Programmerare!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Halloj!

Snart ska jag börja läsa programmering. Ser verkligen fram emot det :)

Men är det verkligen något man ska satsa på eller? Ni som jobbar som programmerare, hur går det för er? Lön och jobb? Hur stor är efterfrågan för programmerare? Jag antar att det inte kan vara sämre än civilingenjörer, om man ska tro på att det är så svårt att hitta jobb som man brukar höra.

Hur är möjligheten att arbeta utomlands som programmerare? Tyskland/Canada/USA?
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
civilingenjörer finns inom massa olika inriktningar... Tex data.... Vilken nivå ska du läsa på?
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Har du hållt på med det innan? Har du matematisk/logisk intelligens? Annars blir det jobbigt alltså.. Jag tyckte det verkade kul, läste lite, man jag har inte rätta "hjärnan" för alla "dimensioner" typ..

Tänk sen på dagens kids som suttit i en källare sen dom var 7 och knackat kod, svårt att läsa in vad dom lärt sig själva på bara några kurser.

Men som sagt, har du huvudet för det så kör på, är man dukitg kan man säkerligen tjäna pengar som i allt annat!
Nu lämnar jag över till dom som du igentligen frågade, dvs dom som kan.. :)
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
H4 skrev:
Halloj!

Snart ska jag börja läsa programmering. Ser verkligen fram emot det :)

Men är det verkligen något man ska satsa på eller? Ni som jobbar som programmerare, hur går det för er? Lön och jobb? Hur stor är efterfrågan för programmerare? Jag antar att det inte kan vara sämre än civilingenjörer, om man ska tro på att det är så svårt att hitta jobb som man brukar höra.

Hur är möjligheten att arbeta utomlands som programmerare? Tyskland/Canada/USA?
Det finns väl en hel del jobb men det finns en hel del arbetslösa med erfarenhet oxå. Är själv uppe i en bit över 400 sökta jobb efter 160p på universitetet utan särskilt lyckat resultat. Vissa av jobben jag sökt har det varit över 1000 sökande på en tjänst.


Edit: Det är jobbsökandet som inte varit särskilt lyckat alltså, inte pluggandet :)
 
Last edited:

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Min 21 åriga kusin jobbar som programmerare. Tror han är rätt duktig, han har programmerat all sin lediga tid sen han var 13 eller nåt sånt.
Han fick typ nåt gratisjobb till att börja med, fick väl penkisar ibland när det fanns pengar.

Vet inte vad han tjänar idag, tror han bygger spel och sånt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
H4 skrev:
Jag antar att det inte kan vara sämre än civilingenjörer

Både civilingenjör och systemutvecklare är bättre rent löne- och utvecklingsmässigt. En programmerare programerar. Punkt.

En civilingenjör och en systemutvecklare är bredare men kan båda ta programerarens roll.

Hos oss skiljer det nog 3-5000 i lön mellan en programerare och en systemutvecklare. Däremot har vi inga civilingenjörer men de ligger ofta ännu högre.


Edit1:
Som folk säger:
- Ska du bli rik som programmerare ska du vara oerhört duktig och tillhöra de riktiga datanördarna.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har tänkt börja med Programmering A,B och C. Går det något bra och om jag tycker om det så ska jag fortsätta på högskola. Läser för tillfället naturvetenskapslinjen.

Men för att klargöra så är jag redo att flytta utomlands om efterfrågan och lönerna är större där.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dom som suttit i källaren sen dom va 7 brukar inte klara av jobben p.g.a. bristande kommunikationsförmåga...

korvgubbe skrev:
Både civilingenjör och systemutvecklare är bättre rent löne- och utvecklingsmässigt. En programmerare programerar. Punkt.

En civilingenjör och en systemutvecklare är bredare men kan båda ta programerarens roll.

Hos oss skiljer det nog 3-5000 i lön mellan en programerare och en systemutvecklare. Däremot har vi inga civilingenjörer men de ligger ofta ännu högre.


Edit1:
Som folk säger:
- Ska du bli rik som programmerare ska du vara oerhört duktig och tillhöra de riktiga datanördarna.
Vad är det för skillnad på en systemutvecklare och en programmerare? Det är väl inte direkt många som _enbart_ programmerar? Dom allra flesta jobbar nog en hel del med saker runt omkring.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
HanneZ skrev:
Dom som suttit i källaren sen dom va 7 brukar inte klara av jobben p.g.a. bristande kommunikationsförmåga...


Vad är det för skillnad på en systemutvecklare och en programmerare? Det är väl inte direkt många som _enbart_ programmerar? Dom allra flesta jobbar nog en hel del med saker runt omkring.
Ord :fakta
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
H4 skrev:
Jag har tänkt börja med Programmering A,B och C. Går det något bra och om jag tycker om det så ska jag fortsätta på högskola. Läser för tillfället naturvetenskapslinjen.

Men för att klargöra, jag är redo att flytta utomlands om efterfrågan och lönerna är större där.

Ska du få ett välbetalt jobb som progamerare är eftergymnasial utbildning ett krav om du inte har goda kontakter så du kan bli anställd av någon som känner dig. Vi skulle aldrig anställa någon utan minst 120p högskoleutbildning.

Jag har läst ca 40p ren programmering, på högskolenivå vilket alltså är 40 heltidsveckor.. 1600timmar.

