Problen fws 400 Sukka

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Problem fws 400 Sukka. Nått att bita i.

Tjena lös detta tack

Kalla fakta:

Hojen går ej över 6k på 1.an växel
Hojen dör vid fullgas även på tomgång
Vill ej gå under 2k varvtal
Tomgången vandrar dvs om jag justerar tomgånskruven mycket lite rusar mortorn, samma när jag ställer ner vill den dö.
Den kan även vandra själv på tomgången ca 2k helt utan påverkan från mig.
Ett tag kraftiga avgasknallar både genom system samt fugge No:2
Hojen bir ej varm på 3:ans och 4:ans cylinder (kollat på grenrör)

Detta är gjort/kollat

Två tändspolar. 1:an tänder1:3 No2 tänder 2:4
Bra gnista (på alla) samt nya stift
Två förgasare. 1:an matar 1 och 2. No:2 matar 3 och 4
Fugge 2 är rengjord lite skit i ett lågfarts munstycke annars rent
Trotlarna rör sig
Inget synligt hål i vacum-menbranet
Hojen får bensin, man ser tydligt hur bensin dimman kommer in i cylindrarna
Hojen ryker inte vitt
Hojen verkar inte läcka genom topplockspackingen.
Hojen startar bara med choke men tänder till utan även när den är varm
Hoppas jag inte glömt något.
Min enda teori är att topplockspackingen gått eller att toppen blivit skev eller att det är nått mystiskt fel på choken men då borde 3/4:an bli varma endå.
Någon som har en bra teori?

björn
 
Last edited:
björn.e skrev:
2242379 Tjena lös detta tack

Kalla fakta:

Hojen går ej över 6k på 1.an växel
Hojen dör vid fullgas även på tomgång
Vill ej gå under 2k varvtal
Tomgången vandrar dvs om jag justerar tomgånskruven mycket lite rusar mortorn, samma när jag ställer ner vill den dö.
Den kan även vandra själv på tomgången ca 2k helt utan påverkan från mig.
Ett tag kraftiga avgasknallar både genom system samt fugge No:2
Hojen bir ej varm på 3:ans och 4:ans cylinder (kollat på grenrör)

Detta är gjort/kollat

Två tändspolar. 1:an tänder1:3 No2 tänder 2:4
Bra gnista (på alla) samt nya stift
Två förgasare. 1:an matar 1 och 2. No:2 matar 3 och 4
Fugge 2 är rengjord lite skit i ett lågfarts munstycke annars rent
Trotlarna rör sig
Inget synligt hål i vacum-menbranet
Hojen får bensin, man ser tydligt hur bensin dimman kommer in i cylindrarna
Hojen ryker inte vitt
Hojen verkar inte läcka genom topplockspackingen.

Hoppas jag inte glömt något.
Min enda teori är att topplockspackingen gått eller att toppen blivit skev eller att det är nått mystiskt fel på choken men då borde 3/4:an bli varma endå.
Någon som har en bra teori?

björn


Nu vet jag ingenting om din hoj och kanske jag är totalt ute och cyklar
men kan det vara så att du har förväxlat tändkablarna till 3:an och 4:an?
Är det en vanlig gammal rad 4:a? Är det inte i så fall vanligare att 1&4
delar en tändspole och 2&3 delar en annan? Men jag vet som sagt inte
riktigt vad jag pratar om.
 
BostonGurka skrev:
2242456 Nu vet jag ingenting om din hoj och kanske jag är totalt ute och cyklar
men kan det vara så att du har förväxlat tändkablarna till 3:an och 4:an?
Är det en vanlig gammal rad 4:a? Är det inte i så fall vanligare att 1&4
delar en tändspole och 2&3 delar en annan? Men jag vet som sagt inte
riktigt vad jag pratar om.


Nop, det är rätt kopplat tyvärr :huvet

ps inte för att det spelar någon roll men det är inte min hoj ds

björn
 
Det är min förbaskade gräsklippare som Björn är snäll nog att hjälpa mej med. Kobbe jag har inte glömt att du hjälper mej också!
 
