Proffstvätt av motorcykeln?!

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
Hallå!
Ibland finns inte orken och tiden att sitta och gnugga och putsa på hojen så mycket som jag vill. Ja, jag vet att man inte får erkänna att man tycker det är lite enformigt att pyssla om sin käraste ägodel, men ibland är det faktiskt bara tröstlöst. Alltid är det nåt svåråtkomligt ställe man missar. En del lort vill bara inte försvinna. Ibland har man inte tid. Ändå vill man glänsa, blänka och ha en ren och omskött hoj.

Kort sagt: Jag får dåligt samvete när hojen inte är väl omskött och tvättad. Det är ju ingen levande varelse men ändock sätter jag en viss heder i att hålla mina prylar i gott skick.

Antar att den automatiska mc-tvätten inte är uppfunnen!?
Kan man lämna in sin hoj någonstans för en grundlig proffstvätt med vax och finish? Ungefär som man kan lämna in bilen för handtvätt och vaxning, recond, osv?

Jag antar att ni tycker jag är lat och puckad. Men jag har faktiskt funderat över det här några gånger.

Ibland när jag lämnat in hojen på service har de tvättat den också om de haft tid, vilket känts trevligt. Kan man begära en tvätt specifikt, naturligtvis mot extra kostnad, när man gör service tex?

Vanligt rekondställe borde väl göra det antar jag mot rätt summa pengar och då menar jag sånna ställer du lämnar in bilen på etc. :confused:

Inte lat och puckad, helt normal.
Brukar själv bara gnugga av det värsta, på stora ytor som är lätta. Insidan av svingen tex förblir bara "rörd på ytan" så att säga, som många andra jobbiga ställen.
:tummenupp

förmodligen kan alla rekond ställen som ovan säger göra det.
säkert dyrt oså..
kanske en marknad o slå sig in på..
:rolleyes:
bikinbrudar som tvättar o rekondar hojen :tungan :tuttar
gahhh (H, simpson ljud)

ozeo skrev:
2406565 kanske en marknad o slå sig in på..
:rolleyes:
bikinbrudar som tvättar o rekondar hojen :tungan :tuttar
gahhh (H, simpson ljud)

Föredrar nog nåra six-packade (å då snackar vi inte ett case folkisar...) hunkar som helt lojt gnuggar och masserar min ögonsten till oanade höjder...

/ooops.../
:rodnar

Charlyze skrev:
2406420 Hallå!
Ibland finns inte orken och tiden att sitta och gnugga och putsa på hojen så mycket som jag vill. Ja, jag vet att man inte får erkänna att man tycker det är lite enformigt att pyssla om sin käraste ägodel, men ibland är det faktiskt bara tröstlöst. Alltid är det nåt svåråtkomligt ställe man missar. En del lort vill bara inte försvinna. Ibland har man inte tid. Ändå vill man glänsa, blänka och ha en ren och omskött hoj.

Kort sagt: Jag får dåligt samvete när hojen inte är väl omskött och tvättad. Det är ju ingen levande varelse men ändock sätter jag en viss heder i att hålla mina prylar i gott skick.

Kan man lämna in sin hoj någonstans för en grundlig proffstvätt med vax och finish? Ungefär som man kan lämna in bilen för handtvätt och vaxning, recond, osv?

Jag antar att ni tycker jag är lat och puckad. Men jag har faktiskt funderat över det här några gånger.

Ibland när jag lämnat in hojen på service har de tvättat den också om de haft tid, vilket känts trevligt. Kan man begära en tvätt specifikt, naturligtvis mot extra kostnad, när man gör service tex?