Hur många timmar programmering ger din A, B & C-kurs på naturvetenskapliga programmet? En kurs är väl normalt bara en sådär 150 timmar på sin höjd?

HanneZ skrev:
Vad är det för skillnad på en systemutvecklare och en programmerare? Det är väl inte direkt många som _enbart_ programmerar?

Jo, en programmerare programmerar bara... Men det är få som enbart är programmerare. Vi har 1 programmerare och är 3 systemutvecklare.

Systemutvecklarna gör ju förstudier, analyser, ritar systemen, specar, modellerar o.s.v.

programmeraren programmerar sedan enligt specarna..
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Finns det någon självstudie-kurs som man kan göra hemma? Programmering i Windows samt 3d m.m?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Vantskruv skrev:
Finns det någon självstudie-kurs som man kan göra hemma? Programmering i Windows samt 3d m.m?
I typ varenda datortidning, köp en bok, sök efter tutorials på nätet eller ta en distanskurs.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
korvgubbe skrev:
Hur många timmar programmering ger din A, B & C-kurs på naturvetenskapliga programmet? En kurs är väl normalt bara en sådär 150 timmar på sin höjd?

Ingen aning, men det borde vara något sådant? Programmering A: 50 poäng över en termin, Programmering B: 50 poäng terminen efter. Sen har vi Programmering C i trean som går på ett år och är en 100 poängs kurs.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
...

Jo, en programmerare programmerar bara... Men det är få som enbart är programmerare. Vi har 1 programmerare och är 3 systemutvecklare.

Systemutvecklarna gör ju förstudier, analyser, ritar systemen, specar, modellerar o.s.v.

programmeraren programmerar sedan enligt specarna..

Där ser man, men som sagt, sånna finns det nog inte så många av. Hur förhåller sig systemutvecklare till systemvetare då? För dom sistnämda kan ju bevisligen ingenting :lol

När jag gick på gymnasiet för några år sedan så va 1p = 1 skoltimme(50 min?)
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
H4 skrev:
Halloj!

Snart ska jag börja läsa programmering. Ser verkligen fram emot det :)

Men är det verkligen något man ska satsa på eller? Ni som jobbar som programmerare, hur går det för er? Lön och jobb? Hur stor är efterfrågan för programmerare? Jag antar att det inte kan vara sämre än civilingenjörer, om man ska tro på att det är så svårt att hitta jobb som man brukar höra.
Som korvgubben säger så är det ofta skillnad på rena programmerare och systemutvecklare. Har du fallenhet för programmering ska du givetvis satsa på det. Min högst subjektiva bedömning är dock att systemutveckling är mycket roligare eftersom det ofta innebär ett "bredare" arbete (som i sin tur kräver en bredare kompetens). Det innefattar ibland allt från att diskutera kravspecar med uppdragsgivaren, designa och slutligen implementera/programmera systemet istället för att "bara" programmera. Det finns väl kanske inte alltid en distinkt gräns mellan dessa yrkesroller. De flyter nog ihop på många arbetsplatser.

Nu är jag inte nån expert eftersom jag knappt har fått mitt första jobb som systemutvecklare, men ett visst mått av sanning finns nog i ovanstående text.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Vilken kines eller indier som helst kan lära sig programmera....kapitalkostnad=0kr

Men visst lär du dig det så kan vi civilare lösa de stora frågorna.....
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
Ingen av de 5-6 arbetplatser jag jobbat på de senaste 15 åren eller så har haft renodlade programmerare, d v s folk som bara får en detaljerad spec och kodar efter den. Tanken verkar så...70-tal på något sätt. Det vanligaste torde vara att man är med i en större del av utvecklingskedjan, särskilt på de företag som anammat iterativ utvecklingsmetodik = de flesta imho.

Mjukvaruutveckling ser jag som ett hantverk precis som vilket annat, har du inte intresse och fallenhet för det blir du inget bra på det. Har haft kollegor med superbetyg och en fegaljon högeskolepoäng som ändå varit helt värdelösa.

Mitt råd är att du läser dina kurser och mer därtill. Gör egna hemmaprojekt så lär du dig mer än bara det man går igenom på labbarna, eller varför inte ta del i något gemensamt kodprojekt på nätet. Då får du troligtvis se skapligt bra kod, och får omedelbar feedback från övriga i projektet.

/geek
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
H4 skrev:
Halloj!

Snart ska jag börja läsa programmering. Ser verkligen fram emot det :)

Men är det verkligen något man ska satsa på eller? Ni som jobbar som programmerare, hur går det för er? Lön och jobb? Hur stor är efterfrågan för programmerare? Jag antar att det inte kan vara sämre än civilingenjörer, om man ska tro på att det är så svårt att hitta jobb som man brukar höra.

Hur är möjligheten att arbeta utomlands som programmerare? Tyskland/Canada/USA?
vilket språk är det tänkt att ni ska läsa?
ska nämligen gå samma kurs (ungefär) och vi ska läsa c++.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
-Rosen- skrev:
vilket språk är det tänkt att ni ska läsa?
ska nämligen gå samma kurs (ungefär) och vi ska läsa c++.
Vilket språk är vanligast i plugget nu för tiden? Fortfarande c++?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top