag tankade i blyfri 95 är det någon som vet om det funkar på XJ650 utan problem. Det är ju al topp så den måste väl ha stelitsäten eller ?

Nu måste jag bara få liv i framoken. Blir byte av bromsvätska och rengörning av Ok.

Nu känner jag mig ännu sugnare på att besiktiga. Är det Ok att testköra till Rosenhill på väg till besiktningen :va
 
Oavsett om det är OK att köra på blyfritt eller inte så brukar jag ge mitt gammelas lite blyersättning emellanåt.

Säga vad man vill om blyad soppa, men motorerna gillade den!
 
Oavsett om det är OK att köra på blyfritt eller inte så brukar jag ge mitt gammelas lite blyersättning emellanåt.

Säga vad man vill om blyad soppa, men motorerna gillade den!

Jag har nog någon flaska från "trimmad B20 i båt tiden" får väl slå i en skvätt för säkerhets skull.
 
Idag bestämde jag mig för att göra en helhjärtad insats för att få bort oljefiltret.

Ur Service manualen
View attachment 286361

Skruvskallen ser ju liten och behändig ut så den borde inte kunna sitta så hårt. Om man kollar lite mer på bilden kan man misstänka att det är något lurt, invändiga gängan i blocket verkar lira dåligt med skruvskallen.

Fram med vinkelslipen och bort med skruvskallen så man knacka/dra av filterkåpan. Ehh Va, skallen borta men det verkar inte finnas något skruvskaft bara massivt stål :va.

Här krävs värme, fram med migen och en M12 insex skruv. Så här blev det.

Dit med nyckeln och ta i. Men va i h-e, trots massor av värme, en ny frisk skalle och ordentlig hävarm så lossnar den inte trots att M12 skruven fjädrar !

Dax för lite kärlek, insexhylsa+halvtumshandtag (fast) och en hammare. Efter ett par rejäla smekning med hammaren så sa det plopp och så var skruven loss.

Den skruvskallen till den "skruven/flänsen" är väl en sådär konstruktion.

I skruven sitter filtrets by-pass function kan man läsa i manualen. Vidare står det att man inte skall dra åt för hårt då det kan försvåra nästa filterbyte :rolleyes:.

Before , read manual !

Mission acomplished :tummenupp Nu skall det firas med en bira :öl

Du skulle använt ValFett! Då hade den lossat diReCt!!
:tummenupp

Trevligt projekt för övrigt!:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top