Kan det vara så att förgasare nummer 2 är så snålt ställd i blandningen att du får in en för mager blandning i cylindrarna 3 och 4 kanske...
Om blandningen är för mager tänder den när du chokar eftersom det då blir fetare blandning. När du sedan kör motorn utan choke kommer blandningen att åka med ut i avgassystemet om den inte brunnit i cylindrarna, där den kan tända av värmen från avgassystemet.
Värt en koll tycker jag.
/Rikard
 
Kolla förgasarmembranen.
Dom har en tendens till att bli stora och svällda med åren.
Då funkar fuggarna inte riktigt som dom borde, framförallt så blir synken väldigt opålitlig.
//Tobbe
 
Rikard Thunderace skrev:
2244142 Kan det vara så att förgasare nummer 2 är så snålt ställd i blandningen att du får in en för mager blandning i cylindrarna 3 och 4 kanske...
Om blandningen är för mager tänder den när du chokar eftersom det då blir fetare blandning. När du sedan kör motorn utan choke kommer blandningen att åka med ut i avgassystemet om den inte brunnit i cylindrarna, där den kan tända av värmen från avgassystemet.
Värt en koll tycker jag.
/Rikard


Där har vi nått ska kolla men den borde bli varm på 3-4:an även om blandingen är för snål

björn

tobbeviking skrev:
2244157 Kolla förgasarmembranen.
Dom har en tendens till att bli stora och svällda med åren.
Då funkar fuggarna inte riktigt som dom borde, framförallt så blir synken väldigt opålitlig.
//Tobbe


Kollat menbranen och där är det tyvärr inget fel :huvet

björn
 
björn.e skrev:
2244248 Där har vi nått ska kolla men den borde bli varm på 3-4:an även om blandingen är för snål

björn

Det beror på om blandningen är så snål att det aldrig/nästan aldrig tänder. Dessutom skriver du att 3 och 4 inte blir varma, men menar du typ iskalla eller blir de småjunkna?
 
björn.e skrev:
2242560 Nop, det är rätt kopplat tyvärr :huvet

ps inte för att det spelar någon roll men det är inte min hoj ds

björn

Är "nästan" helt säker på att 1 och 4 delar tändspole och 2 och 3 delar den andra spolen på min fws från 84.
 
Frolicc skrev:
2245178 Är "nästan" helt säker på att 1 och 4 delar tändspole och 2 och 3 delar den andra spolen på min fws från 84.


Ja så kan det vara men det förändrar ju inget, då den är död på 3 och 4 men får gnista på båda. Men tack endå :tummenupp

björn
 
björn.e skrev:
2245188 Ja så kan det vara men det förändrar ju inget, då den är död på 3 och 4 men får gnista på båda. Men tack endå :tummenupp

björn

Hej igen !

Nu ska jag svamla lite mer om saker jag kanske inte förstår:

De (få) raka fyror som jag har tittat inuti har haft en vevaxel där 1:an
och 4:an är i övre dödläget samtidigt som 2:an och 3:an är i undre
dödläget (För att den dynamska obalansen på höger och vänstersidan
ska motverka varandra?), och med cylindrarna tändande med 180
vevaxelgraders intervall. För att få till ett enkelt tändsystem utan
fördelare och med hälften så många tändspolar som cylindrar verkar det
vara vanligt att koppla båda ändarna på högspänningsspolen till var sitt
tändstift och generera en gnista en gång per varv. En gnista för att
tända bränsle/luft som komprimerats i den ena cylindern och samtidigt
en till ingen nytta (?) efter utblåsningen i den andra. Gnistan i 2&3 är då
förskjuten 180 vevaxelgraden i förhållande till 1&4. Förväxlar man då
3:ans och 4:ans tändkablar kommer man fortfarande att få gnista fast
vid helt fel tidpunkt någonstans i närheten av undre dödläget.
Nu råkade jag se efter att jag skrev mitt första inlägg att motorn hade
en förgasare för 1&2 och en för 3&4 så det kanske ser annorlunda ut
pga av det. Men hur som helst tycker jag att det borde det bli konstigt
om man kastar om tändkablarna mellan olika tändspolar även om man
har gnista.
 
BostonGurka skrev:
2245535 Hej igen !

Nu ska jag svamla lite mer om saker jag kanske inte förstår:

De (få) raka fyror som jag har tittat inuti har haft en vevaxel där 1:an
och 4:an är i övre dödläget samtidigt som 2:an och 3:an är i undre
dödläget (För att den dynamska obalansen på höger och vänstersidan
ska motverka varandra?), och med cylindrarna tändande med 180
vevaxelgraders intervall. För att få till ett enkelt tändsystem utan
fördelare och med hälften så många tändspolar som cylindrar verkar det
vara vanligt att koppla båda ändarna på högspänningsspolen till var sitt
tändstift och generera en gnista en gång per varv. En gnista för att
tända bränsle/luft som komprimerats i den ena cylindern och samtidigt
en till ingen nytta (?) efter utblåsningen i den andra. Gnistan i 2&3 är då
förskjuten 180 vevaxelgraden i förhållande till 1&4. Förväxlar man då
3:ans och 4:ans tändkablar kommer man fortfarande att få gnista fast
vid helt fel tidpunkt någonstans i närheten av undre dödläget.
Nu råkade jag se efter att jag skrev mitt första inlägg att motorn hade
en förgasare för 1&2 och en för 3&4 så det kanske ser annorlunda ut
pga av det. Men hur som helst tycker jag att det borde det bli konstigt
om man kastar om tändkablarna mellan olika tändspolar även om man
har gnista.



