Problemmed USB porten

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Jag sitter och försöker fixa så att min fars gammla 300MHz ska koppla ihop sig med hans nyinköpta digitalkamera. Problemet är att kameran bara har USB kabel. På datorn fins det USB port men den verkar vara allt annat än aktiv. det finns ingen referens till USB-portarna i enhetshanteraren.

Min fråga är: finns det drivisar som kan fixa till detta, och har någon länken till dessa?

gladh
 
gladh skrev:
Jag sitter och försöker fixa så att min fars gammla 300MHz ska koppla ihop sig med hans nyinköpta digitalkamera. Problemet är att kameran bara har USB kabel. På datorn fins det USB port men den verkar vara allt annat än aktiv. det finns ingen referens till USB-portarna i enhetshanteraren.

Min fråga är: finns det drivisar som kan fixa till detta, och har någon länken till dessa?

gladh

På äldre datorer så brukar USB-porten vara disablad i bios.
 
CayLe skrev:
På äldre datorer så brukar USB-porten vara disablad i bios.

Det låter som en vettig förklaring. Frågan är hur jag ska aktivera porten. Datorn har AMBIOS 2.5. Någon? :va

gladh
 
gladh skrev:
Det låter som en vettig förklaring. Frågan är hur jag ska aktivera porten. Datorn har AMBIOS 2.5. Någon? :va

gladh
Gå in i bios, leta efter ett val där man kan "enabla" USB
 
Nr:18 skrev:
Gå in i bios, leta efter ett val där man kan "enabla" USB

Jag har precis gått igenom hela BIOS och inte funnit något uppenbart val för att välja "enable USB".
Inställningarna i bios sköts av Ambios Hiflex setup utility v1.21

Hilfe.

gladh
 
Kan även tillägga att när man startar datorn så står det i rutan PCI devices en rad som säger "onboard USB controller".

gladh
 
CayLe skrev:
Testa med en USB-mus för att utesluta om porten funker eller inte.

Testade med en Logitech optisk USB-mus och denvar totalt livlös. Inget ljus och ingen funktion. Såde tverkar som om USB portasrna är satta ur funktion.

gladh
 
Är det en av dom första versionerna av win95 som han kör? Jag har för mej att dom inte har stöd för USB. Annars är det väl en jumper som sitter fel eller i bios.
 
Ytterligare information:
OP: Windows ME
Processor: AMD K6 350 MHz
Minne: 64Mb

gladh
 
Kanske gå in på moderkorts tillverkarens hemsida & leta efter nå drivisar till USB
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top