Bästa tipsen är en hoj-sucker till sambo... då han än inte har kort (på gång...) och jag är den enda av oss med hoj så blänker min pärla så jag nästan får ont i ögonen av att titta på den :D :tuttar

förhoppningsvis fortsättar han efter att han också blitt med hoj nästa säsong... han kan ju inte åka runt med en lortgris :tummenupp

sabbar ju hans image...

mogwai skrev:
2406586 Bästa tipsen är en hoj-sucker till sambo... då han än inte har kort (på gång...) och jag är den enda av oss med hoj så blänker min pärla så jag nästan får ont i ögonen av att titta på den :D :tuttar

förhoppningsvis fortsättar han efter att han också blitt med hoj nästa säsong... han kan ju inte åka runt med en lortgris :tummenupp

sabbar ju hans image...

Måste drilla min personliga mekaniker ännu hårdare, känner jag nu. Han ställer inte upp på såna övningar. "Nåt måste du göra själv" är ursäkten.

Räcker det inte att smörja kedjan då och då? :va

Det ska synas att man använder grejerna! :tummenupp

Charlyze skrev:
2406602 Måste drilla min personliga mekaniker ännu hårdare, känner jag nu. Han ställer inte upp på såna övningar. "Nåt måste du göra själv" är ursäkten.
har inte han en sådan där sexpack då :) (hunka hunk smilie om de funnits)

ozeo skrev:
2406685 har inte han en sådan där sexpack då :) (hunka hunk smilie om de funnits)

Nope, han har den större förpackningen. Som också e mysigt. Men för omväxlings skull vill jag se nåt annat om jag nu ska betala för tjänsten.
;)

Charlyze skrev:
2406742 Nope, han har den större förpackningen. Som också e mysigt. Men för omväxlings skull vill jag se nåt annat om jag nu ska betala för tjänsten.
;)
hoppas han e billig då :tummenupp

Tranicos skrev:
2406614 Räcker det inte att smörja kedjan då och då? :va

Det ska synas att man använder grejerna! :tummenupp

Använder grejerna på riktigt, snudd på varje dag under en lång säsong, så behöver inte ha nån fuskpatina... ;)
Moppen ju trots allt kostat en massa stålar så det känns ju som om man ska sköta om maskinen också.

ozeo skrev:
2406749 hoppas han e billig då :tummenupp

Hittills har han gett bra utdelning på satsat kapital. Får hänga med ett tag till!

Last edited:
Charlyze skrev:
2406757 Använder grejerna på riktigt, snudd på varje dag under en lång säsong, så behöver inte ha nån fuskpatina... ;)

Jag har min båge istället för bil, så jag pendlar med den sju mil till jobbet varje dag, oavsett regn och snö och sånt tjafs! Blir helt enkelt ingen tid till att putsa! :)

Tranicos skrev:
2407003 Jag har min båge istället för bil, så jag pendlar med den sju mil till jobbet varje dag, oavsett regn och snö och sånt tjafs! Blir helt enkelt ingen tid till att putsa! :)

Snö!? Där går min gräns. Än så länge har jag aldrig gett mig iväg på hojen när det snöat. Men det har börjat snöat när jag kört...
:tummenupp

Joo det är sant att det går att göra rekond även på motorcykeln, jag har en kompis som gjorde det på sin -96 ninja och det blev skitbra. De polerade ram, fälgar, tank och nåt mer efter behov. Lacken blev faktisk riktigt fin. Tyvärr räknas väl inte rekond som något man skall göra allt för ofta, de polerar och har sig ganska rejält och detta kan tydligen slita på lacken om man gör det för ofta. Enligt en som jobbar med rekond var det rekommenderat att göra en rekond ca 1 gång/år. Framför allt så vaxar de hojen/bilen ordentligt för att underlätta framtida tvättar så det är mening att man bara skall behöva "spola av" hojen en tag efter rekonden.:tummenupp
// Mayer

Charlyze skrev:
2406420 Hallå!

Prova dom här:http://www.team1.se
Ligger i Västberga.
Lämnade in min förra hoj där ZX9R för helrekond och det blev kanonbra,,,o billigt 600:-. Dom är jätteduktiga både på MC o bilar.
Tar ett par timmar..
Lycka till!:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!