Visst fan kommer det bli konstigt om man inte har rätt kabel på rätt cyl. Dock är tyvärr kablarna på rätt ställe om man nu får tro mekmanualen och den hoppas jag stämmer. Jag var själv helt övertygad om att det var tändspolen det var fel på men då ska ju fanstyget inte bli kall på 3-4 utan på 1:4 2:3 eller dyl. Blir galen på den där hojen :huvet

björn
 
Att tomgången vandrar är väl ett tecken på att förgasarna behöver synkas om jag inte minns helt fel.



.
 
Lurch skrev:
2246187 Att tomgången vandrar är väl ett tecken på att förgasarna behöver synkas om jag inte minns helt fel.



.

Ja, jag hade liknande problem i början, bytte membran o synkade förgasarna så gott det går o nu petar den på fint. Jag tycker det låter lite märkligt hela alltet...

Köp min för 5kkr o skifta motorn. Kassera resten....
 
Äh, vafan, gör som jag och sälj skiten billigt!!! :banana

Men seriöst, är det nu RIKTIGT säkert att ni kollat elen? Vet hur min var när batteriet var dåligt, gick inte över 5 - 6 000 varv, gick bara på två cylindrar osv... Det var en himla massa mystiska fel som bara löste sig mirakulöst när hon fick nytt batteri. Förutom att hon dör när det är varmt ute, då... :gnissla Nu någon annans problem. :banana
 
Arne_Duck skrev:
2246191 Ja, jag hade liknande problem i början, bytte membran o synkade förgasarna så gott det går o nu petar den på fint. Jag tycker det låter lite märkligt hela alltet...

Köp min för 5kkr o skifta motorn. Kassera resten....

Men om du haft problem med din så känns den ju inte som ett så säkert köp, det är nog med en gräsklippare :gnissla

Känns som jag kan prova, när jag säger jag så menar jag Björn och Kobbe, några fler saker innan jag köper en till hoj, kanske har tur och kommer undan billigare än 5 000 kr!

/Alex
 
Alx skrev:
2247623 Men om du haft problem med din så känns den ju inte som ett så säkert köp, det är nog med en gräsklippare :gnissla

Känns som jag kan prova, när jag säger jag så menar jag Björn och Kobbe, några fler saker innan jag köper en till hoj, kanske har tur och kommer undan billigare än 5 000 kr!

/Alex


Visst. Bara en tanke. Jag har kört den i 5år efter det där utan problem. Fast den är f**n inte vacker....
 
Arne_Duck skrev:
2247633 Visst. Bara en tanke. Jag har kört den i 5år efter det där utan problem. Fast den är f**n inte vacker....

Min är snygg! Den lever endast på sitt vackra yttre just nu! :hihi
 
Hejsan på dig!
Hörde av Torkel att bettan din krånglar.

Hur började detta?
Bra att veta bakgrund vid all troubleshooting vet du...
Gick den klockrent innan felet uppstod eller har det kommit gradvis?
Hade du gjort något just innan med hojen?

Kan väl bidraga med att prova att minska elektrodavtåndet på de stift där krökarna inte blir varma. Tändspolar kan ibland ge gnista när man provar stiften utanför cyllen men sedan inte orka under kompression.
Ni kanske redan har mätt sekundär och primär lindningen på spolarna?

Ett kompprov vore också bra om något har hänt med de två cyllarna som inte verkar funka.

Basic grejorna är ju bränsle, tändning, kompression

Lycka till

Fredrik i Hamburg

Alx skrev:
2247623 Men om du haft problem med din så känns den ju inte som ett så säkert köp, det är nog med en gräsklippare :gnissla

Känns som jag kan prova, när jag säger jag så menar jag Björn och Kobbe, några fler saker innan jag köper en till hoj, kanske har tur och kommer undan billigare än 5 000 kr!

/Alex
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top