Procharger, varför?

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Med anledning av tråden om Kawasakis mekaniskt drivna turbokompressor skulle jag vilja ställa följande fråga här, istället för att förstöra Kawatråden ytterligare. Vad är det för vits med en sådan jämfört med en avgasdriven turbokompressor eller en axeldriven deplacementkompressor? Laddtrycket från en turbokompressor ökar ju exponentiellt med varvtalsökningen.
Vill man ha mest laddtryck vid maxvarvtalet tro? Dessutom måste det ju bli en hel del förluster när man växlar upp varvtalet såpass mycket, plus att man inte får fördelen med att sänka förlusterna i avgaserna?
Jag vet att denna konfiguration finns på gamla kolvmotorer till flygplan. Där använder man ju dock kompressorn till att kompensera för förlorat ingastryck med ökande flyghöjd och en flygmotor opererar ju inom väldigt snäva varvtalsområden så det gör ju inget att laddtryckskurvan är olinjär. Här finns säkert mycket kunnigt folk som kan ha en bra förklaring.
 
Du kan producera ett jämt laddtryck över hela varvtalsregistret (i teorin), så du kan skapa en motor med riktigt snäll effektkurva men fortfarande ha en hög effekt.

Typ.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top